Mielenterveys ja e-pillerit

Vierailija

Ongelmani on tällainen: Mulla menee nuppi sekaisin e-pillereistä.

Käytin aiemmin 2vuotta Yasmin-pillereitä, ja vasta niiden lopettamisen jälkeen tajusin niistä aiheutuneen haittavaikutuksena mielialanvaihteluita. Normaalitilassa huomasin olevani paljon tasapainoisempi (ja mukavampi kavereiden mukaan)kuin käyttäessäni Yasminia. Se ei siis sopinut minulle.

Nyt käytän toista kuukautta Mercilon-pilleriä, ja tämä sopii vielä huonommin, sillä olen itsekin huomannut muutoksen itsessäni! Olen ollut lähes koko käyttöajan masentunut ja uupunut (en ole päässyt aamuisin liikkeelle kun en ole välittänyt velvollisuuksista, kaikki tuntuu olevan liian raskasta), lisäksi saan kummallisia itkeskely- ja raivokohtauksia. Mieliala saattaa hypähtää tosi huonosta aivan maanisen iloiseen muutamassa sekunnissa. Minulle on koitunut myös finnejä näistä pillereistä.

(Isäni oli maanis-depressiivinen, hänellä oli ahdistusta ja masennusta, joten se saattaa vaikuttaa siihen, että jotkut hormoniyhdistelmät eivät minulle sovi)

Tiedän, että tämä on hyvin yksilöllinen juttu, mutta onko kukaan kyseisiä pillerimerkkejä käyttänyt saanut samoja oireita? Onko löytänyt sopivaa merkkiä myöhemmin, ja mikä merkki sopi? Tahtoisin äkkiä päästä vaihtamaan.

Kommentit (5)

Vierailija

Kuulostaa tutulta. Minulla oli sama muutama vuosi sitten, kun aloitin Cerazette-pillerit. Lopetin ne lopulta, kun olin niin yliherkkä, että parisuhteeni alkoi kärsiä ja itsetuntoni oli nolla. Viime syksynä aloitin uudestaan samat pillerit (vaihtoehdot vähissä pillereissä, koska minulle ei sovi kuin minipillerit) ja nyt ne tuntuvat sopivan paremmin. Hormonitasapaino lienee tasaantunut tai elämäntilanne parempi tai jotain, mutta hyvä näin :)

Suosittelen menemään oitis gynelle tai lääkäriin ja kokeilemaan uutta merkkiä. Tosin rasittavaahan se on merkkejä vaihdella ja etsiä sitä sopivaa, kun sitä sopivuutta ei parissa viikossa huomaa. Tai sitten kannattaa miettiä jotain vallan muuta ehkäisykeinoa. Hormoonittomia ehkäisykeinoja ei vain ihan hirmuisesti ole... Mutta olisiko esim. ehkäisykapselissa tai -laastarissa vähempi mielialaan vaikuttavia hormoneja? Kysäisepä asiantuntijoilta :)

Vierailija

Sulle kävi ihan samalla tavalla kuin mullekin. Eka pari kolme vuotta söin yasminea (-> raivokohtauksia, itkuisuutta, väsymystä ja vaikka mitä kamalaa) sit kokeilin hetken nuvaringiä (-> hiivakierre, rikkoutuneet limakalvot, väsymys) ja lopulta noin puoli vuotta mercilonia (kiukkuisuutta, päänsärkyä, haluttomuutta, kuivuutta, jatkuvaa väsymystä, pahoinvointia)

Lopetin pillerit viime syyskuussa kokonaan ja nyt olen todella onnellinen. Olen energinen, iloinen, positiivinen, ja kilojakin on pudonnut. Päätä ei ole särkenyt eikä pahoinvointia esiintynyt kertaakaan lopettamisen jälkeen. Käytetään nyt siis kondomia ehkäisyvälineenä, ja eihän se kamalan kivaa ole, mutta ikinä enää en pillereihinkään tai muihin hormoneihin koske.

Mieheni on myös sitä mieltä että kiva minä+kortsu on paljon parempi yhdistelmä kuin hormoniminä+paljas.

Että kannattaa kyl koittaa lopettamista. Itse ainakin heräsin kuin usvasta jo pari päivää lopettamisen jälkeen. En todellakaan osannut odottaa kaikkien noiden ikävyyksien loppumista. Myös kuukautiskivut loppuivat saman tien.

ainoa miinus lopettamisessa oli mulle se että kasvojeni iho on hiukan huonontunut. Ihoni oli ennen kuiva tai normaali, ja nyt se on rasvainen. aluksi myös hiukset rasvoittuivat todella huimaa tahtia, mutta ne ovat nyt normalisoituneet.

Tsemppiä! Kokeile lopettamista ja totea, että vika ei ollutkaan sinussa, vaan pillereissä.

Vierailija

Hei Neiti R,
itse olen ollut tyytyväinen vasta kolmannen merkin vaihdon jälkeen. Ensimmäinen oli Mercilon,josta tulin todella "synkäksi". Kaikki tuntui hiukan ahdasmieliseltä ja pakon omaiselta ja myös valtavia mahakipuja tuli. Sitten vaihdoin Yasmineen ja sen oireina tuli jatkuva väsymys sekä päänsärky. Molemmissa pillerimerkeissä minulle oireina tulivat juurikin todella monilaitainen mielialanvaihtelu. Nyt käytän Yasminelle-pillereitä ja ne ovat olleet tähän mennessä kaikista sopivimmat minulle. Ainahan pillerit jonkinlaista mielialanvaihtelua aiheuttavat juurikin hormonien ja hormonimäärän aaltoilujen takia. Äidilläni on kaksisuuntainen mielialahäiriö (maanis-depressiivisyys), mutta en tiedä vaikuttaako se minun pillereiden käytössäni ja mielentilassani. Nyt oma pillerimerkkini kuitenkin loppuu markkinoilta ja tilalle tulee muistaakseni Yaz-merkkinen pillerimerkki. Suosittelen kokeilemaan vielä tälläistä merkkiä, jos edelliset eivät tunnu sopivan. Kyseisessä uudessa merkissä syödään tauotta pillereitä ja paketin neljä viimeisintä on valkoisia niin sanottuja "lumepillereitä" jotka eivät sisällä hormoneja. Tämän uuden pillerisysteemin takia ei ilmeenny pillereistä yleensä koituvaa hormonien tuomaa "hormoniaaltoilua", koska sen jaksoitus on tehty tasaisemmaksi. Suosittelen kokeilemaan. Toivottavasti löydät sinulle sopivan merkin! =)

Vierailija

Kiitokset kaikille vastauksista! :)

Jonna88 : Käytettiin miehen kanssa kumia pari kuukautta, mutta huomattiin ettei kondomi meille sopinut lainkaan. (kumi liukui päältä, pari meni rikki... Liian raju meno. :S :D )

Ceya: Tuo kuulostaa todella hyvältä! Pitääkin pyytää terkkarilta kokeilupakkausta. :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat