Mielenterveyslaitosten epäviralliset nimet

Vierailija

Moikkis!

Olen Joensuun yliopistosta ja teen suomen kieleen gradua psykiatristen hoitolaitosten epävirallisista nimistä, elikkä niistä nimistä, joita käytetään silloin, kun kyseessä ei ole virallinen tilanne (esim. kavereiden kesken jne.).

Arkikielessähän puhutaan siis "Moisiosta", "Moiskasta", "Hullujenhuoneesta", "Kikolasta" tai vaikkapa vaan jonkin tietyn osaston numeron mukaan, esim."Aakolosesta".

Olisikin nyt kiva kuulla, että:

1. Mitä epävirallisia nimiä olet kuullut käytettävän tai käytät itse hoitolaitoksista (ja osastoista)? (Kertokaa myös paikan virallinen nimi, jos tiedätte sen.)

2. Milloin näitä nimiä voi käyttää? Missä tilanteissa tai kenen kanssa?

3. Milloin näitä nimiä ei voisi käyttää? Miksi ei?

Tarvitsisin tietooni nimiä vielä todella paljon, ja olisin ihan valtavan kiitollinen kaikista vastauksista. Eli vaikka ette tietäisikään montaa nimeä, vaan esimerkiksi ainoastaan yhden, olisi hyvä jos vastaisitte silti.

Kiiiiiiitoooos hurjasti paljon jo etukäteen!

Kommentit (4)

Vierailija

1. “Kupittaa”, oikeasta nimestä en ole varma mutta sijaitsee siis Turun Kupittaa -nimisessä kaupunginosassa. En nyt aivan saanut selvää, haetko myös kaikkiin hoitolaitoksiin viittaavia yleisnimityksiä, mutta itse käytän sanoja “hullujenhuone”, “pöpilä” ja “pyöreä pehmustettu huone”. Eniten kuitenkin “mielisairaala”.

2. Kaikissa muissa yhteyksissä, paitsi silloin kun tulee kuulostaa viralliselta, vaikkapa kouluesseessä tai netissä jos haluan vaikuttaa vakuuttavalta. sanat eivät ole mielestäni loukkaavia, vaan pikemminkin huumorin kautta “pehmentäviä” sanoja. (Tunnen ja tiedän muutamia jotka ovat olleet mielisairaalassa.)

3. silloin kun niiden tarkoitus on loukata/pilkata ihmistä, jolla on mielenterveydellisiä ongelmia, esim. toteamalla että “valkopukuisten miesten pitäis kärrätä sut Kupittaalle”.

Vierailija

1. En tiedä vastaako tämä kysymykseesi, mutta :Niuva, eli Kuopion Niuvanniemi. Siitä saatetaan laulaa Särkänniemi-tvmainoksen mukainen luritus, että "Niuvanniemeen,niuvanniemeen!" Käytän yleisesti sanoja "pöpilä" ja "hullujenhuone", mutta parin läheisen ihmisen tapauksen jälkeen puhun mieluummin suljetusta osastosta.

2. Aina oikeassa seurassa, jossa kukaan ei voi loukkaantua.

3. Virallisissa tilanteissa en käyttäisi pelkkää "Niuva"-nimeä. En myöskään puhuisi noilla nimillä, jos juttelisin jonkun siellä olleen kanssa.

Vierailija

1. Kolmelletoista (13:sta) tai ykskolmoselle nimitystä tulee käytettyä Kajaanin Keskussairaalan nuorten suljetusta osastosta. (nykysin osaston numero on eri,mutta en muista mikä se nykyisin on). Myös perus mielisairaala ja osasto sanoja on tullut käytettyä.

2. Lähinnä kavereiden ja perheen kesken. Tilanteissa joissa tietää että "rennomman" kielen käyttö on sallittua.

3. Tilanteissa joissa tiedän,että joku loukkaantuu tai virallisissa tilanteissa.

Vierailija

Ennen käytin sanaa hullujenhuone, mutta kun aloin itse käymään siellä tavallisen fobian takia huomasinkin, että ei siellä käykään vain hulluja :D

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat