koiran osto

Vierailija

Olen ostamassa koiraa ja pentua ei ole rekisteröity, mutta siru löytyy. Ajattelin tässä vaan sellasta et jos koira ei ole reikisteröity ni voiko silloin koiralla tehdä jossain vaiheessa pentuja? Yritin netistä etsiä vastausta tähän, mutta en löytänyt. toivottavasti täältä löytyisi joku joka osaa auttaa =)

Kommentit (11)

Vierailija

Moikka!
Jos jompikumpi emä/isä ei ole rekisterissä niin niiden jälkeläisiäkään ei saa rekisteriin. Koira merkataan sekarotuiseksi ellei ehdottomasti MOLEMMAT vanhemmista ole rekisteröity. Pentuja toki voi tehdä, mutta ne ovat siis sekarotuisia. Suosittelen olemaan hyvin tarkkana rekisteröimätöntä rotukoiraa ostaessa, usein on syy miksi koira ei ole rekisterissä. Katso: http://www.sensuroitu.net/jutut/paperittomuus.pdf , en sano että paperiton koira olisi huonompi kuin paperillinen, mutta kannattaa olla tarkkana että kasvattaja on tunnollinen.

DolceG
Seuraa 
Liittynyt6.11.2009

Oon samoilla linjoilla Jinjan kanssa, mun mielestä kannattaa ehdottomasti ostaa rekisteröity pentu, vaikka hinta oliskin muutaman satasen kalliimpi. Ja pentuja ei ehdottomasti kannata teettää rekisteröimättömällä, tää maailma on muutenki jo täynnä sekarotuisia kodittomia, joten miksi hankkia niitä vielä lisää... Itse omistan 3 tiibetinspanielia, 6-, 1,5-, ja 0,8 vuotiaat <3

Kepa
Seuraa 
Liittynyt7.5.2009

Tässä vielä toinen linkki, miksi rekisteröimätöntä pentua ei tule ostaa: http://www.koiranjalostus.fi/Koiranhankintaopas_net.pdf.

Pentujahan voi tosiaan tehdä vaikka koiralla, jolta puuttuu kolme jalkaa ja pää, mutta kuinka mielekästä se sitten on? Kuten jo aiemmin on todettu niin rekisteröimätön koira on sekarotuinen kaikissa ns. virallisissa merkityksissä vaikka molemmat vanhemmat todellisuudessa olisivatkin samaa rotua. Jos molemmat vanhemmat ovat rekisteröityjä, pentujen rekisteröinti on mahdollista vain kasvattajan toimesta niin että koko pentue rekisteröidään kerralla. Jälkikäteen et siis koiraasi saa rekisteriin millään. Sekarotuisuus taas tulee usein esteeksi esim. erilaisiin treeniryhmiin pääsemiselle.

Eli mieti vielä, etenkin jos tosiaan pentuja meinaat koiralle vielä joskus teettää. Tosin sitäkin on syytä miettiä, minkä takia niitä pentuja tarvitsee teettää kun et selkeästi mitään kasvatustyötä suoranaisesti ole aloittamassa kun paperitonta koiraa harkitset? Se on kuitenkin paljon muutakin kuin vain söpöjä koiranpentuja. Sen lisäksi että pennut tietysti vaativat tarkkaa hoitoa 7-8 viikon ajan kun ovat vielä "kasvattajan" luona niin niille tarvii löytää hyvät kodit ja pystyä vielä olemaan pennunottajien tukenakin kaikenlaisissa ongelmissa, oletko valmis tähän? Mitä jos pennuilla tulee jotain sellaista vikaa, että olet velvollinen korvaamaan eläinlääkärikuluja? Mitä jos pennuille ei löydykään kotia? Ja ennen kaikkea, tiedätkö tarpeeksi periytyvistä terveysongelmista,oikeanlaisten luonteiden yhdistämisestä ja ennen kaikkea kaikesta siitä mitä koiran pennuttamisessa (astutus, raskausaika, synnytys, vastasyntyneiden hoito)?

Vierailija

olen ostamassa chihuahuan. Luin ton tekstin minkä jinja oli tuohon laittanut. laitti kyllä mietityttämään miksi pentu ei ole rekisterissä. Syy voi olla mikä vain, eikä sitä tiedä ikinä valehteleeko myyjä vai ei.

Vierailija

En ole pennuttamista vielä edes vakavasti harkinnut, kysyin vaan varmistaakseni asian. Olen kyllä asiasta tietoinen mitä se vaatii jos pentuja tekee.

Vierailija

Heippa! Täällä kans eräs koiraihminen (: Mulla on kaks koiraa, toinen on rekisterissä (sheltti) ja toinen ei (tiibetinspanieli). Mulla ei oo koitunu minkäänlaisia ongelmia paperittoman koirani kanssa; oon käyttäny epävirallisissa näyttelyissä, tokossa ja agilityssa. Eli kyllä paperittoman/X-rotuisen koiran kanssa pääsee erilaisiin treeniryhmiin kunhan rokotukset on kunnossa. Mutta pentuja en alkaisi teettämään enkä varmaan enää ostaisi paperitonta koiraa...

Vierailija

Vanhemmilla on sekarotuinen paperiton koira, eikä mitään vikaa koko koirassa, terve ollut aina. Tosin papereita ei saatu teetettyä sen takia kun toinen vanhemmista on puhdasrotuinen ja toinen ei. Täytyy vaan tutkia koiran sukutaustaa terveys ym jos haluaa ottaa paperittoman. Itsellä on 1v vanha corgi, rekistöröity ja oli kallis. 800euroa taisin maksaa siitä. Ja yhtälailla olisi kelvannut halvempi paperiton koira, mutta tuosta rodusta kuulin aikoinaan paljon hyvää niin siks päädyin kyseiseen koiraan. Ja tuolla aion teettää pennut, mutta täytyy löytää ensin sopiva narttu :D Ja käydä eläinlääkärillä lonkat ja silmät tarkistamassa että kaikki on ok

Vierailija

me ollaan ajateltu saksanpaimenkoiraa tai dalmatialaista.. Paljon kaikkia juttuja pyörii mielessä ja mun täytyykin vielä tarkasti tutustua kaikkeen.. Mutta mitä kokemuksia teillä on kyseisistä roduista? Mietin kanssa tota "paperitonta" koiraa, millä olis siru kuitenkin, tuntuu jotenkin että mitäs jos hänessä onkin jotain vikaa, vaikka eläinlääkäri ne olis terveeksi todennutkin.

Kesällä aikaisintaan otetaan koira / ens talvena vasta, vielä siis aikaa miettiä kaikkia juttuja. :)

Vierailija

Muiks!
Mulla paperiton 100 prosenttinen jackrusselinarttu, luonteesta jo huomaa että kyseessä on PUHDAS JACKRUSSEL ja näin paikanpäällä myös molemmat vanhemmat kolme vuotta sitten kun hain pennun. Mutta vaikka isä onkin rekattu(tosi hyvin menestynyt näyttelyissä, tokossa ym..) mutta emä ei ole rekattu, niin penikoita ei saa rekattua..
Mutta toisaalta en näe mitään pahaa siinä, jos joku haluaa teettä nartullaan pennut, jos se on hyvän luonteen omaava ym ym...
Mutta ennen pienen koiran astuttamista olisi syytä muistaa; että pienellä tessulla synnytys AINA vaikeampi kuin isoilla tessuilla, minulla on ollut siperianhuskynarttu, joka hoiti synnytyksen omin nokin, mutta taas mieheni vanhempien mopsikennelissä, MELKEIN joka ikinen narttu on tarvinnut eläinlääkärin synnytykseen mukaan. Joten Tästä syystä pyydän harkitsemaan vakavasti chihusi astuttamista, AINAKAAN isomalla koiralla, koska siitä seuraa varmasti ongelmia. Mutta, jos kyseessä EI ole JATKUVA pentujen teettäminen, eli pentutehtailu, ottamatta huomioon nartun henkistä ja fyysistä valmiutta/kuntoa, niin en näe midn estettä pentujen tekaisulle, mutta aina kannattaa muistaa että pienelle koiralle synnytys on iso riski, ja toiseksi, pennut EIVÄT ole rahan tahkomista varten, vaan iloinen perhetapahtuma, joka kasvattaa narttua(ja omaa ihmisperhettä) omalla tavallaan, ihmisen on myös syytä muistaa, että ihmisen käyttäytyminen pentuja kohtaan, pentujen ollessa vielä nuoria 1-9 viikkoisia, voi vaikuttaa joko negatiivisesti tai positiivisesti, mitä hellempi ja huolehtivaisempi olet, niin sitä itsevarmempia pennuista kasvaa, edellyttäen myös että seurustelet ja leikit PALJON pentujen kanssa, tästä on penskoille vain ja ainoastaan hyötyä! Ja muista että alle 2vuotiasta narttua EI saa astuttaa! Jos pikkuisesi joskus saa vaavit, niin toivotan erittäin paljon onnea ja iloisia hetkiä=)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat