Krista Lanning luo uraa jenkeissä: ”Houkuttelevaa olisi uskaltaa työskennellä myös itselle”

Vuoden 2014 Miss Suomen perintöprinsessa Krista Lanningin ensikosketus Yhdysvaltojen työmarkkinoille oli kova, mutta vain muutamassa vuodessa hänestä tuli markkinointitiimin vetäjä ja luomuruokayrityksen osakas.

Krista Lanningin otsalle nousee tuskanhiki. On vuosi 2015, ja juuri New Yorkiin muuttanut Krista pitää viikkoraporttia neljällekymmenelle kollegalleen. Hän on firmassa vasta harjoittelija, joten hän haluaa näyttää.

Luomuruokaan erikoistuneessa yrityksessä ketään ei kiinnosta Kristan menestys Miss Suomi- ja Miss Maailma -kisoissa. Krista yrittää vakuuttaa itselleen, että kyllä hän pärjää.

– Se oli ihan kauheaa. Luulin puhuvani hyvää englantia, mutta silloin tajusin, etten osaa oikeasti juuri mitään. Bisnes-sanasto puuttui ja kokemusta englanninkielisestä esiintymisestä oli tosi vähän, Krista sanoo.

Mutta kun ei osaa, täytyy vain opetella.

– Aloin jännittää esitelmiä jo päiviä ennen. Sinnittelin raportin läpi, huokaisin helpotuksesta ja pian stressasin taas seuraavaa viikkoa. Opin kysymään apua, kun en osannut. Muutaman kuukauden päästä pystyin jo sanomaan jotain hauskaa raportoinnin lomassa.

Muuttaessaan NYC:iin Kristalla ei ollut kokemusta ulkomailla työskentelystä tai työnhausta ylipäätään. Aiemmat työt olivat aina ilmaantuneet opintojen ohessa ja kauneuskilpailujen sivutuotteina.

Suomalaiset New Yorkissa -Facebook-ryhmästä Krista sai vinkin paikasta ruoka-alan yrityksessä. Hän sai paikan harjoittelijana ja myöhemmin Brand Managerina.

Paikallinen työkulttuuri oli yllätys. Suurin ero työnhaussa oli hakijoiden suuri määrä. CV:n ja osaamisen esittelyn täytyi olla priimaa.

– Jokaiseen työpaikkaan hakee aina joku, joka tekisi saman työn paremmin tai halvemmalla. Työmoraali ja kilpailu olivat ihan muuta kuin Suomessa – ihmiset valehtelivat ja jäivät pois töistä hetken mielijohteesta.

Myös työpaikkakiusaamisesta Krista sai osansa.

– Opin nopeasti, ettei töihin kannattanut laittautua, jos halusi kunnioitusta muilta naisilta. Markkinointivastaava hidasti työskentelyäni tarkoituksella. Pomojen edessä hän oli mitä mukavin ja esimerkiksi kutsui koko toimiston tupaantuliaisiin, mutta kuiskasi sitten korvaani, että tämä ei koske sinua.

Työ kuitenkin sujui, ja Kristalle annettiin lisää vastuuta. Ruokatuottajien maailmassa tilalliset olivat paljolti vanhan koulukunnan miehiä. Tytöttelyltä ei voinut välttyä.

– Jouduin todistamaan osaamiseni aina uudestaan. Yhdysvalloissa tasa-arvoasioissa ollaan Suomea reippaasti jäljessä, Krista sanoo.

Työ vanhensi kymmenen vuotta

Krista konsultoi monissa työhön liittyvissä asioissa aviomiestään Keviniä. Hän on auttanut Kristaa erilaiseen työmaailmaan suhtautumisessa ja palkkaneuvotteluissa. Suomalaisen, nöyrän naisen oli pakko kovettaa itseään päästäkseen eteenpäin.

Kristan esimiehet odottivat tehokkuutta, ja ongelmien kanssa sai tulla juttusille vain ratkaisumallit mielessä. Ensimmäiset kaksi vuotta Krista pyrki koko ajan ylittämään odotukset. Se tuotti tulosta.

– Pääsin koko yrityksen markkinointivastaavaksi ja myös brändien osakkaaksi.

Mutta rankat työpäivät tuntuivat kehossa.

– Peilistä katsoi takaisin kymmenen vuotta vanhentunut nainen. Aloin jättää ylitöitä pois, sillä olin jo ansainnut kannukseni.

Vauva muutti suunnitelmat

Suuri muutos amerikkalaiseen työmaailmaan siirtyessä oli työpäivien pituus ja lomien vähyys.

– Työpäivä kestää kahdeksasta viiteen, eikä ruokatuntia käytännössä koskaan pidetä. Ensimmäisenä vuonna minulla oli lomaa kaksi päivää.

Kristan arki muuttui toukokuussa, kun hän sai esikoistyttärensä. Nyt hän elää bisnesnaisen ja äidin elämää ja sanoo ymmärtävänsä, miksi Jenkeissä kotiäitiys on niin yleistä.

Lastenhoitokustannukset ovat huimat ja kunnallista päiväkotia ei ole.

Äitiysloma riippuu työntekijän ja yrityksen keskinäisestä sopimuksesta. Lanningin perheessä kävi hyvin, sillä Krista sai kolmen kuukauden äitiysloman, jonka jälkeen hän on tehnyt töitä puolipäiväisenä. Nyt Krista työskentelee vauvan kanssa kotoa käsin.

– Keskiviikko on toimistopäivä, jolloin Lumi on lastenhoitajan kanssa. Muina päivinä työskentelen taloyhtiömme tiloissa, jolloin olen tarvittaessa hissimatkan päässä kotoa.

Kristaa on alkanut kiinnostaa myös mainosala. Hän oli jo ehtinyt neuvotella mahdollisesta uranvaihdosta mediatoimistoon, kun raskaus muutti suunnitelmat.

– Vauvan kanssa en halunnut aloittaa taas sitä parin vuoden alkuspurttia ja todistamista. Houkuttelevaa olisi uskaltaa työskennellä myös itselle.

Mainosmaailmassa Kristaa kiehtoo amerikkalaisten tapa itkettää ja naurattaa yleisöä ja panostaa kampanjoiden tekoon välillä jopa tähtitieteellisillä budjeteilla, julkkisten ja supertähtien kera.

– Amerikkalaisessa mainoskulttuurissa pelataan tunteella, ei niinkään informaatiolla. Kyseessä on ennen muuta hyvä viihde. Suomalaiset mainokset ovat siihen verrattuna ihan kivikaudelta.

 

 

KT

”New York on täynnä mahdollisuuksia ja täällä voi todella tehdä unelmansa toteen.”

Krista nauttii, kun saa ideoida markkinointia monimuotoisessa kulttuurissa. Kampanjoita kohdennetaan esimerkiksi Los Angelesin hipstereille tai Brooklynin juutalaisille kosher-sertifikaatteineen.

Teksti Veli Kojonen
Kuvat Stefanie Korherr