alle 15 ja raskaana?

Vierailija

Täytän vasta huhtikuussa 15 joten antakaa neuvoja mitä pitäisi tehdä. "Lääkäriin" varattu aika, mutta en haluaisi vanhempani tietävän asiasta, koska siitä ei hyvää seuraisi. Vaikka heillä on vaitio-olo velvollisuus niin voiko he kuitenkin sanoa asiasta? (jos siis olen raskaana) . Siskoni on kyllä jo 18 , auttaako se asiaa? :O
Auttakaa tyhmää

Kommentit (6)

Vierailija

no aika usein alaikäisestä ilmoitetaan vanhemmille. vaiti-olo velvollisuus pätee kaikessa mitä puhut, mutta kun olet alaikäinen olet vanhempiesi vastuulla.. eli todennäköisesti lääkäri soittaa vanhemmillesi. siskostasi tässä asiassas ei ole pahemmin apua. :(

Vierailija

mun mielestä ja muistaakseni se raja on just 15 vuotta. Eli jos oot 15 tai yli niin lääkärillä on vaitiolovelvollisuus ja sillon ei siis kerrota vanhemmille jos et tahdo. Ja jos on alle 15 niin sitten automaattisesti kerrotaan. Ootko tehny ihan apteekista ostettavan raskaustestin?

Vierailija

Muistaakseni vaitiolovelvollisuuden ikäraja terveydenhuoltoon liittyvissä asioissa on 16, mutten ole ihan varma josko vaitiolovelvollisuus pätisi myös sitä nuorempiin. Jos nämä "lääkäri-ihmiset" eivät kerro asiasta vanhemmillesi, voinet pyytää isosiskoasi "täysi-ikäiseksi henkilöksesi" aborttiin.

ertyu

Ite täytän heinäkuussa 14 vuotta ja mulla on olllut jo 8kk poikaystävä. Minun tyhmät kokeiluni ilman kondomia ei ollut hyvä. Menin ostamaan sitten jälkiehkäisypillerin joka makso aika paljon yhdeksi pilleriksi, 20 euroa. Lääkäri ja apteekkari sanoi ettei pillerit aina tehoa, nyt jännässä odotellaan että vierähtäs kuukausi niin voin varmistaa asiaa raskaustestillä niinku lääkärikin kehotti! Lääkärissä sanottiin että ne ei kerro vanhemmmille mitään mistään koska niillä on vaitiolovelvollisuus, voit mennä puhumaan mistä vain lääkärisi kanssa, ei ne mitään vanhemmille kerro. Kehottaa vain itse kertomaan, että kaikki olisi helpompaa. Itse kyllä äidille olen kertonut asiasta, koska jos tulen raskaaksi niin ei ole niin kova yllätys äidille, kun tietää jo että niin saattaa käydä! KEHOTAN SINUAKIN PUHUMAAN ÄIDILLESI:) se helpottaa oloa ja kannattaa, en usko että se mitenkään huutaa vaan on tukenasi:)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat