Valvottaako? 8 makuuhuoneen sisustusvinkkiä, joilla parannat untasi

Tiesitkö

Mainos alkaa
Mainos päättyy

1. Loihdi huoneesta unikehto

Varmista ennen nukkumaanmenoa, ettei makuuhuone ole sotkuinen tai meluisa. Muista siivota pois silmistä myös mahdolliset stressinaiheuttajat, kuten työasiat tai koulutehtävät. Halutessasi lakanoihin voi suihkuttaa laventelin- tai vaniljantuoksuista öljyä.

2. Pysy viileänä

Ihmisen kehonlämpö putoaa yön aikana, joten liiallinen lämpötila saattaa haitata syvää unta. Kesän helteillä on siis hyvä huolehtia makuuhuoneen tuuletuksesta.

3. Suojaa silmäsi

Tieteellisten tutkimusten mukaan vähäinenkin valo makuuhuoneessa häiritsee unen laatua. Valoisina kesäöinä kirkkautta voi säädellä pukemalla yön ajaksi silmiä peittävän maskin.

4. Sano

Kehomme energiavarastot juoksevat tunnista puoleentoista tuntiin kestävissä sykleissä. Tietokoneen tai puhelimen näytöltä säteilevä sininen valo kuitenkin
vaikeuttaa
melatoniinin eritystä
kropassamme ja estää kehomme luonnollisen unirytmin toimintaa.

Paremman levon saaminen siis edellyttää älylaitteista luopumista muutamaa tuntia ennen nukkumaanmenoa.

5. Sisusta makuuhuone

Tiesitkö, että makuuhuoneen väritys voi merkittävästi vaikuttaa unenlaatuusi? Liilan, harmaan, vaaleansinisen ja hempeän vihreän sävyt edistävät huoneen rauhallista ilmapiiriä.

6. Lisää vihertävää, kiitos!

Viherkasvit ovat sisustuksen jalkakiviä. Ne tuovat kotiin raikkautta, mutta voivat myös auttaa luomaan makuuhuoneeseen mukavamman ja uniystävällisemmän ilmapiirin.

Kasvit todistetusti vireyttävät myös mieltämme, sillä ihmisillä on alkukantainen tarve tuntea yhteyttä luontoon. Mitä vehreämpi makuuhuoneesi on, sitä paremmat yöunet takaat itsellesi.

7. Kuuntele valkoista kohinaa

Olet varmaan kuullut sateen ropinan, tuulen tai vesiputouksen rentouttavista vaikutuksista? Herkkäunisia suositellaan kuuntelemaan niin kutsuttua valkeaa kohinaa – keinotekoisesti tuotettua ääntä, joka on yhdistelmä kaikista muista ääneen taajuuksista. Valkoista kohinaa käytetään muun muassa vähentämään ympäristön muuta hälinää.

Unta parantaaksesi lataa esimerkiksi valkoisen kohinan kuunteluun tarkoitettu sovellus tai laita yön ajaksi tuuletin päälle. Äänestä saattaa olla apua illan rentoutumishetkeen.

8. Vältä synteettisiä kankaita

Unenlaatu voi riippua myös siitä, millaisissa lakanoissa vietät yösi.
Petivaatteissa suositellaan käytettävän etenkin luomupuuvillaa, sillä kangas hengittää paremmin, on luonnonmukaisempi eikä sisällä terveydelle haitallisia kemikaaleja. Polyesterin ja puuvillan sekoitusta olevat lakanat sitovat päinvastoin lämpöä ja saattavat aiheuttaa jopa ihottumaa.

Pölypunkit
välttääkseen lakanat tulisi pestä kankaasta riippumatta 60 asteessa.

Lue myös:

Kyllästyttääkö lenkkeily? Testaa helppoa ja tehokasta porrastreeniä

Leena, 21 & Nina, 28: ”Emme tarvitse alkoholia elämäämme”

Pitkä­ai­kai­sesta yksinäi­syy­destä kärsivä Iida, 26: ”Yksinäi­sim­milläni koen vain olevani haitaksi muille”

Teksti Roosa Roivainen