Työharjoittelu ulkomailla

Vierailija

Kaipaisin kokemuksia ulkomailla työharjoittelunsa suorittaneilta. Eli osana opiskeluun kuuluvia työharjoitteluitahan pystyy useimmiten suorittamaan toisessa maassa.. Mm. vaikka 5 viikon mittaisiakin. Erityisesti kiinnostaa, kuinka pärjäsitte taloudellisesti? Saitteko jostain lisätukia esim. kelalta? Millaisia vastoinkäymisiä kohtasitte?

Kommentit (3)

Vierailija

Moips.
Itelläni on kokemuksia työharjottelusta Hollannissa. Oltiin kuusi viikkoa siellä keväällä 2008. Amiksessa alko kevään ja kesän 08 työharjottelu, ja siinä syksyllä 07 päätettiin viiden opiskelijan kanssa että halutaan ulkomaille joksikin aikaa.

Koulu hoiti kaikki sopimukset ja harjottelupaikat jonkun firman kanssa, joka järkkää ihmisiä Hollantiin töihin ja tällai ympäri maailmaa. Sen nimi oli joku Stinching Uiswisseling, voin kaivaa papereista oikeen nimen jos haluut.
Koulu sitten järkkäs kanssa lennot, finnairilla mentiin ja omavastuu lennoista oli joku 80 euroo.

Eli meitä oli yht 6 ihmistä menossa töihin Hollantiin. 1 tyyppi meni yksin yhteen paikkaan, pääsi keräämään tulppaaneita. Toinen henkilö pääs sitten keräämään syreeneitä, tai no en muista mutta jotakin se souteli siellä. Kolmas ja neljäs tyyppi pääs samaan paikkaan, keräämään ruusuja. Minä jouduin sitten kaverin kanssa pelargonia-kasvihuoneyritykselle.

Oltiin siis töissä ma-pe, majoitus ja ruoka oli siten ilmaista. Lisäksi saatiin viikkorahaa 50 viikossa, mutta meidän pomo oli aika helläkätinen ja luuli kai olevansa niin rikas, kun antoi satastakin.
Oltiin majotuttu kaverin kanssa yhden keski-ikäisen naisen luo, joka sanoi majoittaneensa ihmisiä ympäri maailman jo kolmetoista vuotta. Meidän lisäksi siellä asui brasilialainen ja thaimaalainen tyttö ja japanilainen poika.
Työmatka meillä meni 20-30 minuuttia pyörällä, kuutisen kilometriä. Brasilialaisella tytöllä oli kymmenen kilometrin työmatka, 45 minuuttia.

Viikonloput meni ihmetellessä Hollantia ja ryypätessä. Taloudellisesti ei ollut kyllä vaikeeta, oli halpaa kaljaa ja muutenkin hintataso alhaallammalla kuin täällä.

Työ oli rankkaa, oikeesti välillä piti juosta.
Avoimin mielin siellä piti vaeltaa, kysyä ihan rohkeesti apua keltä vaan, vaikka selän takana tulikin "idiot" kommenttia.

Hollanti sinänsä on hauska kieli, että ruotsia ja englantia osaavana sitä jopa ymmärsi.

Kelalta ei saanut mitään lisätukia, ihan normaalia opintotukea. Kai se oli sitten liian lyhyt aika pois suomesta. Kela tietty mokas yhen opiskelijan kanssa, joku kuukausi sen jälkeen, kun oltiin tultu takas kotomaahan, niin hän sai Kelalta jotain kirjeitä että ei ole ilmoittanut millon palaa Suomeen ja kela kortti on kuoletettu ja näin, vaikka laitettiin olosuhdemuutos paperit Kelalle. Kiitos Kela tästäkin.

Vastoinkäymisiä ei tullut, mitä nyt heti ekana päivänä tuli yksi avainhässäkkä, jonka sitten koulu maksoi vakuutuksineen.

Vierailija

Terve!

Itse opiskelen sosionomiksi Diakonia-ammattikorkeakoulussa, Pieksämäellä. Yhden harjoitteluistani suoritin Saksassa, Berliinissä. Reissussa olin tasan kolme kuukautta.

Matkaan lähti minun lisäkseni kolme muuta opiskelijaa. Koulun kanssa tehtiin sopimukset. Saimme 1000€ Erasmus-vaihdon apurahaa, ja lisäksi Kelalta tukea. -> http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/041102114806IL?OpenDocument Asuin suht edullisesti suomalais-saksalaisen perheen omistamassa talossa, josta yksi kerros oli minun ja kämppiksen käytettävissä. Asunto hoitui olemalla yhteydessä harjoitteluohjaajaan Berliinissä. Taloudellisesti pärjättiin ihan hyvin. Ruokia ja muita meininkejä ei saatu työpaikalla, joka oli vapaaehtoistyöllä toimiva. Niin, ja valittiin sitten toki halvalla lentoyhtiöllä elikkä AirBerlinillä.

Matka oli kokonaisuudessaan aivan mahtava! Töissä kohtasimme mielenkiintoisia ihmisiä, teimme paljon sellaista työtä, jota ei ihan heti yhdistäisi sosionomin työhön (esim. kahvilan pito, Suomi-koulussa toimiminen) ja saimme kerrassaan verrattomia kokemuksia ja muistoja! Teimme lisäksi töitä suomalisessa seurakunnassa.

Vapaa-ajalla tuli pyörittyä urakalla ympäri Berliiniä, ja tarkkailtua meininkejä siellä. Tehtiinpä ohjaajan kanssa tutustumisreissu Dresdeniin hänen työreissunsa puitteissa.

Itellä ei sen kummempia vastoinkäymisiä oikeestaan sattunut. Vaihto onnistui hyvin, eikä kouluunkaan tarvinnut olla yhteydessä (kun ei ongelmia ilmennyt) :)
Suositan ulkomailla tehtävää harjottelua!

Vierailija

Moi!

En tiedä onko tästä enää apua mut voin kertoo silti omasta kokemuksestani! : D

Eli olin Espanjassa neljä viikkoa, opiskelin itseni merkonomiksi. En saanut mitään tukia, Kelalta tuli vain normaali opintotuki+laina, koska mun harjotteluaika oli niin lyhyt ettei ollu mahdollisuutta hakea. Mut siis noilla rahoilla pärjäsin, koska kämppä oli maksettu. Bussikortit, ruuat ja omat shoppailut piti maksaa itse.
En ollu koskaa lentäny enkä tuntenu ketää niistä kenen kanssa siellä olin. Kaikki meni kuitenki hyvin ja tuli vähä surku puseroon ku piti jättää se ihana Málaga.
Mutten sitte oli vaan se et mulla oli kauhee nälkä illalla jo ja olin niin väsyny et halusin vaan nukkuu ja seurtaavana aamuna piti heti lähtee jo kieltä opiskelemaan ni ei siinäkää sitte vielä saanu ruokaa. : DDD
Käytiin töissä n. 10 kilometrin päässä bussilla. Bussikortti makso vbaan jotai 5e ja sil sai kymmenen matkaa, normisti matka minne tanhansa maksaa 1,10e/suunta. Oltii töissä muutama tunti, ei siellä välitetty vaikka oltii myöhässä. : DD Vapaa-ajalla kateltii vähä Malagan yöelämää ja käytiin ulkona syömässä ja muuten vaan kierreltiin ja otettiin kuvia. : D

En vaihtais tota kuukautta mihinkää, oli elämäni paras päätös!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat