Hyvästi, karvaloaferit! Gucci luopuu kokonaan turkiksista

Taas yksi syy rakastaa Alessandro Micheleä vähän enemmän.

Gucci kertoi eilen luopuvansa kokonaan turkisten käytöstä. Merkki aloittaa turkiksettoman tulevaisuutensa ensi vuodesta lähtien.

Asiasta kertoi italialaismuotitalon toimitusjohtaja Marco Bizarri London College of Fashionissa järjestetyssä tilaisuudessa.

– Oletteko sitä mieltä, että turkikset ovat moderneja? Minun mielestäni eivät ja se on syy siihen, että luovumme niistä. Ne ovat vanhanaikaisia, Bizarri sanoi.

Puheessaan Bizarri mainitsi myös, että Guccin luovaksi johtajaksi pari vuotta sitten valittu Alessandro Michele on vaikuttanut merkittävästi päätökseen luopua turkiksista huolimatta siitä, että Michele on myös mies merkin suosittujen karvaloafereiden takana.

Michelen visiota on kuitenkin syytä kunnioittaa. Sen jälkeen, kun Gucci palkkasi hänet luovaksi johtajakseen, ovat muotitalon myyntiluvut nousseet huomattavasti. 

Alessandro Michele on johtanut Guccia tammikuusta 2015 lähtien. Suunnittelija on uudistanut merkin imagoa rankasti. Kun vielä joitakin vuosia sitten Gucci huokui glamouria ja seksikkyyttä, on Michele onnistunut uudistamaan merkin huomattavasti modernimmaksi ja coolimmaksi. Gucci on Michelen ohjauksessa onnistunut karistamaan perinteiset jet set -vibansa.

Lisäksi turkispäätökseen on varmasti vaikuttanut se fakta, että nuoret ovat merkittävä osa Guccin nykyistä asiakaskuntaa. Arvioiden mukaan milleniaalit ostavat tällä hetkellä jopa puolet merkin kaikista tuotteista.

Ja mehän tunnetusti vaadimme yrityksiltä edellisiä sukupolvia enemmän läpinäkyvyyttä niiden toiminnassa ja eettisyydessä.

Kolmas merkittävä syy päätökselle on Bizarrin mukaan se, minkälainen muotitalon työnantajamielikuva on.

– Muutos tarvitaan myös siksi, että muuten lahjakkaimmat henkilöt eivät halua tulla Guccille töihin, Bizarri lisäsi puheenvuorossaan.

Guccin päätös on merkittävä. Sen lisäksi, että merkki kuuluu muotimaailman isoimpiin toimijoihin, ovat statement-turkikset ja aidosta turkiksesta valmistetut yksityiskohdat kuuluneet tähän saakka keskeisesti sen tarjontaan. 

Myös monet muut merkit, kuten Calvin Klein, Ralph Lauren, Tommy Hilfiger ja Armani, ovat nykyään turkisvastaisia. Myös muun muassa Net-A-Porter ilmoitti aikaisemmin tänä vuonna, ettei enää ota valikoimiinsa turkistuotteita. Arvostamme!

Luova nero Guccin menestyksen taustalla on italialainen Alessandro Michele.

Lähde: Vogue UK
Kuvat: MVPhotos, Getty Images