Kuka kärsii hormonaalisesta ehkäisystä?

Vierailija

Kärsittyäni kolme vuotta väsymyksestä, ärtyneisyydestä, viikottaisista raivokohtauksista, haluttomuudesta, kuivuudesta, vatsavaivoista, päänsärystä ja hiivasienestä, lopetin hormonaalisen ehkäisyn viime kesän lopulla. En ollut koskaan osannut yhdistää kaikkia noita kurjuuksia siihen pieneen joka-aamuiseen pilleriin, ennen kuin ystäväni kertoi oman kokemuksensa e-pillereiden lopettamisesta, ja kannusti minua samaan. Olin hormonaalisen ehkäisyn urani aikana käyttänyt kahta eri pillerimerkkiä sekä ehkäisyrengasta - kaikilla hieman erilaiset mutta aina yhtä ikävät sivuoireet. Olin syyttänyt kurjasta olostani parisuhdettani, koulua, itseäni... Nyt elämäni on aivan erilaista ja huomaan, että vika oli hormoneissa.

Vastaavaa kokeneet, kertokaa omat tarinanne. Tämä ei voi olla pelkkää harhakuvitelmaa, vaan todiste siitä, että luonnollisessa tilassaan keho on terveimmillään.

Kommentit (4)

Vierailija

Kärsin reilut 1,5 vuotta (ja just sen verran oli liikaakin, harmittaa vähän että edes aloitin vaikka epäilyttikin...) ja loppusyksystä me siis palattiin kondomeihin. Hyvää on tehnyt! Perustin jo viime vuonna keskustelun "Kondomi vakisuhteessa" (tms) missä kävin asiaa läpi...

Ja eihän tuo nyt mikään salaisuus tai harhakuvitelma ole, luetellaanhan ne sivuvaikutukset pakkausselosteessakin. Harmi vain että lääkärit ja muut kilpaa vähättelevät sivuvaikutuksia ja kuinka luodaan kuvaa siitä kuinka täydellisen HELPOKSI pillerit naisen elämän tekevätkään (not). Mutta välillä kyl ihan älytöntä hehkutusta vaikka kyse on kuitenkin isoista jutuista, elää nyt kokoajan vapaaehtoisesti lääkityksen alla, keinotekoisin hormonein.

Olihan se joo ihan kiva päättää kierrostaan mutta siihen ne hyvät vaikutukset loppuivatkin. Haluttomuus, kuivuus, tasapaksu mieliala, ärtyneisyys... Mielestäni aika kova hinta ehkäisystä (jota ei edes tarvitse jossei tee mieli sekstailla?!) ja hallittavasta kierrosta. Jälkimmäiseen tarkoitukseen voi hankkia keltarauhashormonit erikseen spessutapauksissa ja useimmiten menkoista ei edes näin kuukupin käyttäjälle ole mitään vaivaa.

Ei vaan ollut sen arvoista. Eikä ole kyllä tullut ikävä :)

Vierailija

Deline, kondomeihin me sitten siirryttiin. Mies vähän nurisi aluksi jotain, mutta on nykyään jo ihan tyytyväinen siihen ratkaisuun, koska olen paljon paremmalla tuulella koko ajan. Ei olla muuten kertaakaan edes riidelty sen jälkeen ku lopetin pillerit, sitä ennen riideltiin enemmän tai vähemmän ainakin kerran viikossa.

Toi mitä nrm sanoi on ihan totta, että lääkärit, gynet, terkkarit ja muut tuntuu kovasti vähättelevän pillereiden haittapuolia. Mulle on ainakin moni sanonut että "ei toi voi johtua pillereistä, kyllä tossa on nyt kyse jostain muusta" ja sitten ovat yleensä syyttäneet mun parisuhdetta.

Ekat pari kuukautta pillereiden jälkeen mun iho ja hiukset rasvoittu aivan törkeesti, mutta nyt nuo oireet ovat tasoittuneet ja oikeastaan hävinneet. Ainoa inha oire enää on se, että hiki haisee aivan käsittämättömän hirveeltä menkkojen aikaan.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat