4 mokaa ja kuinka selviät niistä

Kaikki tekevät toisinaan virhearvioita, joista keho saa kärsiä. Jossittelujen sijaan keskity minimoimaan vahingot. Me kerromme, miten.

 

1. Sorruit mässäilemään

Toimi heti:

  • Hanki hiki pintaan. Lähde reippaalle kävelylle tai tee vaikka muutamia punnerruksia olohuoneen lattialla. Näin hikoilet ylimääräisen suolan pois kehostasi ja turvonnut olo helpottaa. Aerobinen liikunta kiihdyttää aineenvaihduntaa, joten poltat samalla myös mässäiltyjä kaloreita.
  • Hae apteekista vatsan liikahappoisuutta neutraloivaa lääkettä. Se tepsii ruuansulatusvaivoihin tai pelastaa sinut niiltä täysin.
  • Juo vettä. Näin huuhdot ylimääräisen suolan pois.

Näin pysyt ryhdissä:

  • Syö neljän tunnin kuluttua. Kevyt ja terveellinen ateria, kuten grillattu kana salaatin kera, pitää nälän loitolla – ja estää sinua sortumasta mässäilyyn uudelleen.
  • Syö seuraavan vuorokauden aikana ainoastaan hedelmiä, kasviksia ja jotain proteiinipitoista. Näin pidät ruuansulatuksen vauhdissa.
  • Nauti inkivääriteetä. Se hellii ylitöihin joutunutta vatsaasi ja nopeuttaa ruuan sulamista.

 

 

2. Vietit liian kostean illan

Toimi heti:

  • Nuku mahdollisimman paljon. Olosi paranee, kun saat unta vähintään kuusi tuntia.
  • Juo vettä. Alkoholi kuivattaa elimistöä, joten kulauta vähintään yksi iso lasillinen vettä tunnin välein. Nestetankkaus tainnuttaa myös pään jyskytykseen.
  • Ota lääkettä. Kaksi kipulääkettä neljän tunnin välein vie säryn pois. Suosi parasetamolivalmisteita, jotka eivät ärsytä vatsaa.

Näin pysyt ryhdissä:

  • Nouse sohvalta. Kova treenisessio ei ole tarpeen tai edes fiksua. Sen sijaan reipas kävely kiihdyttää aineenvaihduntaasi ja autata kehoasi toipumaan.
  • Käytä aurinkolaseja. Kirkas valo pitkittää päänsärkyä ,joten suojaudu häikäisyltä.

 

3. Unohdit kondomin

Toimi heti:

  • Jos et syö e-pillereitä, käy heti ostamassa apteekista jälkiehkäisypilleri. Ota se mahdollisimman nopeasti, viimeistään 72 tunnin kuluttua. Mitä aikaisemmin otat sen, sen parempi.
  • Varaa aika sukupuolitautitesteihin. Jo samalla viikolla voidaan testata, oletko saanut illasta muistoksi tippurin tai klamydian. Kolmen kuukauden päästä voit selvittää, oletko saanut muista sukupuolitauteja kuten kupan tai HIV:n.

Näin pysyt ryhdissä:

  • Merkitse kalenteriisi, milloin kuukautistesi pitäisi alkaa. Jos niitä ei ala kuulua, tee raskaustesti.
  • Varaa kondomeja kukkaroosi, yöpöytäsi laatikkoon, keittiön kaappiin… Näin ne ovat aina käden ulottuvilla tarpeen tullen!

 

4. Valvoit koko yön

Toimi heti:

  • Juo kaksi kuppia kahvia. Kofeiini karkottaa pahimman väsymyksen. Enemmän kuin kaksi kuppia ei tosin tuo enää lisäpiristystä.
  • Syö aamiainen. Vaikka olisit napostellut pitkin yötä, tarvitset energiaa. Nauti vähärasvainen, hiilareita ja proteiineja sisältävä ateria, kuten täyshyvämuroja rasvattoman maidon kera tai kanamunan valkuaisista thety omeletti ja täysjyväpaahtoleipä.

Näin pysyt ryhdissä:

  • Nauti lounas ja kahvikupillinen. Syö jotain proteiinipitoista, kuten kanaburgeri tai sushia, ja pidät uupumuksen loitolla.
  • Ota torkut. Jo kymmenen minuutin pikatorkut piristävät. Voit venyttää päiväunet jopa parituntisiksi mutta älä sen pidemmiksi. Muuten et saa kiinni unirytmistäsi.
  • Lähde liikkeelle. Kevyt liikunta, kuten kävelylenkki, karistaa väsymyksen.

 

Julkaistu alun perin joulukuun 2011 Cosmopolitanissa. Teksti Zoe Ruderman.

 

Lue myös nämä:

3 syytä syödä säännöllisesti

Voit paremmin näiden 9 keinon avulla

Opi ajattelemaan positiivisesti – 3 askelta