Peppi Puljujärvi

Peppi Puljujärvi: ”Tässä työssä on vaarana mokata todella isoja juttuja”

Manageri Peppi Puljujärvi on artistin tärkein tuki ja turva. Välillä kahden ison egon yhteentörmäyksessä räiskyy, mutta suurin onnistuminen on, että artistit voivat hyvin, henkisesti ja fyysisesti.

”Tervetuloa manageriksi, mutta voit sanoa hyvästit haaveillesi tavallisesta perhe-elämästä.” Näin Peppi Puljujärvelle sanottiin kolme vuotta sitten, kun hän kirjoitti työsopimuksensa.

Peppi on sen jälkeen toiminut managerina Mikael Gabrielille, Reino Nordinille, Juulialle ja PastoriPikelle, ja tehnyt töitä välillä 24/7. Hän vastaa artistien urasta, sen aivan kaikista osa-alueista. Mikä on artistin osuus yhdestä keikasta, millaisia kaupallisia yhteistöitä tehdään, milloin levy ilmestyy ja kiertue alkaa ja milloin artisti pitää taukoa.

– Työni on ohjata artistia ja hänen uraansa oikeaan suuntaan ja antaa työkaluja, jotta hän pystyy toimimaan mahdollisimman hyvin. Tehtäväni on myös lisätä artistin liikevaihtoa, ja palkkani on aina osuus artistin osuudesta, Peppi kertoo.

Peppi on artistin tärkeä tuki tämän henkilökohtaisessa elämässä. Ei ole olemassa montakaan salaisuutta, jota hän ei tietäisi.

– Artistini luottaa koko uransa ja osan elämästään käsiini, ja se luottamus on äärimmäisen tärkeää. Minun on tiedettävä kaikki hänen luurankonsa, sillä mikään ei saa tulla minulle yllätyksenä. Se on myös artistin oma etu: hän voi soittaa minulle milloin tahansa. Kohtaan asiat asioina ja yritän olla tuomitsematta.

Peppi on myös se, joka kantaa viime kädessä vastuun kaikesta – ja se, joka joutuu tekemään vaikeitakin päätöksiä.

– Tässä työssä on vaarana mokata todella isoja juttuja. Pahinta on, että ne eivät ole omia juttujani, vaan jonkun toisen. Se on kova henkinen taakka. Totta kai teen välillä vääriä valintoja, mutta pyydän aina anteeksi ja otan opikseni.

peppi puljujärvi
Manageri ja artisti ovat tiivis työpari. ”Managerin pitää uskoa artistiinsa ja olla tämän suurin fani, mutta realistinen sellainen. En voi ihailla heitä tai pitää heitä itseäni parempana”, Peppi pohtii.

Verkostoitumisen tärkeys

Peppi on tehnyt töitä 13-vuotiaasta asti. Uralle on mahtunut mansikanmyyntiä, puhelinmyyntityötä, bloggaamista ja toimittajan töitä.

– Olen aina halunnut menestyä ja olen ollut valmis tekemään aivan kaikkea. Monet artistitkin ovat olleet paskaduuneissa, se luo tietynlaista janoa. Silloin tietää, mitä oikeasti haluaa tehdä.

Vuonna 2009 Peppi perusti ystävänsä Mimmin kanssa More To Love -blogin, joka oli ensimmäinen starttirahaa saanut blogi Suomessa. Se palkittiin vuonna 2010 vuoden muotiblogina. Peppi bloggasi ja kirjoitti kolumnia Miss Mix -lehteen ja Iltalehteen parin vuoden ajan New Yorkista käsin, ja Suomeen palattuaan hän päätyi toimittajaksi Metro Liveen. Pesti kesti vain muutaman kuukauden, sillä Peppi napattiin Universal Music Finlandin markkinointitiimiin.

– Olin tekemässä Justin Bieberistä juttua Norjassa ja mukana oli Universalin markkinointijohtaja. Hän katseli touhuani siellä ja kertoi haluavansa minut heille duuniin. Ei siellä ollut silloin edes paikkaa vapaana!

”Miehille tulee usein vahvoista naisista fiilis, että meidät on pakko saada ruotuun. Liian usein he ovat yrittäneet sanoa minulle, millainen minun pitäisi olla.”

Universalilla Peppi matkusti jatkuvasti ja hoiti isoja artisteja, kuten Rihannaa, Bieberiä ja Robbie Williamsia. Silloin heräsi ensimmäistä kertaa unelma managerin työstä, ja Pepillä oli jo pari orastavaa asiakassuhdettakin. Mutta ennen kuin hän ehti tarttua niihin, hän sai soiton YleX:n musiikkipäälliköltä, joka etsi itselleen seuraajaa.

– En muista, milloin olisin hakenut oikeasti töitä. Verkostoituminen on tällä alalla tärkeintä. Jos ei ole suhteita, ei pötki kovin pitkälle.

Pepistä tuli ensimmäinen nainen musiikkipäällikkönä valtakunnallisessa radiossa. Se tuntui olevan monelle ihmetyksen aihe.

– Minua kohdeltiin välillä kuin en olisi musiikkipäällikkö. Muut musapäälliköt pitivät miesten saunailtoja, eikä minua tietenkään kutsuttu mukaan.

Peppi on saanut kuulla olevansa liian herkkä ja tunteellinen, mutta juuri ne piirteet ovat hänen vahvuuksiaan.

– Olen leijonaemo artisteilleni. Pidän huolta omistani ja uskallan sanoa mielipiteeni. Miehille tulee usein kaltaisistani vahvoista naisista fiilis, että meidät on pakko saada ruotuun. Liian usein he ovat yrittäneet sanoa minulle, millainen minun pitäisi olla, mutta kukaan muu ei voi määritellä sitä.

Pepin suurimpia haaveita on saada alalle enemmän johtaja-asemia naisille. Managerointia on tehty jo pitkään vientiartisteille ja vanhan liiton tekijöille, mutta uusille tulokkaille ja popartisteille sitä on tehty vasta muutama vuosi.

– Toivon, että ammattimainen managerikulttuuri kehittyy ja kasvaa Suomessa ja siitä tulee mahdollista minkä tasoisille artisteille tahansa. Kilpailua on, mutta kaikki managerit puhaltavat yhteen hiileen.

peppi puljujärvi
Peppi Puljujärvi vastaa muun muassa Pastori-Piken, Mikael Gabrielin ja Juulian urista.

Mahtava mutta vaarallinen elämäntapa

Manageriuransa alussa Peppi vannoi, ettei ala kenenkään artistin ”äidiksi”. Mutta se oli väistämätöntä.

– Artistit olettavat, että minulla on vastaus kaikkeen. Toisaalta se on kunnia, mutta samaan aikaan mietin, miten he voivat olettaa, että tiedän joka asiasta kaiken, Peppi nauraa.

Peppi on artistin tärkein työpari, mutta myös tietynlainen auktoriteetti. Välillä kahden ison egon yhteentörmäyksessä räiskyy.

– Otamme joskus kovaakin yhteen, koska olemme niin läheisiä. Samaan aikaan he silti kunnioittavat rehellisyyttäni. Olen luvannut seistä artistini rinnalla, tuli mitä tuli.

Peppi on se ihminen, joka ”ottaa ensimmäisenä vastaan kaiken paskan artistilta”. Milloin syy on huonosti menneessä haastattelussa, milloin perheongelmissa.

– Vaikka kiukku ei kohdistu minuun, minun pitää ottaa se vastaan ja pystyä käsittelemään se. Siksi käyn terapiassa. Siellä pystyn purkamaan kaiken sen tunnelastin, mitä kannan mukanani muilta ihmisiltä.

”Tässä työssä on vaarana mokata todella isoja juttuja. Pahinta on, että ne eivät ole omia juttujani, vaan jonkun toisen.”

Managerin työ vaatii sosiaalisuutta, stressinsietokykyä ja rohkeutta. Jalkoihin ei saa jäädä eikä anteeksi pyydellä liikaa. Parhaina päivinä työ ei edes tunnu työltä. Peppi saattaa olla studiolla, musiikkivideon kuvauksissa tai festarikeikalla.

– Tykkään työstäni hirveästi. Tämä on elämäntapa, mutta toki vaarallinen sellainen. On vaikea tunnistaa väsymyksensä rajat. Olen joutunut kantapään kautta oppimaan, että tarvitsen vapaa-aikaa.

Pepille suurin onnistuminen on se, kun artistit voivat hyvin, henkisesti ja fyysisesti. Että heillä on turvallinen olo tehdä sitä, missä he ovat hyviä.

Ja ne perhehaaveet, niistä Peppi ei aio luopua.

– Kenenkään ei pidä omistautua työlleen – tai minun tapauksessani monelle ihmiselle ja katsoa, kun he elävät omaa unelmaansa. Mikään työ ei ole sen arvoinen, että menettäisi itsensä tai unelmansa.

Seuraa Peppiä Instagramissa @peppipuljujarvi.

Lue myös:

Mikael Gabriel: Opin kaiken kantapään kautta

Bebe Rexha artistien ulkonäköpaineista: ”Olen kokoa 38 ja ylpeä siitä”

Laulaja Alma parisuhteestaan: ”Haluan olla luottamuksen arvoinen, enkä raahaa bäkkärille mimmejä”

Teksti Linda Forss
Kuvat Svante Gullichsen