Kuva: MVphotos

Stressaako? Onko sinulla univaikeuksia? Syy löytyy todennäköisesti älylaitteestasi

Tiesitkö, että puhelimesi saattaa olla syypää ahdistukseesi?

Moderni elämä tuntuu ajoittain ylivoimaiselta. Työhuolien, ihmissuhteiden sekä taloudellisten paineiden lisäksi olemme älylaitteidemme välityksellä ympärivuorokautisessa yhteydessä ulkopuoliseen maailmaan. Hypnoterapisti ja kirjailija Chloe Brotheridgen mukaan uuden sähköpostin tai uutisartikkelin näkeminen vapauttaa kehossamme mielihyvää tuottavaa dopamiinia. ”Koska olemme jatkuvasti kiinni näytöissämme, emme koskaan rentoudu täysin”, Brotheridge selventää. Näyttöajalla voi olla muitakin yllättäviä haittavaikutuksia unenlaadun heikentymisestä motivaation madaltumiseen. Listasimme neljä puhelimeen liitettävää riskitekijää, joista kaikkien tulisi olla tietoisia.

Mainos alkaa
Mainos päättyy

1. Puhelin on haitaksi unelle

Useat käyttävät puhelintaan herätyskellona, joka Brotheridgen mukaan tarkoittaa sitä, että älylaitteemme on jatkuvasti käsissämme – ennen nukkumaanmenoa ja heti heräämisen jälkeen. ”Puhelimen selaaminen on erityisen houkuttelevaa iltaisin ennen nukahtamista ja varhain aamulla. Kuulostaako stressaavien työasioiden hoitaminen tai bloggaajan selfien tuijottaminen kuitenkaan parhaalta tavalta käynnistää oma päivä? En usko. Kokeile varsinaista herätyskelloa ja jätä puhelimesi yöksi toiseen huoneeseen. Huomaat eron”, Brotheridge kehottaa.

2. Jatkuva piippaaminen kuormittaa

Jos puhelimesi piippaa tauotta, se voi olla Brotheridgen mukaan merkki siitä, että laite on aika kääntää äänettömälle. Jatkuvat päivitykset kuormittavat kaikkia, mutta erityisesti ahdistuksesta kärsiviä henkilöitä.

3. Puhelin aiheuttaa riippuvuutta

Älylaitteet sisältävät kaiken tärkeän tiedon, on kyse sitten puhelinnumeroista, matkalipuista tai karttapalveluista. Teknologia helpottaa elämää, mutta samanaikaisesti olemme myös erittäin riippuvaisia siitä. Akun loppuessa saatamme tuntea itsemme ahdistuneiksi, sillä laitteemme ei ole askareidemme tukena.

4. Somemaailma saa pakenemaan todellisuutta

Vuonna 2016 Illinoisin yliopistossa todettiin erityisesti juuri niiden oppilaiden kärsivän mielenterveydellisistä ongelmista, jotka pakoilivat puhelimellaan todellisuutta. Jokaisen olisi siis hyvä pysähtyä miettimään, mikä juuri itseä motivoi käyttämään sosiaalista mediaa. Vältteletkö laitteesi avulla arkea vai vertailetko itseäsi muihin? Kysymysten esittäminen itselleen auttaa kartoittamaan, mitkä tekijät mahdollisesti laukaisevat negatiivisia tuntemuksia ja tekevät olon ahdistuneeksi.

Lue myös:

Koukussa kännykkään – kärsitkö sinäkin nomofobiasta?

Nämä 9 iPhone-niksiä tekevät elämästäsi helpompaa

Akku aina lopussa? 9 tapaa saada se kestämään kauemmin

Teksti Roosa Roivainen