häästressi

Häästressi sairastutti Elinan: “Polttareissa alkoivat fyysiset oireet”

Toimittaja Elina Viitanen, 29, stressasi häitään niin paljon, että sairastui Basedownin tautiin ja kilpirauhasen liikatoimintaan.

Aivan kuin joku olisi ajanut minua takaa – sellainen tunne minulla oli, kun suunnittelin häitäni. Halusin niiden olevan täydelliset. Juhlat, joita voisimme muistella vielä vanhainkodissakin.

Olin koko kymmenen vuoden seurustelun ajan kerännyt kuvakollaasia unelmahäistäni: millaisessa mekossa astelisin alttarille, millaiset kukat juhlissa tuoksuisivat ja millaista kakkua leikkaisimme. Olin sullonut itseni jo ennen kosintaa tukahduttavaan painekattilaan. Kun häiden suunnittelu alkoi, elämäni kuormitustaso tulvi hetkessä yli äyräiden – stressaannuin.

Terveystalon psykologi Jaakko Sahimaan mukaan stressitilanteissa keho ja mieli menevät tilaan, jossa vaihtoehdot ovat taistele, pakene tai leiki kuollutta. Reaktio on sama kuin kivikautisella ihmisellä, jolle taisteleminen ja pakeneminen olivat elinehto.

– Nykyelämän murheisiin suhteutettuna ihmisen fysiologinen stressireaktio on usein ylikorostunut. Siksi pienetkin asiat saattavat laukaista vahvoja stressireaktioita.

Tunnollisten vaiva

Stressiherkkyys on osittain perinnöllistä, ja opimme murehtimaan myös mallioppimisen kautta. Äitini on kova stressaamaan, samoin oli mummoni. Olen todennäköisesti perinyt murehtimisen mallin jo lapsuudessani. Olen myös tunnollinen ja ehkä vähän neuroottinen. Nämä kaikki luonteenpiirteet voivat altistaa stressille.

Ajatus siitä, että joku toinen suunnittelisi istumajärjestyksen, tekisi pöytäkoristeet tai järjestäisi ohjelmaa, tuntui ahdistavalta. Kun polttarini alkoivat kesken häiden iltapalakokkauksen, ja mieheni jäi bestmaninsa kanssa tekemään pitsoja, olin järkyttynyt. Ajattelin, että pitsat palavat, kun pojat siemailevat parvekkeella olutta.

Polttareissa kroppani reagoi stressiin ensimmäistä kertaa. Hyppäsin koko päivän vessassa. En ajatellut, että kyse oli häästressistä, vaan syytin skumppaa, jota kaasoni minulle juottivat. Fyysiset oireet ovat kuitenkin yksi ylikuormituksen merkeistä.

– Muita oireita ovat muun muassa hajamielisyys, ärtyneisyys, uniongelmat ja se, etteivät sosiaaliset tilanteet enää kiinnosta. Jos tunnistaa näitä oireita tai joku muu huomauttaa niistä, olisi hyvä höllätä tahtia, Sahimaa sanoo.

Polttareissa kroppani reagoi stressiin ensimmäistä kertaa. Hyppäsin koko päivän vessassa.

Treeniä ja ylitöitä

Minä en pysähtynyt, vaan kiihdytin. En ehtinyt syödä kunnolla, sillä tein pitkää työpäivää, jotta pystyin rahoittamaan häämme. Kun vihdoin pääsin töistä, aloin tehdä hääaskarteluja tai menin salille, jotta mahtuisin häämekkooni. Mekossani oli nyöritys, ja sitä olisi helposti voinut suurentaa, mutta minusta ajatus tuntui nololta.

Nyt kun katson hääkuvaani, näytän riutuneelta. Pudotin 12 kiloa puolessa vuodessa. Olin valtavan onnellinen, että olin onnistunut laihtumaan niin paljon, mutta samalla se oli ainoa asia, joka sai minut miettimään, olenko kunnossa.

Tiedostin, että olen stressaantunut, mutta ajattelin vilpittömästi, että stressi kuuluu häiden järjestämiseen. Ja itseasiassa avioliitto on läheisen kuoleman, eron ja työpaikan vaihdon lisäksi yksi eniten suomalaisia stressaavista asioista.

– Stressaamme paljon sellaisista asioista, jotka ovat normaalia arkea. On hyvä ymmärtää, ettei stressiä saa kokonaan pois – sekin on osa elämää, Sahimaa sanoo.

Häästressi sairastuttaa

Sahimaan mukaan parasta olisi oppia hallitsemaan stressiä. Pitkäkestoinen stressi on kuormittavaa, ja se altistaa muun muassa masennukselle ja hedelmättömyydelle.

Minun kohdallani voimakas häästressi johti Basedownin tautiin, joka aiheutti kilpirauhasen liikatoiminnan. Sairastuminen tuli isona yllätyksenä. Istuin lääkärissä ykköstyypin diabeteksen kontrolliverikokeiden tuloksia kuulemassa, kun lääkäri kertoi, että kilpirauhasarvoni ovat pielessä. Tarvittiin lisää verikokeita.

Kun sairastuminen varmistui ja sain kilpirauhaslääkityksen, lääkäri kertoi, että lihoisin kaikki laihtumani kilot takaisin. Olin laihtunut, koska kilpirauhasen liikatoiminta oli surkastuttanut lihakseni. Sain myös kuulla, ettemme voisi yrittää lasta, sillä lääkitys olisi haitallista sekä sikiölle että minulle.

Olin järkyttynyt. Laitoin pilvisenä päivänä aurinkolasit nenälleni ja itkin lohduttomasti. Miksi elämäni ihanimman päivän piti sairastuttaa minut? Miksi en ymmärtänyt hidastaa? Lopulta olisi ollut aivan sama, millainen rusetti on juhlapaikan vessan tamponikorissa.

Kaikki ei ole käsissäni

Elän edelleen jälkiseuraamusten keskellä, sillä juuri kun luulin kilpirauhaseni rauhoittuneen ja lääkitys lopetettiin, liikatoiminta uusi. Nyt käyn rankkaa lääkehoitoa uudelleen läpi, mutta yritän olla toiveikas.

Olen opetellut hallitsemaan stressiä. Jos työt valvottavat, sanon ei kiitos projektille tai parille. Pidän lomaa, enkä vilkuile sähköpostia iltaisin. Ihmissuhteissa murehduttavat asiat yritän hoitaa heti puhumalla. Eniten stressaan omasta ja läheisteni terveydestä. Saatan säikähtää puhelinsoittoja ja viestejä sekä kieltäytyä asioista, koska ajattelen, että jotain voi sattua. Silloin yritän muistaa, ettei kaikki ole minun käsissäni. Sen ymmärtäminen on ollut vapauttavaa.w

5 vinkkiä stressaajalle

1. Pyri tarkastelemaan elämäntilannettasi ulkopuolisen silmin. Mieti, miten neuvoisit kaveriasi vastaavassa tilanteessa. Siten huomaat, mitä oman olosi helpottamiseksi olisi tarpeen tehdä.

2. Opettele aikatauluttamaan elämääsi ja varmista, että sinulla on riittävästi aikaa kaikelle tarvitsemallesi. Karsi kalenteristasi kaikki turha ja varaa aikaa vapaa-ajalle, jolloin voit tehdä kivoja asioita.

3. Vietä aikaa sellaisten asioiden parissa, joissa koet olevasi hyvä. Jos tykkäät juosta ja se sujuu, anna palaa. Jos ruoanlaitto on sinun juttusi, satsaa siihen.

4. Pidä kiinni perusasioista: syö hyvin, nuku riittävästi ja huolehdi sosiaalisista suhteista. Ystävät tuovat energiaa.

5. Puhu. Jaa huolesi ystäviesi tai ammattilaisen kanssa. Stressikin helpottaa jakamalla.

Lähde: Psykologi Jaakko Sahimaa.

Lue myös:

Töissä loppuunpalanut Anna, 27: ”Työpaikalle meneminen ahdisti niin paljon, että saatoin oksentaa aamuisin”

Janni Hussi: ”Somessa elämäni vaikutti täydelliseltä, vaikka en todellisuudessa voinut hyvin”

Teksti Elina Viitanen
Kuvat Fotolia