Näin syöt turvotuksen pois

1. Juo vihreää teetä.

Vihreä tee vilkastuttaa aineenvaihduntaa, parantaa vastustuskykyä ja puhdistaa kehoa. Jos juot paljon kahvia, korvaa päivän annoksesta suurin osa vihreällä teellä. Vaikka kahvikin nopeuttaa aineenvaihduntaa, se myös happamoittaa elimistöä, jolloin selluliittikin viihtyy siinä paremmin.


 

2. Lisää ruokavalioosi puhdistavia vihersmoothieita.

Moni innostuu aloittamaan tiukan detox-kuurin selluliitin häviämisen toivossa. Kuurista ei kuitenkaan ole hyötyä, ellet pysty karsimaan ruokavaliostasi pois kahvia, sokeria ja höttöhiilareita. Kokeile sen sijaan lisätä ruokavalioosi päivittäinen viherpirtelö, joka puhdistaa elimistöäsi. Varsiselleri on oikea selluliittin vihollinen: siinä on paljon kuitua ja se poistaa nesteitä.

1 (pakastettu) banaani
2 sellerin vartta
omena
päärynä
pala ananasta
sitruunan mehu
kourallinen pinaattia
kourallinen romaine-salaattia
jäitä

Sekoita kaikki aineet blenderissä. Lisää tarvittaessa vettä.

Tiesitkö?

Selluliitti syntyy, kun rasvasolut paisuvat moninkertaisiksi ja muodostavat ryppäitä, jotka näkyvät muhkuroina ihon alla. Toisin kuin moni luulee, selluliittia ei ole vain ylipainoisilla. Sokeri ja huonot rasvat voivat aiheuttaa muhkuroita myös hoikan peppuun. Stressi ja unenpuute lisäävät selluliittia, ja se voi olla myös perinnöllistä.

3. Remontoi ruokavaliosi.

Jos sinulla on taipumusta turvotukseen ja selluliittiin, kokeile jättää ruokavaliostasi pois pasta, vaalea leipä, peruna ja sokeri. Esimerkiksi uunissa valmistetut bataattilohkot ovat huomattavasti parempi vaihtoehto kuin ranskalaiset. Bataatissa on sokeria, mutta se ei ole samanlainen tärkkelyspommi kuin peruna. Syö hiilihydraatit treenin jälkeen. Lisää ruokavalioosi vihanneksia, kuten parsaa ja kesäkurpitsaa sekä paljon salaattia. Mitä tummemman vihreää salaatti on, sen parempi. Myös kuidun riittävä saanti on tärkeää. Kokeile esimerkiksi pellavansiemenrouhetta. Syö makeannälkään vaikkapa banaanilettuja: muussaa banaani haarukalla ja sekoita se kananmunaan. Paista pannulla kookosöljyssä. Yhden banaanin ja munan taikinasta tulee sopiva annos yhdelle.

Katso myös:

Meditaatio – näin pääset alkuun

Martina Aitolehti: ''Ulkonäkö on huono motivaattori liikkumiselle''

Missä kunnossa olet – testaa