Eteeriset öljyt haltuun – taltuta treffipaniikki, unettomuus ja stressi

Eteeriset öljyt ovat paitsi trendikkäitä, myös hyviä apureita arjen haasteissa. Ne auttavat löytämään kadonneen luovuuden, rentoutumaan ja tuomaan energiaa salitreeniin.

Valoa hehkuva aromahöyrystin eli diffuuseri hurisee ilmaan laventelintuoksuista höyryä joogasalin nurkassa. Sama laite löytyy myös monen bloggaajan kodista. Aromaterapiasta tutut eteeriset öljyt ovat pian kaikkien sieraimilla. Mistä on siis kyse?

Aromaterapeuttikouluttaja Terttu Saksala kertoo, että eteeriset öljyt ovat kasvien sielu ja ne otetaan talteen vesihöyrytislaamalla tai uuttamalla.

– Tuoksumolekyylit menevät suoraan aivojen limbiseen järjestelmään, jossa sijaitsevat myös tunteet, vaistot ja seksuaalisuus. Tuoksut laukaisevat kehossa hermostollisia ja kemiallisia reaktioita, kasvin ainesosista riippuen.

Öljyjä valitessa kannattaa satsata laatuun eli tarkistaa, että pullossa on 100-prosenttista, mieluiten luomulaatuista eteeristä öljyä.

Näillä vinkeillä otat eteeriset öljyt haltuun!

neroli
Farfallan eteerisen öljyn neroli rentouttaa jarauhoittaa. 14 e.

Neroli: Hehkuva iho, kiitos!

Jos kasvosi huutavat kosteutta talven jäljiltä, helli niitä itse tehdyllä kasvoöljyllä. Sekoita 15–20 tippaa nerolia eli appelsiininkukkaa 30 millilitraan jojobaöljyä ja sivele kasvoille ennen nukkumaanmenoa. Neroli uudistaa ihosoluja yön aikana, ja aamulla peilistä näkyy hehkuva lopputulos.

appelsiiniöljy
Primaveran raikastava eteerinen appelsiiniöljy, 10,60 e.

Appelsiini: Kun elämä näyttää harmaalta

Kadonneen luovuuden voi löytää appelsiinin avulla. Sen tuoksu palauttaa auringon myös kaamoksen keskelle. Nuuhki tuoksua höyrystimestä tai lisää pari tippaa tuoksukiveen ja pidä kiveä vaikka työpöydälläsi. Appelsiinista voi olla apua myös selluliittiin. Lisää kuusi tippaa ruokalusikalliseen kylmäpuristettua kasviöljyä ja hiero sillä vatsaa ja reisiä. Samalla reseptillä voi helpottaa myös PMS-oireita.

laventeli
Flow Cosmeticsin eteerinen öljy lievittää kipua ja rentouttaa. 17,10 e.

 

Laventeli: Stressaa eikä uni tule

Testaa hektisen työpäivän jälkeen laventelia ylikierrosten laannuttamiseen. Sekoita laventeliöljyä ensin merisuolan, kerman tai hunajan sekaan ja lisää seos jalkakylpyveteen. Käytä noin tippa laventelia litraan vettä. Upota jalat lämpimään laventeliveteen ja anna mielen tyyntyä lempiohjelmaa katsellessa. Hyviä unia voi houkutella laittamalla laventelia höyryämään diffuuseriin makuuhuoneeseen ennen nukkumaan menoa.

geranium
Geraniumin tuoksu kohottaa mielialaa ja poistaa jännitystä. 12,50 e, Aqua.

Ruusugeranium: Treffit tulossa, paniikkia ilmassa!

Kuumottaviin ensitreffeihin kannattaa varautua itsetehdyllä roll-on-parfyymilla: sekoita 10 tippaa ruusugeraniumia 10 millilitraan jojobaöljyä. Sujauta roll-on laukkuun ja sipaise tuoksua ranteisiin ja nenän alle. Tuoksu tepsii stressinpoistoon ja buustaa itsevarmuutta, kommunikointitaitoja ja seksuaalisuutta. Ruusugeranium voi auttaa myös kohtaamaan omat tunteet, tasapainottamaan mielialaa ja hyväksymään itsensä entistä paremmin.

piparminttu
Frantsilan Piparminttu eteerinen öljy lisää vireyttä. 8,40 e, Frantsila.

Piparminttu: Kun ei jaksaisi treenata

Kaipaatko lisäpuhtia salille tai aamujoogaan? Lisää 3–4 tippaa piparminttua manteliöljyyn ja hiero sillä lihakset ennen treeniä. Raikas piparminttu piristää mieltä ja parantaa lihasten kestävyyttä ja suorituskykyä. Toimii myös lihaskipuihin treenin jälkeen! Kylmillä keleillä voi ennaltaehkäistä flunssaa lisäämällä muutama tippa piparminttua vedellä täytettyyn diffuuseriin. Myös kuukautiskipuja voi helpottaa sekoittamalla kuusi tippaa piparminttua manteliöljyn sekaan ja hieromalla öljyllä alavatsaa ja -selkää.

Asiantuntijana aromaterapiakouluttaja Terttu Saksala.

HUOM! Älä laita eteerisiä öljyjä koskaan suoraan iholle tai nauti niitä sisäisesti.

Lue myös:

Apua stressiin aromaterapiasta? Asiantuntija kertoo, miten eteeriset öljyt vaikuttavat kehoon ja mieleen

Jatkuva stressi on olotila, jota ihmisen keho tai mieli ei kestä – lue, miten sitä voi lievittää

Kutinaa, kirvelyä ja näppylöitä? Cosmo neuvoo, kuinka rauhoitat stressi-ihon

 

Teksti Kirsi-Marja Kauppala
Kuvat Fotolia ja valmistajat