”Opettele sanomaan ei” ja 8 muuta askelta kohti unelmiasi

Elätkö, kuten unelmoit? Jos et, syy saattaa löytyä ajankäytöstäsi, ihmissuhteistasi tai siitä, ettet osaa kieltäytyä mistään. 

1. Älä mene virran mukana

Yliopistotutkinto, vakituinen työ yhdeksästä viiteen, pari lasta ja rivitalonpätkä. Jos suurin osa kavereistasi valitsee näin, sinun ei välttämättä tarvitse. Mieti, millaista elämää oikeasti haluat elää. Opi sanomaan ei -ajanhallintakirjan tammikuussa julkaissut Heidi Alamikkelä elää, kuten opettaa. Hän vaihtoi vakituisen työn yrittäjän elämään ja alkoi tehdä töitä unelmiensa aloilla: life coachina, personal trainerina ja graafisena suunnittelijana.

– Harrastan leijasurffausta, joka on riippuvainen tuulesta. Ryhdyin yrittäjäksi senkin takia, että voin harrastaa lajia milloin vain haluan – tuulesta kun ei tiedä, milloin se tulee. En tee töitä kahdeksasta neljään, vaan saatan käydä ensin leijasurffaamassa ja sen jälkeen aloitan työni.

Jonkun mielestä ratkaisu voi kuulostaa hullulta. Mutta mitä sitten?

– Joskus mietin, olenko oikeutettu elämään eri tavalla kuin monet muut Suomessa. Se on vaatinut itsetutkiskelua ja uskaltamista omannäköiseen elämään, Alamikkelä kertoo.

– Ei kannata lähteä tekemään asioita pelkojen tai standardien kautta, mitä ystävät tekevät tai miten Suomessa on opetettu, miten pitäisi elää. Maailmalla eletään todella eri tavalla kuin Suomessa. Kannattaa lähteä tekemään juuri sitä, mikä itsestä tuntuu unelmaelämältä. 

2. Mieti, mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä 

Jokaisen on hyvä pysähtyä silloin tällöin pohtimaan, elääkö sellaista elämää, josta itse unelmoi. Toisinaan voi huomata menevänsä muiden asettamien unelmien ja tavoitteiden mukaan.

– Kaikki lähtee siitä, että on selvillä, mihin haluaa aikaansa käyttää.

Ota aikaa itsellesi ja selvitä, mitkä ovat arvosi. Siirrä ne sitten kalenteriisi. 

– Hyvin moni sanoo, että haluaisi urheilla ja viettää aikaa perheen kanssa, mutta harva on merkinnyt niitä kalenteriin, Alamikkelä neuvoo.

Kun itselle tärkeitä asioita alkaa kirjata kalenteriin, alkaa pikkuhiljaa sanoa ei asioille, jotka eivät tunnu niin merkityksellisiltä.

– Se on tervettä itsekkyyttä. Elämme vain kerran, joten huonoissa ihmissuhteissa tai huonoissa työolosuhteissa ei pitäisi kituuttaa. Ihmisellä on oikeus tehdä elämästä itselle hyvä.

3. Opettele sanomaan ei

Jos olet kiltti ja joustava suorittajaluonne ja sanot isosta työkuormasta huolimatta jokaiselle tarjotulle työtehtävälle kyllä, et ehkä pääse toteuttamaan itseäsi täysillä. Jos et johda omaa elämääsi, joku muu tekee sen puolestasi. Sen takia on tärkeä sanoa ei asioille, joista sinulle ei tule hyvä mieli, tai jotka eivät vie sinua eteenpäin.

– Jotkut ihmiset osaavat sanoa ei, mutta kiltille ja joustavalle ihmiselle ein sanomisen opettelu on todella tärkeää. Jos joustat aina muiden mukana, et ehkä elä elämääsi, miten itse haluaisit. Silloin voi tulla ahdistuksen ja uupumuksen tunteita.

Alamikkelä kertoo, että liian kiltti ihminen saattaa joutua tekemään syvällistä tutkimustyötä siitä, miksi antaa muiden määräillä ja kävellä itsensä yli.

– Liiallisen kiltteyden ja joustamisen taustalla voi olla koulutus, ystävyyssuhteet, lapsuus, kasvatus, sosiaaliset paineet tai luontainen ominaisuus olla kiltti ja joustava.

4. Tee unelmakartta

Piirrä, valokuvaa tai leikkaa lehdistä kuvia ja tekstejä siitä, millaista unelmaelämäsi olisi. Unelmakartta konkretisoi, mitä asioita todella haluat elämältäsi. Ala tehdä muutoksia pikkuhiljaa.

