meditaatio ahdistaa

Ahdistaako meditaatio? Kerromme, mistä se johtuu

Koko maailma suitsuttaa meditaation hyviä vaikutuksia. Miksi kukaan ei puhu harjoitukseen liittyvistä tylsyyden, ärsytyksen tai aggression tunteista?

Olet aloittanut säännölliset meditaatioharjoitukset, koska olet kuullut, että ne tuovat rauhaa arkeen ja helpotusta stressiin. Huomaat keskittymiskykysi parantuneen, mutta päiväsi ovat silti pääosin levottomia, työpöytä sotkuinen ja astianpesukone tyhjentämättä. Paikallaan istuminen turhauttaa, ja mietit, mikseivät harjoitukset tuoneetkaan sisäistä rauhaa, josta elämäntaito-oppaat puhuvat. Kuulostaako tutulta?

Tunne siitä, että meditaatiokokemus ei vastaa sitä, minkälaisena se usein markkinoidaan, on yleinen. Sen tietää meditaatiota viisi kertaa viikossa harjoittava Inka Pitkänen.

– Ensin harjoitukseen liittyi euforian tunteita, mutta pian hohto katosi. Ympärilläni ihmiset puhuivat silti järisyttävistä tunteista ja valaistumisen kokemuksista, reilu kymmenen vuotta sitten meditaatioharjoituksen aloittanut Inka sanoo.

Inka kokee, että meditaatioon liitetään usein epärealistinen oletus suuresta elämänmuutoksesta tai tajunnanräjäyttävistä tunteista.

– Nuorempana tuli mietittyä, mitä teen väärin, kun tähtisumu ja suuret tunnepurkaukset eivät olleet osa omaa harjoitustani. Sitten tajusin, etten yksinkertaisesti ole luonteeltani sellainen ihminen. Mitä enemmän meditaatiota harjoitan, siitä keskustelen ja sitä opiskelen, sitä paremmin ymmärrän, ettei se ole mikään ihmeellinen rituaali.

”Mitä enemmän meditaatiota harjoitan, sitä paremmin ymmärrän, ettei se ole mikään ihmeellinen rituaali.”

Meditaatio ahdistaa ja turhauttaa

Osana Inkan arkipäivää meditaatio tuntuu usein tylsältä.

– Neljä kertaa viidestä se ärsyttää ja sen aloittaminen on haastavaa. Samalla tiedän, että kun teen harjoituksen, asioihin tulee paljon enemmän syvyyttä ja läsnäoloa. Kaikkein vaikeimmalta meditaatioharjoitus tuntuu silloin, kun elämässä on meneillään hankala tai stressaava vaihe, kuten vaikkapa ero tai työuupumus. Silloin vaikeita tunteita on luonnollisesti pinnassa paljon, ja niitä helposti pelätään pysähtyä tarkastelemaan.

– Vuosia sitten minulla oli ilmassa työhön liittyvää loppuunpalamista, jolloin halusin vain maata sohvalla ja tuijottaa telkkaria. Silloin oli erityisen hankala aloittaa harjoitus, jossa piti kurkistaa syvälle itseensä, Inka muistaa.

Toisaalta meditaatio voi tuntua hankalalta myös silloin, kun asiat rullaavat poikkeuksellisen hyvin. Myönteisiä tunteita kun ei ole mukava kyseenalaistaa.

– Yritän muistaa, että kaikki tunteet, niin myönteiset kuin kielteisetkin, ovat katoavaisia.

Tampereen yliopistossa meditaatiota ja ruumiin sosiologiaa tutkivan Ilmari Kortelaisen mukaan meditaatioharjoitus on jokaisen yksilöllinen kokemus, johon kuuluvat olennaisena osana kaikenlaiset tunteet – myös kielteiset.

– Harjoituksessa pysähdymme paikallemme useiksi minuuteiksi, mikä kuulostaa yksinkertaiselta, mutta on meille epätyypillinen tila. Sen myötä mielessä alkaa tapahtua: saattaa ahdistaa, kutittaa ja hermostuttaa. Myös aggression tunteet ovat mahdollista, Kortelainen kuvailee.

Myös Kortelainen tunnistaa ilmiön, jossa meditaatioon liittyvät odotukset ja oletukset poikkeavat todellisuudesta.

– Kokemus ei välttämättä asetu ollenkaan sellaiseen kehikkoon, mitä meille tarjoillaan. Mindfulnesiin usein liitettävä lupaus siitä, että kaikki muuttuu kerrallaan, ei täyty.

”Yllättävän moni meditaatiota harjoittava on kokenut negatiivisia kokemuksia, mutta ei ole uskaltanut puhua niistä.”

Menneisyyden möröt esiin

Kortelaisen mukaan meditaatioharjoitukseen saattaa liittyä myös muita odottamattomia kokemuksia, joista puhutaan Suomessa toistaiseksi vähän. On tavallista, että säännöllisesti harjoitettuna meditaatio nostaa tietoisuuteen muistoja, kokemuksia menneisyydestä tai jopa traumoja. Joskus niin voi käydä ihan alussakin.

– Tutkimusta tehdessäni on käynyt ilmi, että yllättävän moni meditaatiota harjoittava on kokenut tällaisia tunteita, mutta ei ole uskaltanut puhua niistä. Jotkut ovat hätääntyneet varsinkin silloin, jos mindfulness-koulutuksessa negatiiviset kokemukset on kielletty.

Kortelainen itse esimerkiksi harrastaa meditaatiota ryhmässä. jossa on mukana kokenut ammattipsykologi.

– En ymmärrä, miksei useimmissa ryhmissä ole näin. Erityisesti, jos esiin nousee traumaattinen kokemus, sitä olisi hyvä saada heti purettua ja pystyä käsittelemään asiantuntevan tahon kanssa.

Kortelainen korostaa, että vaikka meditaation toisesta puolesta puhuminen on tärkeää, hän ei halua säikytellä tai saada ketään lopettamaan harjoitusta.

– Parasta olisi suhtautua kaikkiin tunteisiin avoimen hyväksyväst ja antaa niille tilaa. Istua vain ja katsoa, mitä tulee.

Lue myös:

Mikä on ASMR ja miksi sinunkin pitäsi hurahtaa siihen?

Meditaatio – näin pääset alkuun

4 tapaa tehdä arjestasi parempaa

Teksti Jenna Vehviläinen
Kuvat Fotolia