Meditaatio – näin pääset alkuun

Aamu on usein otollisinta aikaa meditaatiolle, sillä yön jäljiltä mieli on tyyni. Myös hetki ennen nukkumaanmenoa on oiva aika meditoida ja valmistaa keho lepoon. Toki meditoida voi myös vaikka kesken työpäivän.

Aloita viidellä minuutilla ja pidennä aikaa hiljalleen noin 20 minuuttiin. 

Poista turhat ärsykkeet eli sammuta puhelin, himmennä valot, minimoi äänet ja siivoa häiritsevä sotku.

Etsi mukava asento. Katso, että selkärankasi on suorassa. Näin hengityksesi ja energiasi kulkevat mahdollisimman vapaina. 

Kuulostele kehoasi. Kolottaako jossain? Tunnetko jännitystä? Käy vartalosi rauhassa läpi päälaesta jalkapohjiin asti.

Paikallaan istuminen ja ajattelematta oleminen ovat haastavia tehtäviä. Keskittymistäsi voi auttaa, jos seuraat henkitystäsi tai lasket numeroita edestakaisin yhdestä kymmeneen.

Hengitä luonnollisesti, älä jännitä palleaasi tai vatsaasi. Anna ajatustesi virrata. Älä tartu niihin.

Jos mielesi lähtee harhailemaan, ohjaa huomiosi takaisin kehosi aistimuksiin. 

Meditatiiviseen tilaan pääsy vaatii kärsivällisyyttä ja harjoitusra. Meditaatio, kuten mikä tahansa treeni, helpottuu tekemällä.

Katso myös:

Martina Aitolehti – ulkonäkö on huono motivaattori liikkumiselle

Helppo ruokaohje: Täyteläinen kookospuuro

Eka kerta salilla? Tee näin