– Toinen hyvä harjoitus on miettiä, mitä haluaisit, että sinusta puhuttaisiin omissa hautajaisissasi. Kun kirjoittaa hautajaismuistopuheen, monesti herää siihen, ettei halua, että elämä kuluu paikasta toiseen juoksemiseen. Tämän harjoituksen avulla voi löytää sen, mikä on itselle tärkeää.

5. Selätä kiireen tunne

Stressi ja kiireen tuntu syntyvät, kun ihminen menettää hallinnan tunteen omasta elämästään. Kyky oman elämän hallintaan palautuu, kun oppii asettamaan rajoja ja sanomaan ei.

– Pitää hyväksyä, että ihmisellä on tietyt voimavarat, eikä kaikki mahdu kalenteriin. Kun oppii laittamaan oikeat asiat kalenteriin, on energisempi ja huomaa, että aikaa on yhtäkkiä enemmän, Alamikkelä kertoo.

Monella työnantaja täyttää kalenterin tehtävillä, joita ei ole sinne itse valinnut. Silloin pätee sääntö, ettei kaikessa tarvitse olla täydellinen.

– Pitää oppia tunnistamaan asiat, jotka täytyy tehdä kunnolla ja jotka voi tehdä huolettomammin.

6. Tehosta työpäiväsi

Kun teet työsi tehokkaasti, sinulle jää enemmän aikaa myös muuhun elämään. Laita tarvittaessa some pois ja yritä löytää avokonttoria rauhallisempi työympäristö, missä on helpompi keskittyä.

– Joka viikko kannattaa miettiä, mitä haluaa tulevalta viikolta. Kirjaa tavoitteet kalenteriin ja keskity siihen, mitä olet tekemässä. Itse käyn somessa vain aamulla ja illalla. Kun päättää, mihin aikansa käyttää, löytää tärkeämpääkin tekemistä kuin some.

7. Tunne rajasi

Monet suorittavat elämää liika käymällä tiukasti töissä ja uuvuttamalla itsensä vaativilla harrastuksilla ja muilla velvollisuuksilla.

– On ihan ok välillä uupua ja lähteä miettimään omaa elämää ja kalenteria uudestaan. Pitää tunnistaa, mihin pystyy ja jättää aikaa myös levolle.

Itselleen pitää uskaltaa antaa lupa löhötä sohvalla tekemättä mitään.

Alamikkelä suoritti kahden viime vuoden aikana kaksi tutkintoa ja kirjoitti ajanhallintakirjan.

– Samaan aikaan huolehdin, että minulla on kalenterissa iltoja ja viikonloppuja, jolloin minulla ei ole mitään ohjelmaa.

Alamikkelä on oppinut, että aikataulut ovat usein järjestettävissä.

– Asiakas saattaa pyytää minulta työtä kiireisellä aikataululla, mutta kun asiasta keskustellaan, huomataan, ettei työllä välttämättä olekaan niin kiire kuin asiakas luuli. Jos työllä on oikeasti kiire, ohjaan töitä hyville alihankkijoille. Olen oppinut kantapään kautta, että tällä tavalla lopputulos on kaikkien kannalta parempi. Se, että teen töitä viimeisillä voimillani ei palvele ketään.

8. Karsi vahingoittavat ihmiset elämästäsi

Liika kiltteys ajaa pitämään kiinni myös haitallisista ja energiaa syövistä ihmissuhteista.

– Haitallisen ihmissuhteen tunnistaa esimerkiksi siitä, että yhteys ihmiseen on yksipuolista. Eli jos itse antaa, eikä saa toiselta ihmiseltä mitään. Tai jos toinen määrää koko ajan, mitä tehdään. Kun ihminen tekee asioita toisen pään mukaan, taustalla on usein menettämisen pelko.

Alamikkelä kehottaa pohtimaan, mitä itse ajattelee ihmisistä, jotka asettavat rajat, sanovat ääneen, mitä haluavat ja uskaltavat päättää kenen kanssa ja miten aikaansa käyttävät. Aivan – monesti heistä ajatellaan positiivisesti ja heitä pidetään itsevarmoina.

9. Harjoita kiitollisuutta

Jos tunnet kiirettä ja stressiä, kiitollisuusharjoitukset tuovat positiivista fiilistä. Voit pitää kiitollisuuspäiväkirjaa tai kiittää ihmisiä suoraan. 

– Kirjoita tai valokuvaa joka päivä vaikkapa kolme asiaa, joista olet kiitollinen. Asiat voivat olla pieniä tai itsestäänselvyyksiä, kuten sain ruokaa ja minulla on katto pään päällä.