Tukien varassa, mistä ekstra tuloja?

Vierailija

Itse olen ollut työttömänä siitä asti kun valmistuin 31.5.09. Asun pikkukylässä mistä on vaikea päästä kaupunkiin missä olisin huomattavasti paremmat mahdollisuudet työllistyä. Joten työnhakeminenkin on sitten jäänyt vähemmälle. Ahdistaa, kun ei tule rahaa mistään. Kelalta ei heru paljoakaan, koska poikaystäväni tienaa liian hyvin. Ja aina Kela ja muut rahantulo lähteet keksii porsaanreikiä että en varmana saa mistään mitään! Ärsyttää! Joten mistä voi saada vähän enemmän rahaa? Töistä, tiedän, mutta se nyt ei ole tällä haavaa mahdollista. :)

Kommentit (10)

Vierailija

Samassa jamassa ollaan, vaikka siis kyllä, olen valmistumiseni jälkeen tehnyt hurjasti pätkätöitä ja yrittänyt saada sitä puutteellista työkokemusta. Nykyään ei silläkään tee mitään: koska on "lama", työpaikkoihin joihin olisin pätevä, valitaan silti ylikoulutettujakin ihmisiä.

Se syö naista ehdottomasti.

Tukia en ole hakenut, mutta jotain sentäs olisin saamassakin. Ei niillä toki pitkälle pötkitä, mutta onhan niistä suunnaton apu!

Olemme nyt ukkoni kanssa vaihtamassa aloja kokonaan, hyvää palkkaa mutta ns. p*skaduunia. Mikäs siinä (: en osaa oikein neuvoa kuinkaan, olisiko sinulla mahdollisuutta tehdä esim. keikkaa?

Vierailija

Itse olen työmarkkinatuella harjoittelussa, mutta en tiedä onko se sulle mahdollista kun olet kuitenkin valmistunut. Oletko ottanut selvää? Eihän siitäkään paljoa tienaa, noin 550 e kk, mutta onhan sekin enemmän kuin mitään.

Vierailija

Kiitos, WholeLottaLove linkittämisestä, tuolla voidaan jatkaa tosiaan pohdiskelua työttömän arjesta :)

Jätän tämän ketjun kuitenkin auki ja jatketaan täällä keskustelua tukien varassa elämisestä ja lisärahan hankinnasta.

Vierailija

Ite oon ollu jo puoltoista vuotta työttömänä ja ei todellakaan rahat riitä paljon mihinkään.. Varsinki ku pojan kans kaksin ollaan nii siinä saa oikeesti miettiä mitä ostaa.. :/

Työkkärin kautta työelämävalmennukseen voi kyllä mennä jos paikka löytyy, eihän se oo ku 8e/pvä (ylläpitokorvaus) mitä siitä saa työmarkkinatuen lisäksi. Tosin ite otin aina omat eväät ja niiden tekoon ei menny päivässä tota 8e että jäi siitä muutama euro :D hurjasti! Tuolla tavalla työelämävalmennuksessa ite ainaki menin ihan uuden alan paikkaan, sellaseen mikä ittee kiinnosti nii sai vähä tuntumaa siihen että jos ammattia meinaa vaihtaa nii tietää jotaki :)

Ja tosiaan nuo keikka hommat, ite teen nyt niitä. Ja on ainaki mulle tullu ihan kivasti. Muuten hyvä mutta saa aina työmarkkinatukipaperin kans viedä kelalle kaikki sen ajan palkkalaskelmat. En tykkää yhtään ravata joka kk siellä.. Mut tekee sen että vähä enemmän rahaa sais.. :)

Vierailija

oriflamen kanssa puuhaamalla itse sain ainakin ihan kivasti lisää rahaa opiskeluaikana.. Kerron asiasta mielelläni lisää jos jotain kiinnostaa, vaikka yksityisviestinä.

