Ahdistelua(ko)?

Vierailija

Olen 16 vuotias nuori neiti ja minua on alkanut hämmästyttää opettajani liiankin lämmin käytös minua kohtaan.

Opettajani on erittäin mukava, hauska ja pidetty,
mutta liikkuu myös huhuja että hän olisi sekaantunut oppilaisiinsa ja että eräs minua vanhempi opiskelija olisi jopa raskaana hänelle.

Olen ruvennut ihmettelemään sitä kuinka lämpimästi hän minua kohtelee, hän vitsailee paljon mutta olen huomannut että hänen vitseissään on usein hyvin kaksimielinen sävy lisäksi hän halailee minua usein, silittelee hiuksiani sillointällöin ja on kerran jopa läpsäissyt minua perseelle. Olenko joutunut ahdistelluksi vai suhtaudunko tähän vain typerästi? :o

Kommentit (14)

Vierailija

"lisäksi hän halailee minua usein, silittelee hiuksiani sillointällöin ja on kerran jopa läpsäissyt minua perseelle."

Ehdottomasti sopimatonta käytöstä opettajalta! Minullakin on ollut usein lämpimät välit opettajiini, mutta se on tarkoittanut sitä, että olen voinut keskustella heidän kanssaan luottamuksellisesti esimerkiksi kodin asioista, he ovat joskus käytävällä pysähtyneet kysymään kuulumisia ja ehkä taputtaneet olalle jne. Köksänopettajan kanssa monet oppilaat saattoivat silloin tällöin jäädä koulun jälkeen kahville ja auttamaan siivoamisessa, ja hän tarjosi ylijääneitä pullia ja ruokaa meille. Hieman erilaista siis...

Et missään nimessä suhtaudu asiaan typerästi, mutta oletko puhunut tästä vielä kenellekään??

Vierailija

Uskon, että ahdistaa tommonen, ja ihan syystä! Kannattaa viheltää peli poikki heti ja ottaa etäisyyttä opettajaan. Tuo ei ole musta ollenkaan normaalia opettajan käytöstä.

Vierailija

Blondiino: En oikeastaan, kavereiden kanssa ollaan jotain puhuttu mutta yritetty suhtautua asiaan pelkällä huumorilla sillä kuten sanoin hän on erittäin ihana ja hyvä opettaja eikä tunnu hyvältä ajatella että hän olisi jonkin sortin ahdistelija tai pedofiili... :/

Norma Jeane: Se on todella pannut miettimään kuinka paljon haluan olla tekemisissä kyseisen opettajan kanssa mutta ei kyllä tekisi mieli mennä laukomaan jotain sentapaista kuin " voisitko pysyä kauempana kiitos" jos hän vain yrittääkin olla hauska tai jotain...? kyseessä on kuitenkin ikäisteni lasten isä ja niin pois päin :/

Kiitos paljon vastauksista, helpottaa ahdistusta kun tietää ettei vain kuvittele asiaa oudoksi <3

Vierailija

Tuituli, siinä vaiheessa kun tuo opettajan liiallinen läheisyys alkaa tuntua ahdistavalta, asiasta kannattaa sanoa tälle suoraan, vaikka kuinka mukavalta ihmiseltä vaikuttaisikin. Itse olen joskus joutunut vähän samantyylisen ahdistelun kohteeksi, mutta mennyt tilanteesta niin lukkoon, etten ole osannut sanoa mitään, vaikka pahalta onkin tuntunut. Ja jos tuntuu ettet pysty/halua opettajalle puhua, niin pysyttele vain vähän kauempana ja vetäydy pois noista tilanteista.

Vierailija

Joo, kyllä tuo ahdistelua on. Opettajalla ei ole mitään asiaa fyysisestä koskettaa oppilastaan, varsinkaan jatkuvasti ja intiimisti. Kaksimieliset vitsitkin riittää jo täyttämään seksuaalisen ahdistelun kriteerit, mutta tuo silittely, halailu ja perseelle läpsiminen on täysin asiatonta käytöstä.

Mun mielestä ei olisi mitenkään ylireagointia viedä asia pidemmälle. Opettaja on luottamusasemassa, ja tuo on oppilaiden luottamuksen väärinkäyttöä. Luokanvalvojalle tai terkkarille voisi ensimmäiseksi kertoa hänen käytöksestään ja miten epäasialliselta se tuntuu.

Ja missään nimessä älä ruoki hänen käytöstään. Koska et halua että hän koskettelee sinua (ja kuka haluaisikaan, yäk, säälittävä vanha mies!), tee se selväksi vähintäänkin ruumiinkielellä. Sillä ei ole mitään merkitystä yrittääkö hän "olla vain hauska" tai jotain, se on silti hyväksikäyttöä.

Vierailija

Vaikka hän "vain yrittäisi olla hauska", voit silti sanoa suoraan, että pysyy kauempana. Täysin sopimatonta käytöstä on kyllä opettajalta. Kannattaa viedä tosiaan juttu eteenpäin jollekin.

Vierailija

Kiitos hirveesti vastauksista<333

jos vielä voisitte neuvoa et miten parhaiten opettajalle kertoisin kuinka pahalta hänen lähentelynsä tuntuu? :/<3

Vierailija

Jouduin tänään opettajani kanssa tilanteeseen jossa olin käytännössä katsoen kaksin hänen kanssaa erittäin lähekkäin (istuimme vierekkäin kahden istuttavalla penkillä (En halua selittää tilannetta tarkemmin koska se vaatisi sellaisten tietojen luovuttamista, joita en halua netissä jakaa). Sen verran voin sanoa, että se oli opetuksen kannalta välttämätöntä. Istuimme vierekkäin noin, tunnin.

En tiedä olenko vain täysin vainoharhainen(?), mutta tämän tunnin aikana minusta rupesi tuntumaan erittäin ahdistuneelta ja epämiellyttävältä.. Opettajani esim. huomautti minun sulkiessani takkini vetoketjua että "Hyvä, kannattaa laittaa takki hyvin kiinni ettei tuule poveen". Hän myös kyseli jatkuvasti onko minulla kylmä kielsin asian hyvin pitkään kunnes sitten jouduin myöntämään että vähän viileä kieltämättä on jolloin hän rupesi hieromaan reittäni ja sanoi "No kohta lämpenee". Hän myös rupesi keskustelemaan vaatetuksestani ja kysyi lopulta: onko minulla stringejä housujen alla.

En tiedä.. Voi olla, että tämä asia on outoa vain minusta :s
Ystäväni ei ainakaan usko, että opettajani olisi pedofiili "Hän vain heittää läppää, ja sinä olet niin avoin ihminen että hän olettaa että ymmärät sen" Ystäväni sanoi.

Voi olla että pitäisi vaan noudattaa hänen neuvoaan "Et aio asialle kuitenkaan mitään tehdä, niin ei sitä kannata miettiä"

Mutta olenko oikeasti vain niin huomion hakuinen tai jtn, että paisuttelen asiaa??? :(

Vierailija

No eihän tuo opettajasi mikään pedofiili ole jos kerran itse olet jo 16, mutta selvästi asiatonta käytöstä opettajalle. Samoin laitonta tai ainakin sillä rajoilla, koska koulun oppilailla seksuaalisen hyväksikäytön suojaikäraja on 18 vuotta.

Kannattaa puhua asiasta jollekin koulun henkilökunnasta, kenelle tahansa johon voit luottaa, ellet sitten halua opettajasi lähentelyille jatkoa.

Vierailija

On toi ahdistelua ja erittäin sopimatonta opettajalta; sehän on sentää luottamusasemassa. Tollanen reiden hiplailu ja kysely et onko stringei on asiatonta. Sun on kerrottava tosta jollekin siel koulus jotta tohon voidaan puuttua. Jos et tee mitään, ei tilanne muutu. Joten toimeen nyt ja heti! Tsemii. <3

Vierailija

Ensiksikin kiitos hirveesti vastauksista<3

SweetMissBlue

Sun on kerrottava tosta jollekin siel koulus jotta tohon voidaan puuttua. Jos et tee mitään, ei tilanne muutu.

Mä tiedän, että kuulostan ihan naurettavalta mutta mä en yksinkertaisesti pysty kertomaan tästä kellekkään.. Ystäväni on ainoa jolle uskalsin kertoa ja hänen reaktionsa oli juuri sellainen kuin pelkäsin... ja syytän sitä paitsi itseäni tästä, koska en ole käskenyt hänen kertaakaan lopettamaan lähinnä vain mennyt ihan lukkoon..

Vierailija

Sinun täytyy kertoa ehdottomasti asiasta. Voi tulla jotain traumoja myöhemmin... :S Kerro vaikka jollekin mukavalle opettajalle, rehtorille, terkkarille?
Mutta ole niin kiltti ja kerro tuosta ahdistelusta, nimittäin sitä se on, kerro itsesi takia. <3

Vierailija

Parahin Tuituli,

Olen samaa mieltä aiempien kirjoittajien kanssa: Opettajasi ei saisi käyttäytyä, kuten kuvaat hänen tekevän. Sinun ei tarvitse sietää sellaista. Sinun on puhuttava asiasta jonkun aikuisen kanssa.

Minulle tuli äkkiseltään mieleen tämmöisiä ajatuksia:

-Voi hyvin olla, ettet ole ainoa. Nämä vaan ovat asioita, joista on todella vaikea puhua mm siitä pelosta, että on itse "ymmärtänyt väärin" tai ylireagoinut, kuten itsekin ymmärtääkseni koet.

-Sait mitä palautetta tahansa, muistathan, että sinussa ei ole vikaa. Sinulla tulisi olla koulurauha. Opiskelijana/ oppilaana ei ole sinun vastuullasi sanoa ei. Opettajan vastuulla on tietää rajat, kun kyse on jostakin näin selkeästä. Nämä ovat niin ikäviä asioita, että tekee helposti mieli kieltää kaikki.

-Tuollaisille väärinkäytöksille on ymmärtääkseni hyvinkin tyypillistä, että väärin kohdeltu, uhri, kokee jonkinklaista syyllisyyttä joko tapahtuneesta tai ajatuksesta, että kertoisi kokemastaan. Jos sinulla on sellainen olo, älä anna sen estää asian julkituomista. Et ole ymmärtänyt väärin, kokemuksesi ovat aitoja.

-Kirjaa taphtumia muistiin. (Tähän on monta syytä. Yksi on, että et ala vähätellä niitä mielessäsi ja uskot itseäsi myöhemmin.)

-Niin opettajilla kuin esim kouluterveydenhuollossa terveydenhoitajalla ja lääkärillä on vaitiolovelvollisuus. Voit lähestyä heistä ketä tahansa ja heidän on kuunneltava sinua. Myös koulukuraattori tai vaikka joku koulun ulkopuolinen terveydenhuollon, kirkon, nuorisotalon jne työntekijä ovat hyviä vaihtoehtoja kuuntelijaksi. (Huh, kuulostan ihan ikälopulta, kun latelen tällaisia.)

-Voit lähestyä esim opettajaasi myös sähköpostitse tai kirjeitse eikä sinun tarvitse kertoa, kenen opettajan käytös sinua kiusaa, vaan aloittaa vain, että sinulla on tällainen ja tällainen tilanne. Henkilön, jolle asiasta kerrot, vaikka hänellä olisi vain vähän kokemusta tällaisesta, pitää osata tarttua asiaan ja auttaa sinua. Voit myös sanoa, että olet epävarma ja koet syyllisyyyttä, jos se sinua helpottaa. Se on normaalia ja kuulijan pitäisi ymmärtää sekin.
Viisas ihminen auttaa sinua käsittelemään ja hoitamaan asiaa avoimin mielin sysäämättä sinulle vastuita, joita sinun ei nuorena opiskelijana tarvitse kantaa. Hyvä auttaja ei myöskään lähde syyttämään ja mustamaalaamaan opettajaa, jonka kanssa sinun on vaikea olla, vaan -toistan jo itseäni- auttaa selvittämään tilannetta.

-Voit näyttää tekstin, jonka kirjoitit tänne viestiketjun alussa, jos on vaikeaa kirjoittaa muuta ja kenenkään kanssa suoraan puhuminen on ylivoimaista.

-En tiedä, miksi, mutta asianomaisen opettajan kanssa suoraan puhuminen kuulostaa todella vaikealta tieltä. Jos haluat välttämättä tehdä niin, sinun kannattaisi mielestäni jutella ensin jonkun toisen kanssa, jotta sinulla on tarvittaessa valmiiksi tuki, jos kiusallisen henkilön kanssa onkin vaikea päästä tilanteesta yhteisymmärrykseen.

Toivon sinulle paljon hyvää ja voimia työstää tätä asiaa.

-juures

Vierailija
peruna

-Kirjaa taphtumia muistiin. (Tähän on monta syytä. Yksi on, että et ala vähätellä niitä ja uskot itseäsi myöhemmin.)
-juures

Ongelman ydin on juuri tässä! Kun näiden tapahtumien väliin tulee taukoa rupean ajattelemaan että olen vain mielessäni paisutellut asiaa ja ettei se oikeasti ole niin iso asia.. Ja kun en aina edes itse usko itseäni kuinka voin olettaa kenenkään muunkaan uskovan? Aina kun aion puhua asiata jollekkin minuun iskee hillitön paniikki (mitä jos he tuomitsevat minut? mitä jos he pitävät minua vähän vinksahtaneena tai jtn?!) En tiedä pystynkö koskaan puhumaan tästä kenellekkään kunnolla, mutta tämä kirjoittaminen auttaa kun ei tarvitse yksin hautoa asiaa.
kiitos siis ihan hirveästi kaikille ihanille ihmisille jotka jaksavat tämän lukea
<3

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat