Herpes

Vierailija

Kärsiikö täällä kukaan huuliherpeksestä? Tai onko kenelläkään ollut herpestä muualla ihossa? Miten se on vaikuttanut elämäänne? Kuinka usein se puhkeaa näkyväksi? Haluaisin kuulla kokemuksia!

Itselleni puhkesi herpes oikean puolen posken alapuolelle leukaan (aika epätavallinen paikka kuulemma!) neljä päivää sitten, enkä aluksi yhtään tiennyt, mitä se oli. Luulin sen olevan jokin allerginen reaktio. Kävin kuitenkin päivän päästä puhkeamisesta ihotautilääkärillä ihan muissa asioissa ja samalla kysyin leukaani ilmestyneistä rakkuloista. Hän totesi sitten heti, että herpestähän se on. Määräs voidetta ja viiden päivän pillerikuurin, joista ei toistaiseksi ole ollut mitään apua. Kuinka pitkään oireet yleensä jatkuvat? Ja koska pitäis mennä lääkäriin uudestaan, jos oireet eivät häviä?

Nyt on imusolmukkeet leuan alla aivan turvonneet ja todella kipeät :( kurkkukin on kipeä. Tuntuu, että tää vaan pahenee koko ajan :( Herpes on kuulemma rajuimmillaan silloin, kun se puhkeaa?

Kommentit (3)

DolceG
Seuraa 
Liittynyt6.11.2009

Itse sairastuin herpekseen kolme vuotta sitten ensimmäisen kerran. Silloisella poikaystävälläni oli usein pahannäköinen rakkula huulessa mutta hän väitti sen olevan vain märkärupi ja loukkaantui kun yritin käskeä häntä varmuuden vuoksi lääkäriin. Jouluaattona tunsin oloni kipeäksi, imusolmukkeet olivat turvonneet moninkertaisiksi ja olivat kipeät, aivan kuten sullakin. Herpes iski ylähuuleen ja sen yläpuolella olevalle ihoalueelle (nenän alapuolelle). Rakkulat lisääntyivät päivittäin ja ne senkun levisivät kohti poskea. Menin lääkäriin parin päivän kuluttua ja sain jotain voidetta, en muista enää mitä, mutta siitä ei ollut mitään apua. Uudenvuoden aattona oloni oli jo niin sietämätön että hakeuduin päivystykseen, jossa sain lääkekuurin herpekseen ja tuohon kovaan kurkkukipuun. Rakkulat olivat kuitenkin ehtineet levitä niin pahasti ja syvälle, että niiden paraneminen vei useita kuukausia. Noin vuoden kuluttua ihossani oli vielä havaittavissa punaista arpea ja alue oli edelleen kosketusarka.

Tuona aikana itkin varmasti enemmän kuin vuosiin, sillä itsetuntoni oli aivan maassa ensin rakkuloiden, sitten arpien takia. Olin äärimmäisen vihainen poikaystävälleni siitä, ettei häntä kiinnostanut mahdollisuus että hän voisi tartuttaa herpeksen minuun. Myöhemmin herpes on yrittänyt uusia muutaman kerran, mutta huomaan sen heti kun tuolle alueella alkaa ilmestymään punoitusta ja kutinaa ja aloitan välittömästi zovirax-voiteen käytön. Sivelen sitä alueelle tunnin-kahden välein ja oireet katoavat parissa päivässä. Jälkeenpäin itseäni on harmittanut miksi lääkärit eivät määränneet minulle heti suonensisäistä lääkitystä koska herpes oli päässyt todella pahaksi.

Toinen, mistä itse olen saanut apua, on esim. apteekeista ja luontaistuotekaupoista saatava teepuuöljy. Vaikka tuoksu onkin melko vahva, niin se kuivattaa myös tehokkaasti alkavat rakkulat. Kannattaa siis ehdottomasti kokeilla!

Mielestäni lääkäriin kannattaa mennä ihan parin päivän sisällä jos rakkuloita on paljon, mitä pidemmälle sitä pitkittää sitä pahempaa jälkeä herpes ehtii tehdä ihossa. Jos olisin itse mennyt heti lääkäriin ja saanut kunnon lääkityksen, minulle ei olisi luultavasti jäänyt mitään arpia. Toivon todella että saat itsesi hoidettua, itse en toivoisi herpestä edes pahimmalle vihamiehelleni. Voimia! :)

Vierailija

Itse sain herpeksen jo ala-asteikäisenä (olisinko ollut 9v?), muistan vielä ihan tarkkaan että se oli vkl, olin kummini kesämökillä viettämässä ihania kesälomapäiviä. Su-aamuna huomasin suussani olevan kipeitä rakkuloita (aftat) ja alahuulessani tykytti, kutitti ja kuumotti. Kummitätini sanoi sen olevan herpestä. Aftojen takia sitten kävin lääkärissä, ja samalla hän määräili jotain voidetta (olisiko ollut juuri sitä Zoviraxia?) herpekseenkin.

Nykyään herpes puhkeaa minulle ehkä 3 kertaa vuodessa, ja yleensä oireet jäävät lieviksi, kun aloitan rasvailun heti kun tunnen sen tykytyksen huulessani. Jännää, itsellä herpes puhkeaa nykyään aina siihen samaan paikkaan, ylähuuleen oikealle puolelle! Arpia en ole ikinä saanut herpeksen takia.

Muistan kyllä, että jokunen vuosi takaperin sain herpesrakkulan oikeaan silmäkulmaani. Suuren suuri rakko, jota kutitti hirveästi, ja kun koitti pestä, niin sitä kirveli ihan hirveästi! Siihen lääkäri määräsikin sitten ihan antibiootit.

Kiusallinen vaiva, rumiahan ne rakkulat ovat, mutta kun muistaa heti aloittaa Zoviraxilla, niin ei mittään ongelmia! :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat