Jenny Gyllander
Talouslehti Forbes nosti Jenny Gyllanderin 30 under 30 -listalleen, eli merkittävien alle kolmekymppisten talousvaikuttajien joukkoon.

Suosio yllätti Jenny Gyllanderin: ”Yhtäkkiä tuhannet sijoittajat alkoivat seurata Instagramissa”

Jenny Gyllander testaa @thingtesting-Instagram-tilillään kosmetiikkaa, asusteita ja teknologiaa, jotta hyvät brändit pääsisivät esiin.

Kun Jenny Gyllander heräsi lomamatkallaan Berliinissä viime syyskuussa, hän avasi Instagramin ja luuli, että se oli mennyt rikki. Sydämen kohdalla luki ❤ 99, eikä se kadonnut, vaikka klikkasi mitä. Seuraajia ja tykkäyksiä vaikutti tulevan loputtomana virtana.

Instagram kyllä toimi juuri kuten pitikin. Maailmankuulu sijoittaja Hunter Walk oli vain sattunut kirjoittamaan blogipostauksen Jennyn @thingtesting-Instagram-tilistä, jolla Jenny arvioi tuotteita sekä käyttäjän että sijoittajan näkökulmasta. Walk kirjoitti, että Jennyn tapa tehdä sisältöä on hauska, visuaalinen, hupsu ja omaperäinen.

– Yhtäkkiä tiliäni pamahti seuraamaan 5 000 sijoittajaa, kun siihen saakka siellä oli ollut suunnilleen äitini ja muutama sata muuta, Jenny sanoo ja nauraa.

Pienestä harrastuksesta Thingtesting on kasvanut Jennyn intohimoprojektiksi, jota hän työstää iltaisin ja viikonloppuisin. Kaikki alkoi kuitenkin kertomisen tarpeesta. Muuttaessaan Lontooseen töihin syksyllä 2017 Jenny oli jo pitkään seurannut teknologia-alaa, listannut startupeja ja kokeillut erilaisia tuotteita, ihan vain mielenkiinnosta. Pian hän kuitenkin huomasi, että kun joku kaveri tai perheenjäsen Suomesta soitti, hän ei voinut olla pälpättämättä uusista tuotetestauksistaan. Silloin Jenny päätti, että hänen täytyy etsiä jokin toinen kanava puhua tuotteista.

Tilillä on tähän mennessä arvioitu esimerkiksi automaattisesti puhdistuva Larq-vesipullo, Thriva-palvelun kotiverikokeet ja Elvie-laite lantionpohjanlihasten treenaamiseen.

Nyt Jenny bongailee kiinnostavia yrityksiä ja tilaa tuotteita testiin. Testauksen jälkeen hän perehtyy brändiin ja tutkii erilaisia sijoittajien työkaluja, esimerkiksi sellaista, joka arvioi nettisivujen kävijämäärän kehitystä. Arvioitavana voi olla melkein mitä tahansa, kuten kosmetiikkaa, asusteita ja teknologiaa. Tilillä on tähän mennessä arvioitu esimerkiksi automaattisesti puhdistuva Larq-vesipullo, Thriva-palvelun kotiverikokeet ja Elvie-laite lantionpohjanlihasten treenaamiseen.

Naisten yritykset esiin

Osan inspiraatiosta ja tuotevinkeistä  Thingtestingiin Jenny löytää päivätyönsä kautta. Hän on töissä pääomasijoitusyhtiössä ja etsii työkseen kiinnostavia yrityksiä, joita tukea ja rahoittaa.

Jenny myöntää, että hänen sydämensä sykkii hyville brändeille. Yritykset ovat paljon muutakin kuin logo ja tuotteet, ja taustalla on filosofia ihmisten kokoamisesta yhteen. Omia arvoja on aina ilmaistu brändien avulla. Joko olet Nike-tyyppi tai sitten käytät Adidaksia. Tai sitten tykkäätkin – kuten Jenny – reiluun kauppaan ja vastuullisuuteen panostavista Veja-tossuista.

– Naapurustot eivät enää ole samanlaisia yhteisöjä kuin ennen. Nyt esimerkiksi ilmastoaktivisti Greta Thunberg voi olla se, joka kokoaa saman aatteen ihmiset yhteen, tai sitten se voi olla kiinnostava brändi, jonka arvoihin ihmiset uskovat, Jenny sanoo.

Olen vasta vähän aikaa sitten ymmärtänyt, että aloilla, joista ei ikinä uskoisi, voikin olla valttikortti olla erilainen.

Thingtestingiin Jenny valikoi tuotteita myös jonkinlaisella arvopohjatutkalla. Koska vain neljä prosenttia kaikesta riskirahoituksesta menee naisten perustamiin yrityksiin, Jenny haluaa nostaa esiin naisten brändejä. Lisäksi ympäristöarvot ovat hänelle tärkeitä. Tilin tykätyin postaus onkin se, jossa kehotetaan olemaan ostamatta mitään turhaa.

– Olen tietoinen siitä, ettei asioiden ostaminen kuulosta ympäristöystävälliseltä, mutta näen tässä pidemmän asteen vaikutuksen ihmisten kulutustottumuksiin. Voin toivottavasti muuttaa myös sitä, miten sijoittajat ohjeistavat firmoja, Jenny sanoo.

Erilaisuus on valttia

Sijoituspiireissä Jenny on saanut tottua olemaan vähän erilainen. Se nuori nainen, jonka tausta on suunnittelutoimistossa. Kaiken huipuksi hän meni ja vei rahoitusmaailman Instagramiin.

– Olen vasta vähän aikaa sitten ymmärtänyt, että aloilla, joista ei ikinä uskoisi, voikin olla valttikortti olla erilainen. On pelottavaa olla se erikoinen tyyppi, mutta en enää halua peitellä esimerkiksi työtaustaani. Sehän on vahvuus!

Vaikka Thingtestingin tarina on vasta alussa, sen tulevaisuus voi olla jotain suurta. Vielä Jenny ei tee sillä rahaa, mutta bisnesmalli on haussa. Saattaa olla, että siitä tulee esimerkiksi palvelu, joka etsii työntekijöitä yrityksille. Jo nyt Jenny tietää, että hänen esiin nostamansa yritykset ovat löytäneet IG-tilin ansiosta työntekijöitä. Yksi asia on varmaa:

– Jos jossain vaiheessa saan vuokrani maksettua Thingtestingin avulla, hyppään todennäköisesti yrittäjäksi, Jenny sanoo.

Lue myös:

Tällaista on arkeologin työ: keskiaikaisia hautoja ja lapiointia

Pitkään työelämässä ollut Helena palasi opiskelemaan: ”Vaikka olin harkinnut päätöstäni, muutoksen rajuus yllätti”

Uratykki ja downsiftaaja – miten näiden kahden suhde onnistuu?

Teksti Miia Vähähyyppä
Kuvat Dunja Opalko