Porkkanat + rusketus?

Vierailija

Elikkä, kuulemma jos näin talvella alkaisi syömään päivittäin porkkanaa, tulisi kesällä parempi rusketus aurinkoa ottaessa. Netistä luin keskustelupalstoilta aiheesta, mutta siellä oli pääasiassa "kavereitten kokemuksia" ja huhuja keltaiseksi tulemisesta jos vaikka liikaa syö.. Eli kysyisinkin nyt täällä että onko kellään OMIA KOKEMUKSIA tästä vai onko ihan huhupuhetta, tai pitäisikö sitä tosissaan syödä sitä porkkanaa 10 päivässä jos jotain hyötyä meinaa siitä irti saada. Ei sillä etteikö olisi ihan muutenkin hyvä syödä porkkanoita päivittäin..

Kommentit (9)

Vierailija

Hei!
Työkaverini syö todella paljon porkkanaa päivittäin, ja näin talvellakin hänen ihonsa on värikäs ei valkoinen niin kuin esimerkiksi minulla. Joidenkin iho tosin värjäytyy oranssiksi. Eli oikeastaan ei ole muuta vaihtoehtoa kuin syödä ja kokeilla miten OMA iho reagoi. Onhan niitä toisin saatavilla aurinkokapseleitakin jotka auttavat ihoa päivettymään, niiden sivuvaikutuksena ei tule oranssia ihonväriä. Mutta syuosittelen että kokeilet kyllä se rusketus sitten korjaa sen "oranssin" vivahteen pois jos sinulle sellainen tulee.

Vierailija

Hieman menee huti aiheesta, mutta itse saan aina keväisin aurinkoihottumaa (kutiavia näppylöitä+punoitusta), ja tähän vaivaan porkkana oikeasti auttaa. Eli jotain vaikutusta sillä on ihoon:)

Vierailija

liittyen Morganin [/b ]tekstiin, porkkanassahan on A-vitamiinia mikä on tosi hyväksi iholle. Jotkut akne lääkitykset ovat juuri A-vitamiini kuureja (ainakin poikaystäväni aknekuuri oli tälläinen).

Vierailija

Kyllä tossa jotain perää on oltava, sillä apteekistahan saa ostettua karoteenitabletteja,joiden pitäisi syventää rusketusta. Ja karoteeniahan se porkkanakin sisältää... luulenpa vaan että ihan yksi porkkana ei päivässä kuitenkaan riitä :) Tosin parempihan se on porkkanoita popsia kuin niitä pillereitä, sillä terveellisiähän ne muutenkin on.

Niin ja tuosta ihon muuttumisesta kellertäväksi/oranssiksi... eiköhän niillä porkkanoilla saa ittensä ihan kipeeksi syödä, ennenkuin tuollaista vaikutusta kuitenkaan tulee. Mutta kokeilemallahan se selviää! :)

Vierailija

Yksi kaverikokemus lisää:
Mun yksi kaveri söi viime keväänä tosi paljon porkkanoita ( tosin oli vähän syömishäiriöinen, eli saattoi syödä niitä kilonkin päivässä). Hän meni sitten yhtenä aurinkoisena kevätpäivänä ulos toppi yllään tekemään puutarhatöitä pariksi tunniksi ja oli sen jälkeen pari viikkoa oranssi, ekan viikon ajan todella oranssi.
Eli kyllä ne vaikutta, juuri tuon A-vitamiinin ja karoteenin ansiosta ja jos niitä syö kohtuudella niin kyllä pitäisi auttaa rusketuksen saamisessa :) Itse olin pari vuotta sitten Barcelonassa ja siellä vietetyn ajan join joka päivä lähes litran Tropicanan porkkana-ananasmehua (se on ihan mielettömän hyvää, harmi kun ei myydä Suomessa!) ja sain poikkeuksellisen hyvän rusketuksen :)

Vierailija

Omakohtaisia kokemuksia löytyy! Oon nyt syönyt porkkanoita n. kaksi vuotta päivittäin, joskus menee jopa kilo päivässä, välillä tulee kausia etten syö kuin yhden, mutta kuitenkin porkkanaa menee! :D Ja siis syön vain sen maun takia, mielestäni porkkana on vain todella hyvää.
Valokuvissa erityisesti näkee, kun vertaa muiden ihonväriin, että olen kellertävämpi/oranssihtavampi, mikä ei todellakaan ole hyvä juttu. :D
Rusketuksesta en osaa oikein sanoa, koska varon aurinkoa kesäisin, sillä olen hyvin herkkä palamaan. :b

Mutta todellakin, jotain rajaa sitten siihen porkkanan puputtamiseen! Tai oma iho ainakin reagoi huonoimmalla mahdollisella tavalla ja sa aikaan tämän kellertävyyden. :D Ei siis kauhean paha ole esimerkiksi päivänvalossa, valokuvissa erottaa. Kehtaan vielä liikkua kaupungilla! :D

Vierailija

Porkkanaahan syötetään koirille, joille halutaan punertava turkki. Meidän koiramme sai porkkanaa puuron seassa pentuna ja nykyään turkki onkin kauniin punertava.

Eläimiin näyttää vaikuttavan, miksei myös ihmisten ihoon.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat