Terveyden- tai sairaanhoitajaksi opiskelevat

Seuraa 
Liittynyt10.11.2009

Lukio loppuu keväällä ja kevään yhteishaussa olisi tarkoitus hakea ensisijaisesti terveydenhoitajaksi opiskelemaan Keski- Pohjanmaan ammattikorkeaan. Toiseksi vaihtoehdoksi ajattelin laittaa sairaanhoitajan tutkinnon.

Nyt haluaisinkin kysyä jo ko. aloja opiskelevilta, että millaiset lukion päättötodistukset ja yo-arvosanat teillä on? Vaikuttivatko arvosanat paljon sisäänpääsyyn? Millaiset pääsykokeet olivat ja miten niihin kannattaa valmistautua?

Huolettaa tosissaan etten pääse unelmieni alaa opiskelemaan. Kirjoitin syksyllä ruotsista C:n ja uusin sen keväällä. Lisäksi kirjoitan keväällä matikan lyhyenä, terveystiedon, psykologian, englannin ja äidinkielen. Ilmeisesti pitäisi kaikesta melkein magna kirjoittaa, jotta olisi mahdollisuuksia päästä opiskelemaan terkkariksi?

Kommentit (5)

Vierailija

Itse opiskelen tällä hetkellä Tampereella sh:ksi. Tosiaan lukiotodistuksen aineiden keskiarvosta ja yo-arvosanoista saatavat pisteet vaikuttavat hakijoiden valintaan. Myös (hoitoalan) työkokemus otetaan hakuvaiheessa huomioon. Lopullisessa opiskelijavalinnassa esivalinnan pisteet nollataan ja valinta tehdään valintakokeen pisteiden perusteella!
Parasta pääsykokeissa on olla oma itsensä, olla johdonmukainen ja pysyä omissa mielipiteissään ja olla yrittämättä liikaa tai esittämällä jotain mitä ei ole. Koulujen pääsykokeet vaihtelevat kuulopuheiden mukaan jonkin verran. Vaatimustaso vaihtelee hakupaikoittain ja hakijoiden tasonkin mukaan.
Omissa hauissani testattiin mm. ryhmässä toimimista (ryhmäkeskustelu annetusta aiheesta), matemaattista osaamista (laskuja, tehtäviä), asioiden nopeaa oppimista ja kirjallista osaamista, oli psykologisia tehtäviä, testattiin päättelykykyä jne...
Itse kirjoitin C-M-tasolla ~8 keskiarvolla ja mulla oli työkokemusta alalta.
Määrätietoinen asenne varmasti auttaa ja riittää kun yrittää parhaansa ja antaa mennä omilla tiedoilla ja taidoilla omana itsenään! ;)

Vierailija

hiphei kiitos anniqa tämä muuten auttoi minuakin! Yksi kysymys mua kyllä jäi vaivaamaan, puhuit työkokemuksesta hoitoalalta..mistä sellaista kokemusta voi saada? Mulla on nimittäin sellainen pinttynyt ajatus ettei ne ota mihinkään hoitoalan paikkoihin töihin ilman koulutusta..
Kiitos hurjasti! :]

Vierailija

Hei!
Itse hain myös Kokkolaan sairaanhoitajaksi opiskelemaan. Isosiskoni on ammatiltaan sairaanhoitaja ja kysyin minkälainen pääsykoe hänellä oli ollut. Heillä oli sinä vuonna ollut monen sadan kysymyksen sarja joissa oli ollut useita samoja kysymyksiä. Testillä haluttiin testata vastaavatko opiskelijat samoihin kysymyksiin aina samalla tavalla vai oliko vastaukset erilaisia.
Tuohon kysymykseen pääseekö hoitoalan työpaikkoihin töihin ilman koulutusta, niin pääsee. Itse olen ollut kesätöissä vanhustentalolla ja pääsin sinne kunnan kautta. Ainoana miinuksena oli kunnalla työskentelyssä sä, että palkka oli murto osa oikean hoitajan palkasta, vähän päälle 4 €, mutta päivät olivat lyhyitä.

Vierailija

Mä oon reilun viikon päästä menossa sairaanhoitaja pääsykokeisiin.
Oisko teillä jo siellä opiskelevilla mitään vinkkejä kokeisii?

Vierailija

Itse olen kolmannen vuoden sairaanhoitajaopiskelija, paikkakunta jääköön yksityisyyssyistä mainitsematta.

Hain opiskelemaan C:n papereilla, keskiarvo päättärissä jotakin hieman vajaan 8 luokkaa. En siis mikään huippuopiskelija ole koskaan ollut. Työkokemusta minulla oli sosiaali- ja terveysalalta n. 1,5 vuotta.

Kävin hakuvuotenani kaksissakin pääsykokeissa. Toisissa oli psykologiset testit sekä ns. pällikoe (tuo armeijoissakin käytetty, Jenksin mainitsema n. 200 sadan kysymyksen sarja, jossa testataan vastaako samaan, hieman eri tavalla esitettyyn kysymykseen samalla tavoin vai valehteleeko) sekä ryhmätilanne, opettajan ja psykologin haastattelu. Toisessa pääsykokeessa taas oli ryhmätilanne, opettajan haastattelu sekä pystydiagrammitaulukon tulkitseminen ja siitä esseen kirjoittaminen. Tällä viimeisellä testattiin päättelykykyä. Pääsykokeet tosin vaihtelevat paikkakunnittain.

Pääsykokeissa kannattaa olla yksinkertaisesti rento oma itsensä. Ryhmätilanne saattaa jännittää, mutta siinäkin kannattaa avata suunsa, mutta sulkeakin se välillä. Näihinkin törmäsin, jotka olivat olevinaan sosiaalisuuden huippuja, eivätkä tajunneet puhuvansa vain toisten päälle. Eivät päässeet opiskelemaan. Psykologisista testeistäkin on näitä kaikenmaailman "piirrä kuvaa aina vasemmalta oikealle ja nousujohdannaisesti", mutta niissäkin suosittelen vain unohtamaan kaikki ohjeet, menemään vain paikalle ja yrittämään parhaansa juuri sellaisena kuin itse on. Näin minäkin tein, turhia stressaamatta, ja olin 44:stä 11 valittu :) Ja ihan perusjannun papereilla :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat