Kondomi vakisuhteessa

Vierailija

Kuinka moni täällä käyttää vakituisessa suhteessa ehkäisynä kondomia? Tai harkitsee sitä?

Jos käytätte kondomia niin onko asia aina ollut niin? Vai oletteko joskus käyttäneet hormoniehkäisyä ja vaihtaneet sen kondomeihin? Tai jos olette käyttäneet vain kondomia niin oletteko harkinneet siirtymistä hormoniehkäisyyn (miksi/miksi ei)?

Täällä ollaan laittamassa e-pillereitä jäihin 1,5v käytön jälkeen. Parikin merkkiä käyty läpi ja ei vaan enää jaksa kuivuutta/haluttomuutta/mielialan laskua jne. Onhan nuo olleet vuodon säätelyn kannalta kätevät muttei se kätevyys tunnu sen arvoiselta kun haittavaikutuksia kuitenkin on. Odotan jo innolla sitä että hormonitoiminta palautuu omiin uomiinsa ja saan esim. haluni takaisin normaaliksi.

Nyt vain toivon etten ole saanut mitään pahaa aikaiseksi noilla hormoneilla vaan että kierto olisi edes suht säännöllinen, halut normaalit ym eikä tulisi tuosta lopettamisesta mitään ylimääräistä harmia.

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

Hyvä, vihdoin joku ottaa tämän asian puheeksi, itsekin jo pitkän aikaa pitänyt aloittaa keskustelu tästä.

Olen kokeillut nyt kolmea eri minipillerimerkkiä ja tällä hetkellä minulla on käytössä viimeinen minipillerimerkki näistä kolmesta, jota myydään. Ja valitettavaa sanoa, mutta tuntuu, että nämäkään eivät sovi. Olen myöskin temppuillut eri pillerimerkkien kanssa 1,5 vuotta ja nyt tuntuu ettei enää jaksa. Mielialat vaihtelee ja vuotoa tulee millon sattuu. Yhdistelmäpillereitä ei luultavasti voida määrätä, kun tuota migreeniäkin löytyy. No, harkitsen siis pillereiden lopettamista.
Kondomia on tullut kokeiltua pari kertaa poikaystävän kanssa, lähinnä joskus, kun on pilleri tullut unohdettua tms. Täytyy myöntää, että kondomi ei ollut minun juttuni. En tiedä, onko minussa jotain kummallista, mutta seksi kondomin kanssa ei tunnu juurikaan miltään? Tietysti osasyynä on mielipiteeni ja oletukseni, kun tiedän sen kondomin olevan siellä. Kyllä sen välillä saa pois mielestään, kun oikein yrittää, mutta sitten on taas kokeiltava, onko se kondomi paikallaan. Ja loppupeleissä tuo kondomin käyttö tulisi kalliiksikin vielä.

Vähän on jo sellainen fiilis, että alkaa keinot loppua. :(

Vierailija

adsu, oletko harkinnut kuparikierukkaa? Se on toinen hormoniton vaihtoehto.

Mä en taas pillereiden kanssa nauti seksistä kunnolla. Tai siis en vain halua usein (ja sit kuivuus syö nautintoa, liukkarista huolimatta) jne. Ja kun oikeasti tiedän että seksi on kivaa ja "normaalisti" olisin halukkaampi... Että kyllä se pillereilläkin tulee "kalliiksi" se yksi yhdyntäkerta jos seksiä on kerran, korkeintaan kaksi viikossa...

Se kannattaa muistaa että kondomimerkeissä on eroa. Mulla jotkut "hankaavat" ja tuntuvat, toisia taas ei käytännössä edes huomaa. Ja saahan noita kumeja netistä tilattua edullisissa suurpakkauksissa :p

Onhan siinä pieni vaiva huolehtia kondompi päälle ja katsoa että se pysyy päällä mutta henkkoht mä olen todellakin valmis siihen "uhraukseen" jos vastalahjana saan (itselleni normaalit) halut takaisin ja aktiivisen seksielämän :p Ynnä että saa olla ihan oikeasti ilman mitään ylimääräisiä hormoniannoksia.

Kai se on jotenkin niin yleinen olettamus on se että vakisuhteessa käytetään hormoniehkäisyä. Terveydenhuollonkin puolelta niitä oikein tyrkytetään ja sit haittavaikutuksia helposti oman kokemuksen mukaan vähätellään jne. Vaikka ei ehkäisyn pitäisi olla elämää hankaloittava /haittaava tekijä...

edit: yksi nettipaikka ostoksiin on esim. http://www.kondomikuningas.fi/
Sieltä ajattelin meille tilailla kokeiluun erilaisia kondomeja. Saa vielä ilman toimituskulujakin :)

Vierailija

Hmm, kuparikierukasta on tullut niin erilaisia vastauksia, että en oikeen omaa kantaani oo niihin sillai perustanu. Eikös tuo kuparikerukka oo lähinnä synnyttäneille, tai muuten keho voi työntää sen pois? : o
Harmittaa niin hurjasti tämmönen tilanne, kun tässä menee muillakin hermo muhun, ku oon nykyään hirmu kiukkunen. :s

Vierailija

mulle just gyne sano et kuparikierukkaa ei laiteta kun vaan synnyttäjille. meillä nyt pillerit tauolla gynen neuvosta kun tuli niin paljon sivuvaikutuksia, kuten pahoinvointia, uneliaisuutta ja pääkipuja.. eli siis kortsulla mennään ja odotan sitä päivää kun saan toisen ehkäsykeinon kun kumminkin tuntuu paremmalle ilman, vaikka ei ole valittamista sen kanssa.. ;) en ajattele ollenkaan että siinä on jotain välissä, vaikka tietysti se erilaiselle tuntuukin. Ja paljon siistimpää puuhaa on kortsun kanssa kun ilman! Mielummin harrastan "huonompaa seksiä" kondomin kanssa kun otan riskin että tulisi vahinko kun ei lapset ole kummankaan suunnitelmissa piiitkään aikaan vielä.

Vierailija

Niin, aina tietysti yritän olla ajattelematta koko kondomia, mutta aina se jotenkin tulee ilmi, yleensä sillä, kun ei tunnu juuri missään. Ja se, jos mikä on turhauttavaa, kun ei tiedä, pitäskö sanoo vai olla hiljaa. Sori, tais mennä vähä OT.

Vierailija

Kuparikierukan voi ihan hyvin asentaa myös suurimmalle osalle ei-synnyttäneistä. Ja tää on ihan fakta. Sitä ei vaan helposti haluta antaa nuorelle henkilölle ja syy tähän nihkeilyyn on se että nuorilla oletetaan olevan enemmän irtosuhteita. Joka on taas "paha" koska mahdollinen sukupuolitartunta on kuparikierukan kanssa paljon pahempi juttu kuin muutoin olisi. Kai suurempi tulehdus-lapsettomuus-ym riski, en tiedä tarkemmin mihin perustuu mutta tämä on ihan alan ammattilaisen kertoma fakta kun kysyin syytä miksi sitä kierukkaa niin vähän annetaan nuorille (vaikka siis fyysisesti se on mahdollista).

Ja sit oletetaan että kersan pyöräyttänyt on vakiintuneemmassa suhteessa...

Vaatimalla tuo pitäisi saada. Ja jossei saa niin vaihtaa lääkäriä. Ihan syvältä kyllä että hormonittoman kierukan saanti on niin vaikeaa. Mulle gyne sen lupasi mutten tiedä haluanko kun siinä on riskinä runsaammat vuodot (ja vuodan muutenkin paaaaljon).

ps. Pienen googlauksen jälkeen edullisimmat tukkupakkaukset kumeja löytyvät täältä: http://www.kondomitukku.com/ ... vaihtoehtoja ei ole kauheasti mutta hinta on todella pieni :p

edit: niin sitä en tiedä onko kuparikierukalle jotain estettä teini-iässä kun keho vielä muuttuu (tuskin, mutta en ole varma kuitenkaan) mutta siis ainakin teini-iän ohittaneelle, esim. parikymppiselle ei-synnyttäneelle sen lähes satavarmana saa laitettua.

Vierailija

Ehkä pitäisi kokeilla jotain erikoiskondomeita, jos niistä olisi edes vähän apua? Kukaan kokeillut?

En voi kuvitella, että käyttäisin kondomeita vaihdevuosiin asti.
Saisi tulla joitain miesten ehkäisypillereitä kaupoille. <:

Vierailija

^^ Mitä tarkoitat erikoiskondomeilla?

Mä olen itte tykännyt hieman ohuempina mainostetuista (ihan normikaupoistakin saa yleensä ainakin pariakin erilaista) ehkä eniten mutta niissä "perusmalleissakin" on oikeasti eroa, parhaitenhan sen tietää kun itse kokeilee eri merkkejä :)

Mä en sit taas ole tykännyt semmosesta pintanystyröidystä, tosin yhtä vain kokeillut (näkki?) joten voi olla että joku muu on parempi. Ja joku toinen kuin minä taas voi hyvinkin tykätä :p Makuasioita.

Tuossa on tuollainen "sekoitusgeneraattori" jossa voi tilata ihan yksittäisistäkin kondomeista muodostetun mixin:
http://www.kondomikuningas.fi/wpt/view/sekoitusgeneraattori/index-34712/

Kappalehinta on tottakai hieman pakettihintaa kalliimpi mutta testaamiseen kätevää että voi ostaa vain yhden tai kaksi esim. Ja sitkun löytyy sopiva niin tilaa isomman pakkauksen sitä hyväksi havaittua :p

Vierailija

Mekin poikakaverin kanssa kokeiltiin pitkällisen normaalien kumien käytön jälkeen noita tosi ohkaisia pariakin eri merkkiä, mutta toisesta pakkauksesta oikeasti meni kesken hommien kaks kumia viidestä hajalle, ja molemmissa merkeissä ei ollu juuri yhtää luistoa... Muuten allekirjoitan kanssa, että hyvälle ne tuntuivat, miehestäkin. Ne Näkin nystyräkumit tuntu kyllä liian oudolle minustakin, mutta mies tykkäsi. Näiden kokeilujen jälkeen päätimme siirtyä hormonaaliseen ehkäisyyn kahden vuoden kuminkäytön jälkeen:)

Vierailija

Täällä käytetään kanssa kumia, tosin suhde on vielä melko tuore (melkein 6kk). Olen e-pillereitä ja e-rengasta käyttänyt aikaisemmissa suhteissa. Koska en viitsi kokoajan aloittaa ja lopettaa niiden käytön, en oel tässä suhteessa ainakaan vielä aloittanut. Ja ohkaset kumit tuntuu oikeastaan tosi hyvälle, eikä mua haittaa kumin käyttö. Tällä hetkellä ei oel edes mielessä, et alkais taas käyttämään pillereitä, kun meillä kortsujen käyttö sujuu tosi kätsysti.

Vierailija

Morgan,

todennäköisesti kumin rikkimeneminen johtuu jostain muusta kuin ohuemmasta kumista (tai ainakaan suoraan siitä).

Esim. Liiallinen kitka voi ohuemman kumin tottakai hajottaa helpommin -> tähän auttaa liukuvoiteen käyttö tai kondomi voi olla hyvin liian pienikin jos miehellä on suurehko penis. (ja ylipäätään mun mielestä liukkari on aika jees keksintö, ilman sitä mä en pilleriaikaan ois voinut harrastaa seksiä tyyliin ikinä. saa nähdä minkä verran tarve vähenee nyt lopettamisen jälkeeen)

Ja jos se kumi on vain vähän pieni niin voi olla että samankokoinen normipaksuinen on kestänyt sit hyvin. Tai sit tietty jos todella kovaa menoa pitää yllä niin... Voihan sen kumin vaihtaa keskenkin kerran jos oikeasti todella pitkään rakastelee. Ja vielä yhtenä (joskin todella epätodennäköisenä) vaihtona se että teille vain sattui joku maanantaisatsi :p

Vierailija

Luulen, että sain jotkut b-luokan paketit, koska molemmissa kumit hajosivat noin viiteen minuuttiin...Pelkäsin vaan tuolloin, että tulisin raskaaksi. Nimittäin hajonneet olivat pakkausten viimeiset kappaleet, ja arvelin, että ensimmäisissäkin oli pakosti jotain vikaa:D Plus vielä päälle kauheat touhutippakammot hajonneiden takia! Onneks tällänen on harvinaista sentään.

Vierailija

Noh, jos positiivisia puolia haluaa asiasta etsiä niin onneksi kondomista edes huomaa varmasti (jos vain yhtään katsoo) jos se pettää :p

Vierailija

Mä en oo nykysen miehen kans käyttäny kertaakaan kondomia. Ollaan seurusteltu aikalailla tasan vuosi. Pillereitä oon nyt syöny 1½v.
Pojan syntymän jälkeen (edellisessä suhteessä) käytin e-rengasta ja sit pillereitä. Eron aikoihin oli n.6kk tauko ja alotin pillerit uudelleen tavattuani nykysen miehen..

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat