* Hyviä vinkkejä rahan säästämiseen? *

Vierailija

Miten te säästätte? Kuinka paljon /usein?

Kaipaisin hyviä vinkkejä säästämiseen / vinkkejä miten tienata joitain extraeuroja?
Kesällä olisi pitkä reissu tiedossa joten rahaa pitäisi saada sukanvarteen :D

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Vaikea tietää mistä alkaa neuvomaan, kun ei tiedä sun yleistä varallisuustilannetta. Käytkö töissä, vai oletko perus rutiköyhä opiskelija? Jos opiskelet, niin viikonloppuduunin ottaminen tois tuntuvasti lisätuloja kukkaroon. Ja jos käyt töissä, niin voitko ottaa lisää vuoroja ja tunteja työpäiviisi?

Jos haluaa säästää rahaa, niin ettei kuukausittainen varallisuustilanne kasva, täytyy miettiä mistä on valmis luopumaan. Olen mäki koittanut simsalabin säästää rahaa säästöpossuun, muuttamatta elintapoja. Mutta simsalabim, rahat meni sitten yhtä helposti kuun lopussa viikon ruokaostoksiin tai muuhun välttämättömään.

Eli mun vinkit: biletä vähemmän, käytä joukkoliikennettä/pyöräile, osta vaatteita harvoin ja neki kirppikseltä, osta ruoka tarjouksista ja suurina erinä, kasvikset hae torilta, älä osta mitään turhaa! Jostain voi aina nipistää rahaa, mutta köydän opsikelijan on sitä vaikeampi tehdä :(.

Itselläni on myös kesä matkasuunnitelmia täynnä, saa nähdä mikä on rahatilanne sitten silloin.

Vierailija

Morjes!
Mulla ainakin on toiminut sellainen kikka että nostat tililtä käteistä rahaa aina viikoksi eteenpäin. esim. joka maanantai vaikka 60€. Jo 60€:llä viikossa saa helposti ruoat ostettua ja sitten vielä jotain pientä itsellekkin :D Pankkikortti jätetään suosiolla kotiin. Itse olen saanut säästettyä tällä kikalla sievoisen summan.
Hyvää tässä on se, että näet aina kun rahaa kuluu. Korttia käyttäessä sitä ei niin tule pantua merkille. Ja kun sinulla on viikoksi se tietty summa käytettävissä niin ei tule ostettua mitään ylimääräistä. Kannattaa kokeilla :D

Vierailija

Mä pärjään neljäkkäkympillä viikossa. Ruokaan menee enintään kolmekymppiä, joka on sekin aivan liikaa (pitäis ostaa halvempaa ruokaa). Aina kerran kuussa esim. ostan vaatteen. Viikossa, jos ruokaan menee se 30e, niin kymppi jää kosmetiikkaan/lääkkeisiin tai muuhun.

Vierailija

Mullakin riitti yksin asuessa paljon pienempikin summa, mutta nyt kun miehen kanssa tulee mentyä kauppaan niin lähtee kaikkea ylimääräistäkin mukaan :D
-Olisiko mahdollista löytää vuokraltaan edullisempi asunto?
-Autosta tosiaankin kannattaa luopua, niinkuin Gitana jo sanoikin, heti jos mahdollista. Auton ylläpitoon(vakuutukset, bensat, huollot...) voi mennä helposti yli 2000€/vuosi.

Vierailija

Itse köyhänä opiskelijana säästän ainakin seuraavanlaisesti. Eli kun tuet tulee maksan heti vuokran pois (tuet tulee siis kuun 4pv ja mulla vuokran "eräpäivä" on 6pv) ja nostan 80e ruokaa varten jolla pärjään koko kuukauden- paljon esim. säilykkeitä talteen ja jos pakastin löytyy ni sinne kaikkea ja sit loppukuusta ku alkaa ruokakassa olla lopussa ni kaapeista löytyy kuitenkii jotain.

Suurimman osan leivästä teen itse, esim. sämpylöitä tulee tehtyä usein (pakastin auttaa jälleen, sinne saa hyvin osan talteen) ja perussämpylöihin löytyy ohjeet pussin kyljestä, eikä oo vaikee homma- viitsimiskysymys lähinnä.

Vaatteita en osta läheskään joka kk, mutta jos esim. alusvaatteita tai sukkatuotteita on tarjouksessa saatan ostaa jotain vaikken tarvitsisikaan- kuitenki esim. alusvaattita tarvitsee koko ajan ja jos muutamat sattuu sitten oikeesti kulumaan puhki samaan aikaan, niin on helppo heittää entiset menemään ku vaatekaapista löytyy uudet valmiina.

Sama pätee esim. hygieniatuotteisiin, jos jotain on tarjouksessa ja on vaan mahdollisuus niin ostan säästöön- aina ei tietenkään ole varaa ostaa "ylimääräistä", mutta kyllä se sit hymyilyttää ku samaan aikaan loppuu puuteri, hoitoaine, hiuslakka ja yösiteet ja kaikkea onki kaapissa valmiina ku on saanu halvemmalla ja venyttäny sillä hetkellä penniä et on saanu enemmän. :)

Ruuan suhteen kannattaa muutenkin muistaa se, että itse tekemällä saa halvemmalla- esim. pizzapohjan itse tekeminen ei paljoa maksa ja ite harrastan täytteinä esim. tonnikalaa, sipulia, herkkusieniä ja oliiveja ja mikään noista ei paljoa maksa- juusto on tietty kalleinta. Mut tuota syökin sitten muutaman päivän.

Ja sit jos kotimatkalla näkee panttipulloja tai tölkkejä ni kannattaa napsia mukaan. :) Noilla nyt ei paljoakaan rikastu, enkä itsekään etsimällä etsi, mut tulee siitä aina parikymmentä senttiä ja sit ku kerää pulloja vähän pidempään niin voi saada kerralla yli viisikin euroa. :)

Eli monella pienellä säästöllä voi loppujen lopuks säästää aika paljon. Mulla jää vuokran maksun ja ruokarahan nostamisen jälkeen käyttöön rahaa n.130e ja sillä pärjää ihan mukavasti. Toki esim. baarien yms. suhteen on pitäny rajoittaa hyvin paljon ja pitää muistaa et joka kuussa ei riitä rahaa kaikkeen (leffassa käymiseen, ulkona syömiseen, baareiluun) mut kyl sitä yleensä johonkii pääsee.

Sit meillä on poikkiksen kanssa myös käytössä säästöpurkki mihin heitellään oman mahdollisuuden mukaan hiluja ja kaikki pullorahat laitetaan sinne ja sit aina välillä tehdään jotain kivaa (käydään leffassa, teatterissa tms) ja otetaan rahat sieltä- ne on siis kerätty pikkuhiljaa ja sit voi laittaa rahaa vähän enemmän johonkii tuollaiseen ku se menee sieltä purkkisäästöistä, eikä rasita normaalia taloutta. :)

Ja tietty jos esim. sähköstä maksat kulutuksen mukaan, niin kannattaa miettiä valojen päällä pitämistä yms yms. Miten voi säästää sähköä.

Vierailija

Lisätienestiä voi saada tarjoutumalla viikonloppuisin tai koska nyt aikaa onkaan, niin tekemään kaikkia siivoushommia ym. Minä esimerkiksi pesen aina vanhempien asunnon ikkunat ja muita vastaavia vähän ikäviä hommia, kuten kaappien pesu ja järjestely Niistä he sitten maksavat omantunnon mukaan:) Samoja kotiorjahommia oon tehny isoveljellekin joka on vähän laiska:D

Ja sitten jos lapsia osaa hoitaa, niin varmaan aina joku sukulainen/tuttu tarvii lapsenvahtia joskus. Kannattaa kysellä kaikkea tollasta, jos ei ole muuten töissä.

Ja jos et tykkää kaurapuurosta tai muista puuroista, on hyvä opetella syömään niitä:D Niillä säästää pitkän pennin.

Vierailija

Hyviä vinkkejä teiltä,kiitoskiitos :)
mutta tosiaan,olen opiskelija mutta koska en saa opintotukea niin teen joka to-la yötöitä..eli siitä palkasta pitäs saada mahd. paljon säästöön..tuo oli kylläö hyvä idea että nostaa rahaa viikoksi etukäteen! sitä pitääkin heti kokeilla..

Vierailija

Mitä sinä talventuoja oikeen sitten syöt, kun pärjäät kahdeksallakympillä kuukaudessa ruokaostoksiin? Juustoja ja kalliita leikkeleitä et varmaankaan osta. Entä vihannekset ja hedelmät? Mulla viikon kasviksiin menee kymppi. Mutta toisella kympillä on vaikea kuvitella mitään juustoja ja leikkeleitä ruveta ostamaan.

Vierailija

Jos olet koira-ihmisiä, niin laita kauppojen seinille ilmoitus, että voit käydä pientä korvausta vastaan lenkkeilyttämässä, tai jos aikaa on niin ottaa vaikka pidemmäksi aikaa hoitoon. Kaikki ei nimittäin halua viedä lemmikeitään kalliiseen hoitokenneliin.

Mie aloitin kans säästämään hevosta varten (joskus tulevaisuudessa aijon sellaisen hankkia, sitten kun on varaa maksaa tilistä sen tallivuokrakin ja muut kulut). Pistän joka viikonloppu kaikki 20/10/5snt possuun, siitä isommat kolikot menee mun ja miehen yhteiseen säästöpossuun, joka on taas tällainen hätävara-säästö, jos esim. jokin välttämätön kodinkone hajoaa. Tätä säästöä varten meillä on tilikin, johon on laitettu kaikki yhteisesti saadut lahjarahat joululta ja kihlajaisista, lisäksi laitamme joka kuun alku 40e talteen sinne. Melkein tonni on tullut puolen vuoden aikana kerättyä sinne. :) Me käydään molemmat töissä, niin pystymme hieman enemmän rahaa laittamaan sivuun. Mutta tuota kolikko-hommaa käytin jo silloin kun opiskelin, eli alkuviikosta nostin 40e rahaa, ja vkl laitoin jämäkolikot takaisin säästöön. Kuten aikasemminkin on sanottu, kauppojen tarjouksia kannattaa aina hamstrata pakkaseen. Itse suosin vielä S-kauppoja ja bensat ABC:ltä, sillä se bonussysteemi on todella hyvä, meillekin kertyy kuussa n. 20e bonuksia. Nykyisin sitä meneekin rahaa ruokakauppaan varmaan lähemmäs satanen viikossa kun miehen ja koirakin täytyy ottaa huomioon :D

Vierailija

10 e viikossa kasviksiin! Se on kyllä paljon.. Mä maksan mun ja poiakystävän molempien ruoat, ja vaikka syömmekin ihan hyvin kasviksia ja hedelmiä, nii ei niihin kyllä läheskään kymppiä viikossa mene! 5 euroa korkeintaan. Hedelmiä kannattaa ostaa tarjouksista, sillä eurollakin voi silloin saada jo paljonkin! Ja sitten lisäksi vaikka salaattia, tomaattia, kurkkua..10 e, miten? :D

Vierailija

Ostan akiken torilta, koska siellä on halvenpaa. Ostan viittä eri hedelmää per päivä, vihanneksia noin kolme. Enkä aina pidättäydy kotimaisissa, vaan ostan aina päärynää ja välillä greippiäkin. Mansikat on kesällä sikakalliita:(.

Miten ihmiset pärjää niin vähällä rahalla hedelmäostoksissa? Mitä kaikkea ostat? omenoita ja porkkanoita vain tyyliin:D? Niitä saa halvalla kilohinnalla.

Vierailija

Gitana

05.03.2010 09.24

Mitä sinä talventuoja oikeen sitten syöt, kun pärjäät kahdeksallakympillä kuukaudessa ruokaostoksiin? Juustoja ja kalliita leikkeleitä et varmaankaan osta. Entä vihannekset ja hedelmät? Mulla viikon kasviksiin menee kymppi. Mutta toisella kympillä on vaikea kuvitella mitään juustoja ja leikkeleitä ruveta ostamaan.

Kyllä talventuoja ihan ruokaa syö. :D Tänään mm. tein jauhelihakastikkeen- hintaa tuli jauhelihan verran koska kaapissa oli valmiina makaronia, paseerattua tomaattia, oliiveja, aurinkokuivattujatomaatteja ja mausteita. :)

Sillä oon päässy pitkälle, että tosiaan leivän teen pääosin ite ja ehdoton onnistumisen edellytys on se, että kun rahaa tulee niin ostan esim. oliiveja, herkkusieniä, tonnikalaa, paseerattua ja pakastekasviksia yms yms talteen jolloin suurin osa raaka-aineista löytyy valmiina ja ruokaa varten täytyy ostaa esim. vain puuttuva liha.

Oon siitä onnekas, että miulla on kaks lähikauppaa niin seuraan tarjouksia tiuhaan ja lasken kummasta ostan mitäkin. Ja kyllä juustoa ja leikkelettäkin tulee ostettua. Tän kuun 80eurosta meni 4,99e juustoon, mutta sitä kyllä syönkin sitten pitkään, eli ei tarvii joka kk olla ostamassa.

Tonnikalasta saa myös tehtyä hyvää ruokaa helposti.

Ja siis tää 80e on vaan "kotisyömisiin" eli kouluruokailukustannukset menee erikseen ja jos koulussa on hyvää ruokaa ja tulee syötyä paljon, niin illalla mulle saattaa hyvin riittää kaura- tai mannapuuro.

Kasviksissa ja hedelmissä pyrin seuraamaan vuodenaikojen mukaista sykliä- kaikki on vuoroin vähän halvempaa ja ei mulla kyllä mee viikossa mitenkään 10e heviosastolla. Kurkkua ja tomaattia ostelen yleensä ja hedelmistä suosin banaaneja ja omenoita- joulukuussa mandariinit on hyviä ja halpoja ja sillon ostin niitä ja nyt on ollu lähikaupassa viinirypäletarjous mitä oon hyödyntäny.

Ja kun tosiaan pakastin löytyy niin tulee joskus ostettua tarjous lihoja ja leipiä pakkaseen ja yleensä ku kuun lopussa se 80e alkaa olla käytetty niin kuivakaapeista löytyy niitä kastikeaineksia ja pakkasesta tarjousjotain ni taas on ruokaa valmiina. :)

Mut esim. ku leivän tekee ite ni hiivapala maksaa sen 50cent ja kilon jauhopussi muutaman euron ja sillä saa jo hyvän satsin sämpylöitä ja jauhoista riittää useampaan kertaan ni ei tuu paljoa yhdelle paistokerralle hintaa.

Kyllä mä vaan 80eurolla pärjään. :) Eniten rahaa menee alkukuusta ku ostaa taas pakkaseen ja kuivakaappiin täydennystä, mut sit vikalla viikolla ennen ku tulee lisää rahaa ei yleensä tarviikkaan ostaa muuta ku ehkä jogurttia ja hedelmiä. (ja nyt olin taas skarppi ja huomasin, että toisessa lähikaupassa on jogurtti tarjouksessa ja haen sen nyt sieltä ; ) )

Vierailija

Niin ja jos noita leipäsiä ei jaksa itse vääntää, niin leipomoista saa niitä sekundaleipiä isoja pusseja/säkkejä huomattavasti halvemmalla mitä lähimarketista. Mua ei ainakaan haittaa jos ruisleivänkulma on hiukan rutussa, sama maku kuitenkin :D ja mitä aikasemmin jaksaa sinne leipomoon mennä sitä enemmän siellä on valikoimaa noissa sekundasäkeissä.

Vierailija

Oon tehny sopimuksen pankin kanssa et joka kuukaus menee tietty summa säästöön heti palkasta. Tällä hetkellä se on 200€, mut joskus kun oli tosi tiukkaa, niin se minimi säästö on 40€, niin sekin on jo aika hyvin. Se meni tilille, josta ei voi automaatilla nostaa rahaa, mutta pankissa kyllä, joten sitä ei tuu niin helposti käytettyä, kun joutuu nähdä enemmän vaivaa rahan nostamiseen :D itse olen ollut tähän järjestelyyn tosi tyytyväinen.

Vierailija

Ite leivon pääasiassa sämpylöitä, joiden tekeminen ei oo loppujen lopuks hirveen iso homma ja siitä on tehny itelleen rutiinin ni leipominen käy aika automaattisesti. :) Ja joskus jos on aikaa ja tarmoa ni teen isomman satsin, eli pakkaseen enemmän leipää ja sit taas voi siirtää vähän seuraavaa leivontakertaa. :) Mut taikinan tekee suunnilleen vartissa ja sit sen kohottamisajan voi tehdä jotain muuta ja sit siihen itse leipomisvaiheeseen ei kyl pitkään mene. :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat