ero ja itsemurha - mitä tehdä?

Vierailija

Avopuolisoni ei hyväksy että eroaisimme, ja hän on uhannut itsemurhalla jos lähden. Itselläni taas nimenomaan hajoaa pää,jos vielä asun hänen kanssaan.

MIksi hän ei ymmärrä? Vaikka huutaisin ja ärsyttäisin häntätahallaan joka ikinen päivä, hän ei jätä minua. MInä kun sanon haluavani erota, alkaa puheet siitä miten ei jaksa alottaa koko elämän rakentamista alusta, hänelle ei kuulemma jää mitään vaikka hänellä on ystäviä, jotka varmasti auttaisivat häntä.

Vaikka sanoisin suoraan että tää suhde vie multa mielenterveyden, ei silti. On pakko, on pakko jatkaa, "Joka leikkiin ryhtyy ja niin eespäin..." ja luovuttaa ei saa. Muuten hän ei ole elossa pitkään. Sanoin hänelle että ei tuo ole rakkautta jos asettaa puolisonsa harteille noin hirveän taakan niin ei mitään. Oli vaan sen olonen ettei häntä ymmärretä.

on siis kaksi vaihtoehtoa, lähteä ja pelastaa oma nahkansa tai jäädä, kuolla henkisesti ja antaa toisen elää onnellisena.

Kiitos jo etukäteen.

Kommentit (14)

Vierailija

Tuossa tilanteessa ehdottomasti kannatan lähtemistä, koska mielestäni ei ole mitään järkeä jäädä suhteeseen, josta ei saa itselleen mitään muuta kuin pahan olon ja ahdistuksen. Älä tuhlaa enää aikaasi tuollaisen taakan kanssa, vaan lähde ja pelasta itsesi.

Monesti itsemurhalla uhkailu on viimeinen keino estää puolisoa lähtemästä, mutta aika harvoin tuo uhkaus luultavasti toteutuu. Ja sitäpaitsi jos avopuolisollasi on ystäviä, he auttavat häntä varmasti jaksamaan eron yli.

Voimia sinulle!

Vierailija

Mun ystävä on ihan samanlaisessa tilanteessa ja hän on nyt silti lähtemässä parisuhteesta, vaikka mies kuinka uhkailee.
olen samaa mieltä CharlotteSometimesin kanssa, harvemmin itsemurhan tekijät ovat sitä ensin uhkailleet ja kertoneet siitä kellekkään. Yleensä itsemurha tulee kaikille yllätyksenä ja kaikki ihmettelet miksi henkilö teki sen kun vaikutti niin hyvinvoivalta.
Että suosittelen lämpimästi lähtemistä suhteesta, en ainakaan itse usko että mies tekisi itsemurhaa. Tosin koskaan ei voi olla mistää varma.
Voimia sinulle! :)

Vierailija

Tuo itsemuhalla uhkailu on pelkkää manipulointia! Mestarimanipuloija ex-poikaystäväni uhosi aikoinaan samaa, mutta edelleen on elossa.

Että lähde hyvä ihminen, ei ole terveellistä sinulle jäädä.

Vierailija

Niin kuin muutkin ovat sanoneet, lähde ihmeessä.
Sun ei kuulu uhrata omaa elämääs toisen puolesta tuolla lailla.
Hänelle ero voi olla raskas, mutta jos kerta on ystäviäkin tukena, en usko, että hän aikoo toteuttaa uhkaustaan, hänellä täytyisi olla jotain muutakin päässään vialla.

Vierailija

Mietin samaa kuin kailli muutkin: elämä on lyhyt, eikä sitä kannata uhrata yhtään enempää mieheen, joka manipuloi sua sairaalla uhkauksella. Hän yrittää uhkauksillaan saada sut tuntemaan syyllisyyttä, jos jätät. Tollaset uhkaukset on henkistä väkivaltaa, jota ei terveessä suhteessa pitäis olla. Kai hän jotenkin yrittää saada sut riippuvaiseks itsestään, kun ei voi saada sun rakkautta?

Vierailija

Liiallinen takertuminen ei mielestäni ole ihan tervettä, eikä ole oikein sinua kohtaan vaatia yhdessä pysymistä uhkaamalla muuten tappaa itsensä. On vaikea sanoa, mutta vaikuttaa siltä, että itsemurhalla uhkaaminen on vain keino saada huomiota ja yrittää saada sinut pysymään suhteessa, vaikka todellista uhkaa ei olisikaan. Riippuu myös siitä, kuinka kauan olette olleet yhdessä, mutta itse lähtisin suhteesta, joka saa minut voimaan pahoin. Täytyy kunnioittaa itseään sen verran, ettei hukkaa elämäänsä sellaiseen.

Ehkä pitäisi puhua jollekin miehen läheiselle hänen tilanteestaan, ja jos mies todella on tosissaan itsemurha-aikeistaan, niin psykiatrinen apukin saattaisi olla tarpeen.

On kuitenkin selvää, ettei elämä ole elämisen arvoista, jos et saa jakaa sitä sellaisen ihmisen kanssa, jota todella rakastat, joten ota rohkeasti askel kohti uutta elämää ja lähde suhteesta!

Vierailija

Kiitos tuestanne, jotain tuollaista vaistoni onkin hokenut, en vain ole jaksanut uskoa...kertokaas vielä kikkoja miten tuollainen takiainen karkotetaan kun oikeasti mikään ei tunnu auttavan.

:)

Vierailija

siun pitää käyä lääkärillä tai poliisilla antamassa lausunto tuosta tapauksesta..eli siis lääkärinlausunto,että poliisit uskoo yhtään mitään!

Siis miulla on läheinen ihminen joutunut kokemaan tuota samaa ja siinä jo suhteen aikana oli poliisit kuvioissa..eikä tää läheiseni yksin mennyt esim hakemaan tavaroitaan sieltä heidän asunnostaan eron lopulta astuessa voimaan.
Onhan siulla ihmisiä ympärillä,kenen kanssa voit käytännön järjestelyt hoitaa?! Ite varmaan tekisin/oon tehnyt vaan niin radikaalisti,että pakkaan tavarani ja lähden. Jos oot kerta jo monesti sanonut,ettet pysty siinä suhteessa olemaan,niin tuskin mitkään keskustelut enää auttaa.

Vierailija

Ehdottomasti pois tuollaisesta suhteesta! Et kertonut minkä ikäisiä olette, muttta uskon että puheet koko elämän uudelleen rakentamisesta on kuitenkin hiiiieman liioiteltua? Toki siinä muuttuu yksi merkittävä osa, muttei nyt koko elämä sentään.

Se miten pääset hänestä eroon vaatii sulta kyllä paljon nyt selkärankaa jos kyseessä on oikeesti pahemman luokan takertuja. Hankit asunnon, älä välttämättä kerro etukäteen, että olet käynyt katsomassa uutta asuntoa, vaan sitten kun asia on varmaa niin ilmoitat tyyliin "muutan kuukauden päästä", koska tuollainen äkillinen tilanne pakottaa sun kumppaniakin järjestämään asiat uudelleen ja sulla on paikka johon pääset varmasti pois! Sun pitää nyt vaan pystyä lähtemään, kyllä sä siitä eroon pääset jos et vaan periksi anna vaan pusket omaa vapauttasi kohti.

Mun yks edellinen poikaystävä kanssa uhkasi monesti itsemurhalla jos erotaan. Ollaan erottu parisen vuotta sitten ja elossa on vieläkin. Tietty tässä ei voi yleistää ja ihmiset on erilaisia, mutta se ei oo sun tehtävä pelastaa ketään oman elämäsi kustannuksella.

Vierailija

Poikaystäväni teki samaa kesällä vaikka olimme eronneet.
Viilsi jopa ranteensa auki, jolloin kaveri tuli paikalle ja soitti apua.

Puhumalla selvisimme ja luottamuksella.

Jälkeenpäin hän on ymmärtänyt, että teki pahasti minua kohtaan ja katuu syvästi.

Jos lohduttaa,on tutkittu ja sanottu: se,joka ääneen sanoo tekevänsä itsemurhan,ei sitä tule koskaan tekemään.

Mutta, jos kuitenkin niin käy,tiedät ettei se ole sinun syysi. Varmasti syyllisyys sen jälkeen painaa, ainakin uskon niin.

Mutta onnea sinulle,kannatan myös,että pakkaat kamasi ja lähtisit.
Lähde mahdollisimman kauaksi miehestäsi,muutat vaikka toiseen kaupunkiin, niin toivut erostakin paremmin.
Vaihdat puhelinnumeron, jos et enään halua olla missään tekemisissä miehesi kanssa.
Pakkaa kamat ja lähde vaikka miehesi ollessa töissä.
Ihan miltä sinusta itsestäsi tuntuu, mutta ole rohkea ja vahva ja muista, että ystäviltä saat varmasti aina tukea ja neuvoja.
Aloitat uuden paremman elämän. Sinusta tulee varmasti onnellinen! :)

Vierailija

Kiitos teille sanoistanne, jospa olis vielä rohkeutta lähteä tästä dominoivasta suhteesta. Tuntuu, että olin nuori (16)ja tyhmä kun jaoin nuoruusvuoteni ihmisen kanssa, jonka kanssa on mennyt luottamus ja itsetunto aika totaalisesti...no, josko otetaan vahinko takaisin vielä jonain päivänä.

Vahinko että mieheni tekee yötöitä ja nukkuu päivät, joten on vaikea tehdä asioita hänen selän takana. Ja meillä on kaksi kissaa, jotka ottaisin mieluusti mukaan,mutta ne ei sopeudu pieneen yksiöön joita ainoastaan on tarjolla. Enkä taatusti saa itselleni tätä nykyistä kämppää,vaikka järkiajattelulla miehen ois parempi lähteä, ei minun.
Kummasti menee äijä hiljaiseks ja hyssytteleväks kun vihjaankin asumismuutoksista >:(

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat