SLEEP FORMULA

Ei mikään maailman hauskin ilmoitusluontoinen fun fact, mutta kärsin kovasti unettomuudesta, joka voi jatkua montakin vuorokautta putkeen. 

Kuun liikkeet vaikuttavat uneeni, sen huomasin jo nuorena ja opin pärjäämään unettomien pätkien kanssa. 

Olen kokeillut vaikka mitä laventeleista ja melatoniista äänikirjoihin, mutta nyt tuntuu siltä, että olen keksinyt itselleni monen kuukauden empiirisen tutkimuksen jälkeen rutiinit, jotka auttavat minua rentoutumaan. Paino ilmaisussa ”auttavat minua rentoutumaan”, sillä jo tuo rentoutuminen iltaisin on minulle iso juttu. 

  1. Ei kahvia klo 15 jälkeen. Rakastan kahvia, mutta se saa oloni hermostuneeksi, jos juon enemmän kuin kolme kuppia päivässä tai klo 15 jälkeen. 
  1. Urheilu. Olen aina vannonut hyötyliikunnan nimeen ja kävelen melkein joka paikkaan, mutta muutaman salitreenin ujuttaminen per viikko aikatauluuni on helpottanut kroppaani rentoutumaan. 
  1. Tee pienet askareet pois sitä mukaa kuin ne ilmaantuvat. Muuten ne valvottavat öisin ja saavat aikaan huonon omantunnon. Stressi on pahin valvottaja. Pienillä teoilla sitä pystyy kuitenkin hillitsemään. 
  1. Syö hyvin. Vatsan kurniessa nälkää tai pömpöttävän liian runsaasta iltapalasta on epämukava olla, sillä kaikki huomio keskittyy silloin joko ruoansulattamiseen tai -puutteeseen. Itselläni toimii iltaisin parhaiten proteiinipitoinen lämmin ruoka ja ehkä siihen kylkeen pala tai kaksi suklaata. 
  1. Lämmin suihku ennen nukkumaanmenoa. Okei, no tässä tapauksessa kuuma suihku… vilukissa, mikä vilukissa. 
  1. Raitis ilma. Pidän hetken makuuhuoneen ikkunaa auki, ennen kuin kömmin sänkyyn. Tuulettaminen puhdistaa ilmaa, rauhoittaa ja viileät lakanat tuntuvat niin freeseiltä. 
  1. Leffat ja tv-sarjat sängyssä on best ja varsinkin lomalla saatan katsoa monta pätkää iltaisin putkeen, mutta täydellinen no-no varsinkin arjessa. Ne eivät rentouta minua uneen, vaan pitävät minut valveilla, sillä pelkään nukahtaa, koska en halua missata mitään juonesta. 
  1. Kirjat. Kirjoissa on jotain älyttömän rauhoittavaa. Jo muutama sivu tai rivi iltaisin helpottaa rauhoittumaan uneen. 

 

Mitä kikkakolmosia teiltä löytyy unettomuuteen?

 

………………………………………………………………….

Kuvat: Ville Mäkäräinen

Mekko: Marimekko / Koru: by Biehl / Korvakorut: Sif Jakobs