Vierailija

Erilaiset suoramyyntijutut ovat hyvävaihtoehto. Tienestiä tulee sen verran mitä on valmis tekee töitä, ja näissä joutuu näkemään hiukan vaivaa. Mutta hyvä työ js tulee ihmisten kanssa toimeen ja on hyvä puhumaan:)
Esim oriflamella on aloituspaketti 0euroa eli et joudu laittamaan mitään kiinni. Tuotteet kyllä myyvät ja erilaiset kampanjat motivoivat. jopa 25% myynnistä on sinun (laukut ja asusteen on 12,5%). Työtä voi tehdä milloin haluaa ja millä volyymillä jaksaa. Kauneusillat tuottaa, ja ne voi profiloida esim jalkahoito,käsihoito. Pieni panostus tiettyyn tuoteryhmään auttaa pitää kauneusiltoja. Kuvastoja jakamalla ja mainoksia kaupan seinille voi tuottaa myöskin asiakkaita. Siinä tämä on kivaa, että saat rauhakseen puurtaa, mutta töitä asiakkaiden eteen on tehtävä.
Minulta saa myös lisätietoa jos kiinnostaa; heidinoriflame(a)gmail.com. Suosittelen jos vaan tuntuu suoramyynti omalta. Ei kannata miljoonia odotella, mutta itse kustannan perheeni kosmetiikan tällä hetkellä, ja se on mielestäni jo riittävä. Uskoisin että vielä enemmän panostamalla ylimääräisiä tuloja olisi tiedossa.

Vierailija

Suosittelisin että aktiivisesti myös läheisten paikkakuntien työtarjontaa seuraamaan. Ei kannata väheksyä pätkähommia tai "alempiarvoisia" töitä, vaikkapa kaupassa työskentelyä, vaikka olot kieltämättä voivat olla epävarmat. Tietenkin kannattaa miettiä omia vahvuuksiaan, millaisissa töissä kokee olevansa parhaimmillaan. Kun sellaiseen alaan löytyy avoin työpaikka-ilmoitus, käy kiinni ja esittele itseesi niin hyvin kuin taidat - se voi korvata hyvinkin paljon puutteellista koulutusta.
Tietenkin tämä saattaa vaatia vaikkapa paikkakunnan vaihdosta, mutta ehkä siihenkin kannattaisi olla valmis? Koska kun on yhden oven saanut avattua, ei koskaan tiedä mitkä muut raoittuvat tulevaisuutta ajatellen.
Itse olen vasta lukiota käyvä opiskelija, ja juuri muuttamassa omilleni. Olin hieman huolissani kuinka selviän kesän, kun saan maksimissaan asumislisää ja hieman palkkaa nykyisestä työpaikastani. Huolet helpottivat hieman, kun omalla aktiivisuudella sain työn paikkakunnalla avautuvaan uuteen kauppaan. Kuten sanoin, koulutusta ei ole, mutta omalla olemuksella voi korvata paljon. :)

Vierailija

Ite ollu saman aikaa työttömänä eli kohta vuoden. Olen hakenu sekä oman paikkaunnan, että muualle töihin, mutta kaikista vaan sanotaan etten kelpaa. : ( Kauppaan mun on sinänsä hankala pääsyä, et mulla on kyllä siihe kooulutusa mut ne joutuu maksaa enemmän sellaselle jolla se on ja sitä työtä voi tehdä ilman kummempaa koulutustakin. Eli sinne otetaan ennemmin niitä ku niitä voi pitää pienemmällä palkalla töissä.
Ja moni ei ota jos ei oo työkokemusta. Itellä ei oo muutaku parin viikon jakosja pari ja sit työssäoppimiset. Eihä sitä koskaa voi myös kertyä jos ei kukaan ole se ensimmäien työnantaja.

Nyt yrittäny hakee kouluunki yhteishaussa, mut en usko kovin paljo mun mahdollisuuksiin ku niin vähän pisteitä ja niinkovat määritteet. O.o Pitäs saada se ala suoritettua et joskus pääsis töihin ja tekemään sitä mitä oikeesti haluaa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat