Maailman vanhin bikinimerkki tekee paluun – kysyimme parhaat tyylivinkit Pariisissa

Insinööri Louis Réard suunnitteli maailman ensimmäiset bikinit vuonna 1946. Tänä kesänä merkki tekee comebackin. Cosmopolitan tapasi merkin taiteellisen johtajan Pariisissa

Coco Chanelin entiseen asuntoon rue Faubourg Saint-Honorélla paistaa lämmin toukokuun aurinko. Bikineihin ja väljiin kauluspaitoihin sonnustautuneet mallit ottavat siitä kaiken irti: he pallottelevat olohuoneen keskellä seisovan pingispöydän äärellä ja loikoilevat valonsäteiden raidoittamalla divaanilla.

Pingispöytä ei arvatenkaan ole mademoisellen jäämistöstä, vaan se on kannettu paikalle tätä historiallista hetkeä varten. Maailman vanhin bikinimerkki Réard tekee comebackin täsmälleen 71 vuotta sen jälkeen, kun sen perustaja Louis Réard esitteli ensimmäistä kertaa vallankumouksellisen kaksiosaisen uima-asun.

– Réard oli todella innovatiivinen suunnittelija – ja myös feministinen sellainen. Hänelle oli hyvin tärkeää, että naiset voivat elää vapaina, merkin taiteellinen johtaja Celine Adler kertoo.

Louis Réard keksi bikinit vuonna 1946 ja nimesi ne Bikinin atollin mukaan.

Celine Adler on uima-asumuodin huippunimi: hän aloitti uransa ranskalaisen Princess Tam Tam -merkin suunnittelijana, jonka jälkeen hän on suunnitellut freelancerina uima-asuja Chloélle ja alusasuja Nina Riccille. Kun Réard-merkki päätettiin pitkän hiljaiselon jälkeen lanseerata uudelleen, Celine headhuntattiin merkin johtoon.

Réardilla Celine suunnittelee unelmiensa uima-asuja. Ensivilkaisulla ne ovat todella simppeleitä, mutta lähempi tarkastelu paljastaa suunnittelutyön: bikinitopin olkaimet piirtävät rintakehälle siron v-kirjaimen, mustaan uimapukuun on pujotettu yksi leveä koristenauharaita ja vähäeleisen uima-asun selkään on piilotettu siro nyöritys, joka kumartaa Christian Diorin haute couture -tyylille.

– Olen opiskellut taidehistoriaa ja olen yhä rakastunut siihen. Erityisesti Bauhaus-koulukunta inspiroi minua. Olen loputtoman kiinnostunut struktuureista, Celine selittää.

Réardin taiteellinen johtaja Celine Adler.

Suunnittelutyö jatkuu uima-asujen sisäpuolella: asujen vuoriin on ommeltu huomaamattomia tukikuppeja ja kaaritukia,  ja bikinihousuista on jätetty saumat pois, jotta ne eivät paina takapuoleen uraa. Réardissa on virkistävää se, että tukevat ja kannattelevat rakenteet on piilotettu uima-asuun, joka on ulkopuolelta aivan sileä ja siro.

– Maailmassa on paljon merkkejä, jotka suunnittelevat seksikkäitä bikinejä tai sitten hyvin kasuaaleja, arkisia uima-asuja. Minä haluan suunnitella bikinejä, jotka näyttävät hyvältä ja joita voi käyttää parikymppisenä ja viisikymppisenä.

Tänä päivänä bikiniasut ovat arkipäivää, mutta Réardin ensimmäiset kaksiosaiset uikkarit olivat skandaali. Louis Réard ei saanut buukattua ensimmäisiin mainoskuviinsa ainoatakaan ammattimallia, joten kampanjakasvona poseerasi alastontanssija Micheline Bernadini. Uimarannoilla bikineistä sai sakot. Naisten pukeutuminen oli hyvin säänneltyä, ja ne säännöt loivat useimmiten muut kuin naiset itse.

– Luulen, että Réard halusi oikeasti antaa naisille enemmän vapauksia. Toisen maailmansodan aikaan naiset pääsivät kodeista työpaikalle, mutta sodan jälkeen suunta oli toinen. Siksi bikinit olivat tärkeä vaatekappale.

Haastattelun lopuksi Celine paljastaa parhaan vinkkinsä bikiniostoksille:

– Älä katso kokolappua. Jos mietit kahden koon välillä, ota isompi. Se näyttää ja tuntuu paremmalta.

Kuvat Réard.

Katso myös:

Nämä ovat suomalaisbloggaajien lempitrendit juuri nyt – oletko jo kokeillut?

Helsinki on nyt täynnä muotitapahtumia – tässä parhaat menovinkit

Tämä yllättävä laukku on kesän hitti – 10 parasta punoslaukkua juuri nyt