Oletko sortunut näihin? Vaatekaupan myyjä paljastaa, millainen on kamalin asiakas

1. Et tervehdi tai katso silmiin.

– Välillä tuntuu siltä kuin me myyjät emme olisi ihmisiä, ja kassan takana seisoisi robotti, viisi vuotta vaatekaupassa työskennellyt nainen kertoo.

2. Suhtaudut myytäviin tuotteisiin välinpitämättömästi.

Nostatko tippuneen vaatteen lattialta takaisin rekkiin? Entä vietkö vaatteen sovituksen jälkeen takaisin omalle paikalleen? Niinpä, yllättävän harva jaksaa vaivautua.

– Samalla vaivalla, kun sovitettu vaate piilotetaan jonnekin väärään paikkaan, sen veisi omalle paikalleen. Moni ei myöskään ymmärrä, että lattialle tippunut vaate likaantuu ja saattaa mennä jopa rikki.

3. Jätät kaikki sovittamasi vaatteet sovituskoppiin.

Voit jättää sovituskoppien ulkopuolella olevaan rekkiin ne vaatteet, joita et aio ostaa. Vaatekasat ja henkarit tukkivat kopin ja tekevät seuraavan asiakkaan sovittamiskokemuksesta epämiellyttävän. Mieti myös tältä kannalta: Kuinka monta kertaa olet harmitellut sitä, ettei jostain vaatteesta löydy kokoasi? Niinpä. Se on todennäköisesti myttynä siellä sovarin lattialla, minne joku on sen jättänyt.

4. Otat sovituskopissa selfieitä.

Sillä aikaa, kun räpsit kuvia edestä, takaa ja sivulta, jono sovitukseen vain kasvaa.

5. Heität kassalla "omaperäisen" vitsin.

– On hauskaa, miten ihmisillä tulee esimerkiksi maksutilanteessa mieleen samat vitsit. Jos tuotteen hintalappu on kadonnut tai luottokortti ei toimi, siihen heitetään aina: "Heh heh, tämä on nyt varmaan sitten ilmainen."

6. Yrität tinkiä hinnasta.

Ketjuliikkeissä tinkiminen on valitettavasti ajan haaskausta.  Ei, et tule saamaan ostoksillesi "hyvää kimppahintaa."

7. Meikkaat kaupan testereillä.

Ihan vain hygieniasyistä: älä!

– Kerran meille tuli asiakas ilman meikkiä ja hän meikkasi puolessa tunnissa koko naamansa testereillä, myyjä kertoo.

8. Kyselet ennen kuin olet yrittänyt selvittää asiaa itse.

Missä ovat sovituskopit? Missä on kassa? Ennen kuin kiskot myyjää hihasta, katso ympärillesi. Sekä kassalle että sovituskopeille on usein omat kylttinsä.

9. Syytät peilejä kaikesta.

– Asiakas testasi kerran keltaista röyhelöuimapukua ja tuli huutamaan minulle: "Mistä pellekaupasta teidän peilit on ostettu? Näytän lihavalta!"

10. Käyttäydyt epäsiististi sovituskopissa.

– Olemme löytäneet asiakkaiden jäljiltä sovareista muun muassa käytettyjä tamponeja, käytettyjä vaippoja ja oksennusta. Valitettavin tapaus oli, kun asiakkaalle oli iskenyt ripuli kesken sovituksen.

11. Olet kovaääninen.

Huudatko kovaan ääneen kaverillesi liikkeen toiselta puolelta upeasta vaatelöydöstäsi? Nauratteko räkänaurua samalla kun otatte yhteiskuvia mallinukkejen edessä? Hauskaa saa olla, mutta varaudu tympeisiin katseisiin.

12. Purat pahan olosi myyjään.

Älä tiuski, sillä hän on varmasti viimeinen ihminen, joka on syypää huonotuulisuuteesi.

13. Puhut puhelimessa, kun olet kassalla.

Se hidastaa koko maksuprosessia. Myyjän on hankala huikata hintaa, jos puit juuri suurinta suhdekriisiäsi ystäväsi kanssa.

14. Teet ostopäätöksen vasta kassalla.

– Usein asiakkaat kiikuttavat jäätävän kasan tuotteita kassalle ja alkavat vasta siinä päättää, mitä he ostavat ja mitä eivät. Siihen menee ikuisuus!

Tee siis ostopäätös jo ennen kuin menet seisomaan kassajonoon.

15. Tulet ostoksille viisi minuuttia ennen sulkemisaikaa tai viisi minuuttia sen jälkeen.

Jos olet nopea, viisi minuuttiakin riittää, mutta jos ovet ovat jo kiinni, niitä ei enää avata. Ei siis kannata koputella lasiin.

Kuva Istockphoto.