treenimotivaation löytäminen

5 askelta treenimotivaation löytämiseen – hyvinvointivalmenjan vinkit

Pian sinäkin olet koukussa. 💪

Hyvinvointivalmentaja Laura Rosillan parhaat vinkit treenimotivaation löytämiseen:

1. Jos treeni-into on viime aikoina (tai vaikka aina) ollut hakusessa, älä aloita täysillä ja verenmaku suussa. Lisää ensin pientä liikettä sinne tänne: mene pyörällä töihin, kävele kauppaan, unohda hissi… Ota siis klassiset keinot käyttöön. Tsemppiä voi saada seuraamalla päivän askelmäärää puhelimen sovelluksesta (esimerkiksi iPhonen Terveys tai Androidiin ladattava Google Fit). Jos saat päivässä täyteen 8 000 askelta, voit taputtaa itseäsi olalle. Hyvin vedetty!

2. Kun pientä liikuskelua tulee rutiinilla, päätä, mitä haluat alkaa harrastaa. Valitse laji, joka kiinnostaa, jossa haluaisit kehittyä tai joka tuntuu helpoimmalta. Jos salitreeni ei kiinnosta yhtään, älä mene salille! Kerää pallopelijengi tai lähde tanssitunnille. Harrastaa voi vaikka olohuoneessa: Youtubessa on tuhansia ilmaisia treenivideoita.

3. Aseta kiva tavoite. Sen ei tarvitse olla mitattava tulos, vaan vaikka vain se, että liikkumisen jälkeen on hyvä olo. Tai että saat kolme treenikertaa viikossa täyteen. Muista armollisuus: treenin ei tarvitse olla huippu-urheilua, kävelykin on liikuntaa. Tärkeintä on lähteä.

4. Antaudu rutiinille. Harmi kyllä liikunta vaatii alkuun vähän suorittamista. Ajan kanssa siitä tulee kuitenkin automaatio, eikä lähteminen vaadi niin suurta ponnistelua.

5. Älä heitä hanskoja tiskiin, vaikka hetken aikaa kaikki menisikin ihan pieleen. Treenitön viikko, kaksi tai kolmekaan ei tarkoita sitä, että kaikki on pilalla. Ihan sama! Aloita huomenna uudestaan.

Asiantuntijana hyvinvointivalmentaja Laura Rosilla, jonka motivaattorina toimii puhelimen kalenteri: ”Merkkaan treenit kalenteriin jo edellisellä viikolla. Usein ne eivät millilleen toteudu, mutta suunnittelu tekee liikkumisesta säännöllistä ja monipuolista”. Seuraa: @laurarosilla.

Lue myös:

Kyllästyttääkö lenkkeily? Testaa helppoa ja tehokasta porrastreeniä

Keksitkö aina tekosyyn skipata treenit? Lue tämä

Haluatko treeniutuloksia nopeammin? Tarkista, että teet nämä oikein

Teksti Miia Vähähyyppä
Kuvat Fotolia