Aiheuttaako Instagram ahdistusta? Näin siivoat feedisi

Iskeekö kateus tai ahdistus someaselatessa? Tee supersiivous ja keskity vain inspiroivaan sisältöön. Näin voit löytää somesta zenin.

Kylie Jenner on näköjään taas huvijahdillaan. Jossain ihmeen välissä Beyoncé ehtii treenata pakaransa pyöreiksi. Suositun tubettajan uudessa kodissa on monen tonnin nahkasohva. Kaveri näyttää olevan aamupalalla siinä uudessa kahvilassa, jossa on ihania avokadoleipiä.

Somefiidiä selatessa tunteet vaihtelevat kateudesta epäuskoon. Kaikkialla näkee pelkkiä onnistumisia: uusia työpaikkoja, vauvauutisia, upeita rantalomia ja tiukkoja salitreenejä. Vaikka ääni sisällä on jo oppinut kertomaan, että sosiaalisessa mediassa elämästä esitellään vain parhaat palat, kateus menee silti ihon alle. Onko some muuttunut paikaksi, joka vain ruokkii katkeruutta?

Mainos alkaa
Mainos päättyy

Somen hyvät puolet

Lööpit ja tutkimukset julistavat jatkuvasti, miten sosiaalinen media lisää paineita, väsymystä ja yksinäisyyttä. Teknologiaguruksi nimetty Jaron Lainer kertoi menestyskirjassaan 10 syytä tuhota kaikki sometilit nyt, että some pilaa niin psyykeen kuin yhteiskunnan.

On hurjaa, että ihmiset suuntaavat pahimmillaan joka kuudes minuutti sovelluksiin, jotka tuntuvat romuttavan mielenterveyden.

– Ei ole olemassa yhtään tutkimusta, joka osoittaisi, että sosiaalinen media yksinään aiheuttaa pahaa oloa, toppuuttelee Beata Jungselius Göteborgin yliopistosta Ruotsista.

Hän tutkii ihmisten somen käyttöä. Kateus, viha ja ärtymys ovat Jungseliuksen mukaan tavallisia tunteita missä tahansa ryhmässä: lukiossa kyräiltiin suosittuja oppilaita, työpaikalla menestyneimpiä.

Somessa mittakaava on paljon laajempi, ja siksi se voi voimistaa negatiivisia tunteita – etenkin, jos elämässä on jo valmiiksi huolia. Vuosien varrella somen käyttäjistä on kuitenkin tullut myös kriittisempiä.

– 10–15 vuotta sitten bloggaajia vielä kadehdittiin, koska ajateltiin, että heidän elämänsä on täydellistä. Nykyään enemmänkin kyseenalaistetaan, onko bloggaajan elämä niin täydellistä kuin miltä se kuvissa näyttää.

Väärin käytettynä somekin voi muuttaa elämän kurjaksi. Jungselius ei silloinkaan kehota tekemään äkkilähtöä somesta.

– Somessa on valtavasti hyviä puolia: sieltä löytää ystäviä ja vertaistukea, ja sen avulla voi pitää yhteyttä läheisiin, jotka asuvat kaukana. Jos katkaisee yhteyden someen kokonaan, tämän kaiken menettää.

SOMEN SIIVOUS

1. KONMARITA SOMESI

Lakkaa seuraamasta niitä, joiden jakama sisältö ärsyttää ja herättää kateutta. Jungselius neuvoo miettimään jokaisen tilin kohdalla: herättävätkö tämän ihmisen postaukset iloa?

Ketään ei kannata seurata velvollisuudesta. Jos anoppia tai pomoa ei kehtaa poistaa Facebookista tai Instagramista, voi heidät mykistää. Lisäksi Facebookissa henkilöä voi lakata seuraamasta, jolloin julkaisut eivät näy mutta kaveruus säilyy. Postaukset voi myös jäädyttää väliaikaisesti 30 päiväksi.

2. LUO AIKARAJA

Kuinka usein huomaat kaivavasi puhelimen esiin ilman syytä? Päämäärätön selailu ja stalkkaus vievät valtavasti aikaa ja voimistavat negatiivisia fiiliksiä entisestään. Jos tajuat maanneesi puhelimen kanssa sohvalla tuntikausia, kannattaa käyttöä rajoittaa.

Päätä etukäteen, että seuraavalla kerralla käyt katsomassa vain kymmenen uusinta Instagram-kuvaa tai että tarkistat ainoastaan, mitä Facebookin synttäritapahtumassa on sovittu.

Päivittäisen sometusajan rajaaminen auttaa siihen, ettei ajaudu tuijottamaan tuntikaupalla kauneustutoriaaleja YouTubesta tai eksän uuden heilan äidin perhekuvia Instagramissa.

Social Fever -sovelluksella (Androidille) voi rajata somen käyttöä. Sovellus myös neuvoo, mitä kivaa säästyneellä ajalla voi tehdä. Moment-sovellus (iOS) muistuttaa, milloin on aika laittaa puhelin pois. Se myös estää puhelimen käytön esimerkiksi syödessä. Monissa Android- ja iOS-laitteissa on myös ruutuajan hallintatyökalu.

3. ILOA JA INSPIRAATIOTA

Etsi somesta ihmisiä, joiden kuvat tai postaukset inspiroivat, ilahduttavat tai liikuttavat. Katso sitten, ketä he seuraavat itse. Toiselle ihana feedi voi olla täynnä voimalauseita, toiselle luontokuvia. Somella voi olla myös valtava muutosvoima, kuten #metoo, #refugeeswelcome ja #fridaysforfuture osoittavat.

4. NÄYTÄ ESIMERKKIÄ

Hohhoijaa, taas yksi tarkkaan rajattu kuva kukkakimpusta. Sosiaalinen media alkaa väistämättä tuntua yksipuoliselta, kun julkkikset, vaikuttajat ja kaverit jakavat samanlaista sisältöä.

Jungseliuksen mielestä syy on selvä: jos värikäs smoothiekulho on ollut viime viikkojen tykätyin kuva, tulee helposti jakaneeksi sellaisia useammin.

Jungselius kuitenkin huomasi tutkimuksessaan, että tykkäysten merkitys on vähentynyt. Hän uskoo, että sen vuoksi Instagram teki Kanadassa, Australiassa ja muutamassa muussa maassa testin, jossa käyttäjät eivät nähneet muiden saamia tykkäyksiä. Facebook on vihjaillut yrittävänsä samaa.

Jungselius uskoo, että tykkäysten määrää ei seurattaisi yhtä tiiviisti, jos käyttäjä tietäisi, etteivät ne näy muille.

5. KUULOSTELE OLOASI

Jos kaikki somesisältö herättää vain negatiivisia tunteita, mieti, mistä se johtuu.

– Jos ei elä sellaista elämää kuin haluaisi, vaan kaipaa esimerkiksi puolisoa tai työtä, on itseä helppo alkaa vertailla muihin. Se voi aiheuttaa esimerkiksi kateutta, Jungselius sanoo.

Hänen mukaansa itseään ei kannata sulkea kokonaan somen ulkopuolelle, vaikka fiidi saisikin aikaan pahan olon. Sen sijaan voi etsiä vertaistukea vaikka Facebook-ryhmistä.

Teksti Ida Valpas
Kuvat Instagram