Särkylääke päänsärkyäkö?

Vierailija

Tosiaan, olen jo pari vuotta lisännyt särkylääke määrääni särkyihin. Saatan ottaa päivässä 5 lääkettä ja viikossa voi mennä 20 särkylääkettä. (semmosii 500 mg lääkkeitä..)
Nyt terveydenhoitajani pyysi minua olemaan ilman lääkkeitä kokonaisen viikon ja menin pois tolaltani. Minulla on jo nyt ollut puoli vuotta vähän korkea verenapaine vaikka olen nuori.
Tuntuu vain hirveän raskaalta luopua lääkkeistä, koska tuntuu etten pärjää ilman niitä...
Onko kenelläkään ollut samanlaisia kokemuksia?
Vinkkejä?
Kiitos jo etukäteen !

Kommentit (4)

Vierailija

Oho, kuulostaa aika hurjan suurelta tuo ottamasti särkylääkemäärä :o Suositushan on joku max. 1000mg päivässä ainaki ibuprofeenin kanssa.
Mutta samansuuntaista kokemusta kyllä on. Yhteen aikaan meni helposti yli 800mg särkylääkkeitä päivittäin. Polvessani on jo muutaman vuoden ajan ollut vikaa eikä sitä kuulemma kannata leikata vaan minulle määrätään kipuihin vaan lisää ibuprofeenia. Niinä kausina kun polvea särkee tulee pillereitäkin otettua useita päivässä ja vaikka ei polveen sitten seuraavina päivinä edes sattuisi tuli silti otettua 1-2 särkylääkettä. Ystäväni onneksi huomauttivat minulle siitä ja aloin itsekin havahtua. Lopetin sitten lääkkeiden ottamisen paitsi silloin kun sattuu todella paljon. Alkuun se oli tosi outoa ja teki mieli ottaa pilleri kun sattui, mutta kylmäpussin avulla ja suuntaamalla ajatukset muualle, esim. kirjaan, sain pikkuhiljaa lääkkeiden oton minimalisoitua.
Kyllä sä pärjäät ilman niitä, sä olet vahvempi kun ne lääkkeet! Tosi paljon tsemppiä, luotan kyllä siihen että sä pääset irti niistä! :)

Vierailija

Joo, oon iteki ollu aikasemmin särkylääkkeiden suurkuluttuja. Mulla on aivan sairaan paha migreeni, mutta en oo lääkkeitä siihen hommannu, koska kammoan lääkäriin menoa.
Otin ennen 1g:n (joskus useammankin) särkylääkkeen pieneenki kipuun, ku pelkäsin sitä hirveätä migreeniä. Nyt onneksi oppinu muuttamaan elämän tapoja silleen, ettei särkylääkkeitä tarvi koko ajan syödä, koska popsin niitä joskus ku karkkeja.

Tsemppiä vaan, kyllä sä niistä särkylääkkeistä pääset eroon. (:

Vierailija

Poikakaveri oli vielä vuosi sitten tuossa samassa lääkekierteessä kunnes vaivaan löytyi paremmat ja oikeammat lääkkeet. Se pääsi niin pahaksi, että hänellä rupes vaivaamaan jo sydänkin, kun ei enää kestäny niitä järkkyjä tablettimääriä(vielä 500mg enemmän päivässä mitä sulla, eli 3000 mg).Olet ehkä huomannutkin, että toleranssisi on kasvanut, eli tarttet jatkuvasti suuremman annoksen jotta lääkkeet tuntuisi jossain.

Pärjäät varmasti ilman niitä lääkkeitä, mutta jotain vieroitusoireita voi tulla, näin oli ainaki poikakaverillani. Tsemppiä kovasti, ajattele vaikka sitä rahamäärää jonka säästät! Noin suuret annokset voivat oikeasti viedä jo hengen.

Vierailija

Mihin särkyyn lääkkeitä syöt? Ihmettelen, kun terkkarisi ei ole ohjannut sinua lääkärille - tämä voisi miettiä, olisiko joku toinen lääke parempi sinulle. Oletan, että syöt käsikauppalääkkeitä, siis ilman reseptiä saatavia? Usein ihmiset ajattelevat, että ne ovat jotenkin kiltimpiä lääkkeitä kuin reseptillä olevat, ja niitä voi syödä suositeltua annosta enemmän. Kuitenkin ne enimmäisannostukset on siinä ihan hyvästä syystä, sillä esim. Buranan ja Panadolin liiallisella käytöllä aiheuttaa elimistölleen haittaa. Kannattaa siis suhtautua näihinkin vakavasti.

Suosittelisin siis keskustelemaan lääkärisi kanssa asiasta. Jos et sitä tahdo tehdä, kannattaa vähentää lääkkeitä pikkuhiljaa - ensin vähennät yhden tabletin päivässä, syöt niin muutaman päivän, sitten vähennät taas yhden, syöt muutaman päivän...jne niin kauan, kunnes sitten huomaatkin, että pystyt hyvin olemaan ilman lääkkeitä. :) Särkyihin kannattaa koittaa myös lääkkeettömiä vaihtoehtoja, kuten tuota mainittua kylmää tai kuumaa (esim. lämmitetty kaurapussi), venyttelyä, liikuntaa, ulkoilua, riittävää syömistä ja muutenkin terveellisiä elämäntapoja...) Niin ja terveellisistä elämäntavoista luulisi olevan hyötyä kohonneen verenpaineesikin kannalta. :)

Tsemppiä!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat