Alle 15v ja raskaana

Vierailija

Eli täytän siis tammikuun alussa vasta 15 vuotta ja kuukautiset ovat nyt 4 päivää myöhässä. Myös raskauden ensioireita on havaittu mm. rintojen arkuus, väsymys, mielialojen vaihtelut, päänsärky, yleinen pahoinvointi jne. Huomenna menen joko koulun terkkarille tai terveyskeskukseen tekemään raskaustestin. On tietysti selvää että en voi pitää lasta ikäni, taloudellisen tilanteen ymsyms takia... Kysyisin että onko abortti ilmainen alle 15 vuotiaille? Ja jos tekee abortin niin pitääkö ilmoittaa vanhemmille? Tiedän kyllä että pitää olla täysi-ikäinen saattaja kun abortti on tehty, muuten en pääse sairaalasta pois. Minulla on onneksi poikaystävä ja hän tukee minua kaikin tavoin asiassa, mutta vanhemmile kertominen ja heidän reaktionsa pelottaa aivan kamalasti :( Ja tiedän että on vastuutonta harrastaa seksiä ilma ehkäisyä jne... mutta nyt kävi näin, yleensäkkin olen melko TYHMÄ persoona mutta tämä on ehkä pahin virheeni ikinä. Joten jos vastauksia sais niin helpottais edes jonkin verran.

Kommentit (7)

Vierailija

Ensinnäkin, tyhmä et varmastikaan ole. Ihmiset tekee virheitä ja huonoja ratkaisuja läpi elämän, kysymys on siitä, kuka tekee fiksun ratkaisun ja oppii niistä ;)
Abortti itsessään ei maksa, mutta poliklinikkamaksu maksaa. N. 25€ muistaakseni. Ja se tulee yleensä jälkeenpäin kotiin. En usko, että selviät tästä kertomatta vanhemmillesi. Esim. poikaystäväsi on rikosoikeudellisesti vastuussa (lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö, vaikka se olisi tapahtunut sinun suostumuksestasi) koska olet alle 16. En tarkalleen tiedä, kuinka terveydenhuoltohenkilöstö toimii tällaisessa tapauksessa, koska heillä on myöskin salassapitovelvollisuus. Mutta asennoituisin siihen, että tarvitset vanhempiesi tukea, kävi miten tahansa.
Mutta jos et ole vielä raskaustestiä tehnyt, niin suosittelen aloittamaan siitä ensin.

Vierailija

olen hieman toistamieltä .. lääkäreillä ja kaikilla terveys alalla työskentelevilllä on vaiti-olo velvollisuus ja jos sinä itse niin haluat he eivät saa kertoa.. jos poikaystäväsi on yli 18 siitä saatta hieman sanomista tulla.. JA KYLLÄ sinä pääset ppois sairaalasta ilman 18 vuotiasta saattajaa, mistä helvetistä näitä juttuja tuleee... kuitenkin jos poikaystäväsi on alle 18 vuotias ei sekään haittaa että olet alle 16. hieman vaikeasti selitetty , mutta tosiaan 4 päivää menkat myöhässä ei ole juttu eikä mikään , kannattaa tosiaan käydä tekemässä se raskaustesti.. esim itselläni on aika reilustikki enemmän ollu myöhässä.. mutta jos nyt raskaana sitten oletkin,, niiin pärjäilemisiä, saattaa olla raskas paikka !

Vierailija

Mun ystävälleni kävi toisin kun hän oli 16v ja oli raskaana mutta päätti pitää lapsen, koska se oli suunniteltu (en ole tekemisissä enää tämän likan kanssa kylläkään enää) ja kun terveyden hoitaja sai tietää niin hän sanoi, että koska olet alaikäinen niin minun on pakko kertoa vanhemmillesi asiasta.

Sitten sain tietää että yksi toinenkin ystäväni oli raskaana ja hänen vanhempansa eivät tienneet asiasta kun vasta sitten kun he löytivät tytön huoneesta abortti paperit. Mutta tämän likan poikaystävän vanhemmat maksoivat kaiken ja näin kai tämän likan vanhemmat eivät siitä tienneet en tiedä sitten kun elo viitsinyt kysyä asiasta. Se on aika arka aihe hänelle kun se oli vahinko ja hän ei ole sen pojan kans enää missään tekemisis kun se kohteli häntä pahasti.

Vierailija
-fifi

olen hieman toistamieltä .. lääkäreillä ja kaikilla terveys alalla työskentelevilllä on vaiti-olo velvollisuus ja jos sinä itse niin haluat he eivät saa kertoa.. jos poikaystäväsi on yli 18 siitä saatta hieman sanomista tulla.. JA KYLLÄ sinä pääset ppois sairaalasta ilman 18 vuotiasta saattajaa, mistä helvetistä näitä juttuja tuleee... kuitenkin jos poikaystäväsi on alle 18 vuotias ei sekään haittaa että olet alle 16.

Vaitiolovelvollisuus on tietenkin olemassa, mutta terveydenhuoltohenkilöstöllä on myös oikeus määritellä tällaisessa tilanteessa tapauskohtaisesti, onko alaikäinen riittävän kypsä tekemään omaa hoitoaan koskevia päätöksiä. Koska heillä on myös velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus oman harkintansa mukaan kun kyseessä on suojaikärajan alla oleva nuori. Ja tämän pyysin lääkäriopiskelija ystävääni tarkistamaan alaikäisiä potilaita koskevista ohjesäännöistä. Ja ei, kaavinnan jälkeen ei päästetä kotiin ilman saattajaa, koska joutuu ottamaan ennen operaatiota rauhoittavia ja aina on olemassa komplikaatioriski.
"Lapsen seksuaalisena hyväksikäyttönä ei pidetä tekoa, jossa osapuolten iässä tai henkisessä ja ruumiillisessa kypsyydessä ei ole suurta eroa"

Vierailija

Kyllä ne päästää sairaalasta kotiin ilman 18 vuotiasta saattajaa.
Tiedän, että jotkut jopa päästää ilman saattajaa (Pillereillä tehty abortti.)
Ja ei, abortti ei ole ilmainen. Pillereillä tehty abortti + poliklinikkamaksut alle 100e. Kaavinta enemmän.
Siellä yleensä kysytään, että saako laskun lähettää kotiin ja sen maksamisenhan voi hoitaa suoraa siinäkin. Ja niiden pitäisi kysyä, että oletko varma ja oletko ilmoittanu isälle, ei ne yleensä sen kummemmin rupee puuttumaan siihen, että kenen kanssa sä olet maannut.
Eikä ne merkitse minnekkää kuka sut on hakenut ymm.

Mutta siis, rankkaahan se on jossei kerro vanhemmille.

Ja eihän toi nyt ole vielä(ainakaan) mitään, aloita nyt vain siitä raskaustestistä.

Vierailija

Juu ilmeisesti aika on kullannut muistot, koska pitäähän kaavinnasta tosiaan maksaa päiväkirgisesta toimenpiteestä ja hoitopäivämaksu yhdestä päivästä osastolla vielä poliklinikkamaksun lisäksi. Ja pillerikeskeytyksestä pelkkä poliklinikkamaksu, koska se tehdään ainakin omalla paikkakunnallani ihan omassa kotona. Mutta tässä käytännöt vaihtelevat paikkakunnittain. Pillerikeskeytyksen kotiohjeena oli, ettei vuotopäivänä saa olla yksin. Mutta kukaanhan ei sitä poliklinikalta poistumisen jälkeen enää seuraa. Tietoa löytyy varmaan terveyskeskuksen/sairaalan omilta nettisivuilta. Ja jos ei muuten kysytä, niin voihan siinä itse sanoa ilmoittautuessa, että haluaa maksaa laskun suoraan. Multa ei ole kysytty vaan lasku on lähetetty suoraan kotiin.
Kaavinnan jälkeen jouduin itse odottamaan saattajaa, eivät antaneet lähteä yksin. Ja minä olin kuitenkin ihan aikuinen ja perheellinen, aviomieheni oli hakijana eikä epäilystäkään, ettenkö olisi pystynyt arvioimaan omaa kuntoani. Mutta sitä ei ole kyllä mielestäni ollut ohjeistuksessa, pitääkö saattajan olla juuri täysi-ikäinen. Mä en jotenkin usko, että jos 14-vuotias tyttö menee raskaudenkeskeytykseen, että vastuuntuntoinen kätilö/sairaanhoitaja antaa lapsen tuosta vaan kävellä yksin ulos niin rankan toimenpiteen jälkeen. Ainakin jos näin on, niin todella surullista ja kylmää :/
Mutta jos mun oma lapseni tulisi tuossa iässä raskaaksi, niin todellakaan en haluaisi että kävisi noin ison asian läpi yksin! Joo saattaisin suuttua, mutta vanhempien tehtävä on kasvattaa ja opettaa mikä on oikein ja mikä väärin, niin kauan kuin lapsi on lapsi. Jos on tehnyt jotain todella ajattelematonta ja vastuutonta, niin turha odottaa että siitä ilman kunnon keskustelua selviää. Kertomista helpottaa se, että myöntää omat virheensä suoraan, eikä yritäkään puolustella niitä. Kyllä ne omat vanhemmat kuitenkin pääsääntöisesti on niitä ihmisiä, jotka eniten sun hyvinvoinnistasi on huolissaan.
Mä haluan rohkaista kertomaan vanhemmille.

Olisi kiva, jos tulisit kertomaan miten asia etenee :)

Kysyjä

Onko mahdollista että jos on syöny vasta pari päivää e-pillereitä ja kumia käytetty mutta irronnut sisälle, niin onko raskaus mahdollista? Ei kerennyt olemaan kuin sekuntteja ilman mutta onko se mahdollista? Ei lauennut sisään.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat