Luokanopettaja vs. puheterapeutti?

Vierailija

Oon pohtinu pitkään, että mihin suuntaan lukion jälkeen. Luokanopettaja tai puheterapeutti olleet yhtenä vaihtoehtona. Osaako kukaan sanoa kummassa on parempi palkka? tai millaisia työt ovat? Molempiin on äärettömän vaikea päästä opiskelemaan, mutta mutta täytyy vain yrittää :) Kaikki kokemukset näistä ammateista jos joku opiskelee ja tekee jompaa kumpaa työtä. :)

Kommentit (2)

Vierailija

Hassua, itse olen pohtinut ihan samoja ammatteja :D Itse en opiskele kumpaakaan alaa vielä (olen lukion 2. luokalla), mutta parhaan ystäväni äiti on puheterapeutti ja monet perhetutut luokanopettajia, joten molemmat alat ovat tutut.

Puheterapeutin palkka on luokanopettajaa hieman parempi, mutta toisaalta luokanopettajalla on pitkä kesäloma (2,5kk), jonka ajalta saa täyden palkan. Molempien keskipalkat pyörii siinä 2000€ ympärillä, puheterapeutilla tosiaan lähempänä 2500-3000€. Kummallakaan työllä ei pääse rikastumaan, mutta se nyt tuskin on tarkoituksesikaan. Puheterapeutti voi työskennellä esim. yksityisyrittäjänä, jolloin palkka on parempi kun kunnallisella työntekijällä.

Puheterapeutin asiakkaat saattavat usein olla lievästi/vaikeasti kehitysvammaisia, jolloin työ saattaa olla niin henkisesti kuin fyysisestikin äärimmäisen raskasta. Toisaalta myös luokanopettajan yöunia saattaa jäädä ahdistamaan esim. kiusaamistapaukset, joihin on usein hankala puuttua. Luokanopettajan työ ei pääty työpäivän loppuessa, vaan seuraavan päivän oppitunteja tulee suunnitella, kokeita korjata jne.

Sisäänpääsyprosentit ovat hämääviä, sillä läheskään kaikki eivät lue pääsykokeisiin, kaikki eivät edes osallistu niihin. Ei kannata siis säikähtää lukuja, sillä niitä, kenen kanssa todellisesti "kilpailee" opiskelupaikoista, ei ole läheskään yhtä paljon. Pienemmille paikkakunnille pääsee yleisesti helpommin, esim. Tampereen yliopiston luokanopettajat opiskelevat Hämeenlinnassa, jonne pääsee lähes viidesosa hakijoista. Logopedian opiskelupaikkoja on vähän ja kilpailu kovaa. On aivan normaalia, ettei opiskelupaikkaa irtoa ensimmäisellä kerralla, mutta monet pääsevät sisään toisella tai kolmannella yrittämällä. Se on varmasti sen arvoista :)

Vierailija

Wouu, miten täällä onkin muita just samoissa aatoksissa kun minä! :) Oon itekin lukion kakkonen, ja alkanu nyt hiljalleen kovastikin miettimään yliopisto-opiskeluja.. Noh, tässä on sit mietitty että lääkis on vähä liian tieteellinen ja ei ehkä ole hirveän hyvät mahikset edes sinne minun kurssivalikoimalla, mutta sen alan arvokkuus olis jotain mistä ei voi olla unelmoimatta. Oli siis aika sanoisko aivan tajuton riemupläjäys ku perehdyin tsekkaamaan tarkemmin tuota logopediaa. Siinä yhdistyy niin sulosesti kieli, biologia/anatomia ja vielä psyka! oi että en voi ku olla innoissaan, toi on mun ala ja sillä sipuli.
Tulipas kunnon romaani, mutta vitsi intouduin ku löysin tän kun googletin logopedian : D

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat