6 tapaa nauttia elämästä eron jälkeen

Kaiken voi korjata. Jopa särkyneen sydämen. Tämän korjaussarjan avulla saat koneistosi käyntiin eron jälkeen.

1. Puhu asiasta, paljon

Älä turhaan säästele sanojasi. Vatkaa asia läpi yksityiskohtineen niin monta kertaa kuin tarvitsee joko puhumalla tai kirjoittamalla. Negatiivisten kokemusten pukeminen sanoiksi on todistetusti toimiva selviytymistaktiikka. Siinä vaiheessa, kun erosta on kulunut jo aikaa, eikä puhuminen enää helpotakaan, olet tullut rajakohtaan. Silloin pitää hankkia uusia keinoja. Voit esimerkiksi harkita, että kävisit juttelemassa terapeutille. Hänellä on sellaisia tietoja ja taitoja, joita ystävilläsi tai päiväkirjallasi ei ole. Hyvä terapeutti osaa auttaa sinua ylitsepääsemisen tiellä, jossa määränpäänä on uusi alku.

2. Ota laastari

"Laastarisuhde on tehokas tapa hoitaa särjettyä sydäntä", sanoo neuropsykiatri Louann Brizendine Kalifornian yliopistosta. Brizendine perustelee laastarisuhteen toimivuutta sillä, että toisen ihmisen fyysinen läsnäolo saa hyvänolonhormonit dopamiinin ja oksitosiinin hyrräämään. Eron jälkeen kyseisille hormoneille on kysyntää. Mutta vällyjen väliin ei tarvitse heti hypätä, jos se ei tunnu luontevalta. Myös halaaminen ystävän kanssa, hieronta tai kampaajakäynti herättävät opiaatinkaltaisten neurokemikaalien tuotannon. Nauraminenkin auttaa.

3. Afterwork-drinkille

Älä suuntaa töistä joka päivä suoraan kotiin tai jumppaan. Lisää huulipunaa ja mene baariin. Aseta kuitenkin raja kahteen drinkkiin. "Kaksi tuntia drinkin nauttimisen jälkeen aivot erittävät runsaasti dopamiinia, joka helpottaa ahdistuksen tunnetta", Brizendine selittää. Mutta ole tarkkana: suuri määrä alkoholia aiheuttaa romahduksen dopamiinin määrässä seuraavan yön ja päivän aikana. Jyskyttävä krapula auttaa harvoin sydänsuruihin.

4. Älä pyöri sängyssä

Eron jälkeen keho erittää valtavia määriä suorituskykyä tehostavaa adrenaliinia. "Kiihtyneessä tilassa kortisolia, joten vuorokausirytmi on auttamatta sekaisin", Brizendine sanoo. Jos tunnit kuluvat, mutta nukkumattia ei näy, nouse ylös ja etsi käsiisi muistiinpanovälineet. "Kirjoita paperille ylös peloistasi, surustasi ja ahdistuksestasi parikymmentä minuuttia", neuvoo psykologian professori Arthur Markman Teksasin yliopistosta. Kirjoittaminen rauhoittaa ajatuksiasi ja samalla toivottavasti myös kehoa. Lohduttaudu sillä, että uni tulee kyllä jossain vaiheessa.

5. Hanki lounasseuraa

Koska kroppasi on stressitilassa, ruokahalusi on todennäköisesti täysin nollassa tai kehosi janoaa jättilasteja hiilareita ja sokeria. Koska kumpikaan ei ole järkevää, aterioi kavereiden kanssa, Markman neuvoo. "Käytös tarttuu. Kun vietät aikaasi fiksuja ruokavalintoja tekevien ihmisten seurassa, teet todennäköisesti itsekin parempia ratkaisuja", Markman kertoo. Ja syöminen seurassa on aina hauskempaa kuin yksikseen mussuttaminen.

6. Hikoile murheet pois

Kun olet surullinen, suhtaudu liikuntaan lääkkeenä. Opiaatit ovat tehokkaita kivunlieventäjiä, ja liikunta tehostaa niiden kaltaisten neurokemikaalien eritystä aivoissa. Säännölliset salikäynnit myös tuovat järjestystä päälaelleen kääntyneeseen elämääsi. Kaivatun rutiinin lisäksi liikunta paikkaa kolhittua itsetuntoa. Muutaman menetetyn kilon lisäksi kuntosalille jäävät itseinhon ja kelpaamattomuuden tunteet.

Lue myös:

Selviydy erosta kuin Justin Bieber

10 vinkkiä, joiden avulla pääset yli eksästä

6 syytä olla mielettömän ylpeä sinkkuudestasi

Kuva: MVPhotos