Kumppanin masennuksesta

Vierailija

eli mitenkä voisin aittaa miestäni kun hän on masentunut?:O juttelimme asiasta viikonloppuna,ja tuntuu että en pysty auttamaan tarpeeksi. asia vaiva minua myös tedella paljon ja vaikuttaa suhteeseemme myös paljon.:( ehdotuksia?

Kommentit (11)

Vierailija

Ehdota miehellesi lääkärillä käyntiä. Lääkäri saattaa kirjoittaa masennuslääkkeitä tarvittaessa. Terapiakin tekee hyvää, kun saa purkaa tunteitaan! Kuitenkin epäilyttävää kuinka toinen osapuoli voi olla masentunut? kun molempien kuuluisi olla onnellisia yhdessä..

Vierailija

ehdotin itse yös lääkärille käyntiä,mutta ei aijo mennä. mieheni on ollut aikaisemminkin masentunut(ennen kun tavattiin) juttelemme häntä mieltä painavista asioista kyllä,en vain tiedä riittääkö se että kuuntelen.:O pelkään masennuksen pahentuvan. kunpa vain saisin halaamalla kaikki murheet pois:O

Vierailija

Oma mieheni on myös masentunut,pitkäaikaisen sairautensa takia. Yritin aluksi saada häntä lääkäriin, mutta hän ei suostunut millään, eikä ole vieläkään suostunut. Koska toista aikuista ei voi määrätä tai pakottaa, niin voin vain sanoa, että ole lähellä häntä äläkä hylkää vaikeanakaan hetkenä. Liika painostaminenkin on ihan turhaa, koska siitä aiheutuu vain riitoja. Sun täytyy olla silloin vahva kun miehelläsi on vaikeaa. Se on hirvittävän raskas osa, mutta jos masennus johtuu jostain tietystä syystä, ja tilanne yllättäen paranee, niin masennuskin voi parantua ilman lääkäreitä.
Vuosi sitten mieheni sairauteen keksittiin viimeinkin toimivammat lääkkeet, ja pikkuhiljaa masennuskin on häipymässä.

Hoidosta kieltäytyvälle ihmiselle ei voi tehdä oikein mitään muuta kuin olla olkapäänä, kuuntelijana ja tukijana. Voit kyllä aina joskus muistuttaa lääkärille menemisestä, mutta vain jos se hetki ja tilanne tuntuu itsestä järkevälle. Tiedän kyllä itsekin, että jotkut ihmiset eivät vain halua mennä hoitoon, eikä heitä sinne saa mitenkää puhumalla:(

Kepa
Seuraa 
Liittynyt7.5.2009
Icy.
Kuitenkin epäilyttävää kuinka toinen osapuoli voi olla masentunut? kun molempien kuuluisi olla onnellisia yhdessä..

Masennuksella kun ei (välttämättä) ole mitään tekemistä sen kanssa, onko onnellinen parisuhteessaan. Elämässä voi olla niin miljoona muuta asiaa pielessä, joilla ei ole mitään tekemistä sen kumppanin kanssa että toisen masennuksesta on ihan turha lähteä sanomaan mitään suhteen tilasta.

Itse olen ollut nyt lähes 5 vuotta parisuhteessa, noin kolmisen vuotta enemmän tai vähemmän masentuneena ihan täysin suhteen ulkopuolisten asioiden johdosta (kuolemaa, sairauksia lähipiirissä) ja ainut asia, joka mut sai noista kolmesta vuodesta läpi oli se, että mulla oli vierelläni kumppani tukena ja turvana vaikka itse olin masennuksesta johtuen hirvittävä kumppani.

-neliapila-, itse tosiaan se masentunut osapuoli olleena voisin sanoa että valitettavasti sinä et asioille paljoa pysty tekemään niin kauan kuin huolet tosiaan on suhteen ulkopuolisia. itselle paras apu oli ainakin ihan vaan se, että tiesi jonkun olevan siinä tukena ja turvana. avun hakuun suosittelen patistelemaan, vaikken sinne halukas ollut menemään, niin se toi kuitenkin itselle tunteen siitä että toinen välittää ja haluaa mun parantuvan. lopulta sitten itsekin järkiinnyin ja hain apua. kuten morgankin sanoi niin missään nimessä ei tietenkään kannata painostaa ja jankuttaa, mutta kyllä se itsellä ainakin tietyllä tapaa helpotti kun tiesi ettei kumppani ajattele että oon "hullu" kun käyn psykologilla. toisaalta helpotti varmaan sekin, että tavallaan tiesi toisenkin tietävän että jotain on ihan oikeasti vialla eikä vaan että "omassa päässä kehittää draamaa".

Vierailija

kiitoksia vastauksista. :) eli tosiaan masennus ei johdu meidän suhteesta. ihan muita asioita on.:O luulen tietäväni mistä masennus on alkanut ja monet muut asiat siihen päälle. miehellä on siis ollut läheisen kuolema parivuotta sitten. olen ollut paljon tukena,kuunnellut. mieheni on käynyt parivuotta sitten psykologilla mutta ei se tuntunut auttavan.

Vierailija

saaanko kysyä, että mikä sairaus?:O onko tilanne vaikuttanut sinuun paljon? tuntuu,että miehen masennus vaikuttaa minuun paljon. yleensä olen iloinen ja onnellinen viime aikoina olen ollu tosi surullinen ja itenyt vaaan paljon. luulen,että johtuu miehestäni.olen niin huolissani hänestä.:O

Vierailija

Hmm kertoisin mieluummin ehkä sähköpostilla tai YV:nä tai jotain, koska juttu on pitkähkö ja ehkä hieman liian henkilökohtainen täällä kerrottavaksi:S

Vierailija

Masennus on varmasti rankkaa parisuhteelle. Yritä auttaa, minkä pystyt, ja ehdota miehelle vaikka terapiaa. Et oo kuitenkaan yksin vastuussa, mutta voit olla tukena ja kuuntelijana.

Vierailija

No itse olen sairastanut masennusta lähes 5vuotta. Terapian lopetin juuri muutama kk sitten, koska en enää jaksanut sielä istua, ja käydä samoja asioita läpi. Mutta itse ainakin kunnioitan ja arvostan sitä että oma avopuoliso kuuntelee ja tukee, aina kun mulla on tarvetta puhua jollekin, tai kun vaan haluan että joku on vieressä ja välittää musta.

Itsehän olen aina ollut alusta asti terapeutteja vastaan, ja mut pakotettiin hoitoon, toivonkin ettet painosta kumppanias hoitoon menemisellä, vaan kerro että sullekin voi avautua asioista, ja jos hän sanoo ettei halua sinua "häiritä niin sitten vinkkaat että vois olla hyvä mennä käymää ammattiauttajalla, jolla käynti voi varmasti keventää masennuksen aiheuttamaa taakkaa..

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat