Atooppinen ihottuma

Vierailija

Aloin tuossa miettiä, löytyykö täältä muita atooppisesta ihottumasta kärsiviä? En ainakaan keskustelua löytänyt, joten päätin aloittaa uuden :)

Lähinnä tulin nyt kysymään, olisiko joku ihana ihminen keksinyt "ihme" keinoa tai kotikonstia ihottuman parantamiseen tms? Itse olen aina ollut kunnon allergiapesäke ja atoopikko, nyt vain viimesen 1,5 vuoden aikana on ihottuma pahentunut. Ei ole auttaneet antihistamiinit, valohoito, kortisonit tai suolakääreet. Oon aivan kyrsiintynyt lääkärillä juoksemiseen, rasvoihin ja lääkkeisiin sekä varsinkin kutinaan!

Odotan kauhulla talvea ja kovia pakkasia, kun iho vain menee huonompaan kuntoon... Vanhojen tanssitkin on tulossa, ja haluisin ihottuman pois käsistä ja selästä ettei näyttäis avonaisessa puvussa aivan hirveältä :D

Onko kellään kokemuksia, kuulisin mielelläni kaikenlaisia tarinoita aiheesta, kun kaveripiirissä ei kohtalontovereita ole =)

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Täällä kohtalontoveri, joka on kärsinyt ajoittain pahasta atopiasta 20 vuotta. 8)

Itse olen aikalailla pahoista ihottumista päässyt rasvoilla (mm. bemetson ja hydrocortison), mitä en niinkään tykkää käyttää, sen verran myrkkyä kuitenkin ovat ja jättävät tyhmiä vaaleita läiskiä ihoon kesällä.

Kutinaan on hyvin auttanut Atarax (käytetään mm. unilääkkeenä), minkä teho perustuu siihen, ettei jaksa itseään raapia kun niin hirmusesti alkaa väsyttämään.

Olen myös kuullut jostakin "kosteusvoiteesta" minkä pitäisi atooppiseen ihoon ja ihottumaan auttaa. Nimeä en valitettavasti muista

Netistä pitäisi kuitenkin muistaakseni löytyä.

Vierailija

Täälläkin kärsitty atooppisesta ihosta 15 vuotta joskus enemmän ja joskus vähemmän :)

Perusvinkit selviämiseen ovat jatkuva ihon kosteutus, huulirasvan/vaseliinin käyttö ja kevyen meikin käyttäminen (jonka päälle voi tarpeen tullessa lisätä kosteusvoidetta).

Tuossa ensimmäisessä vastausviestissä tuli jo aika paljon samoja vinkkejä mitä itse suosittelen, mutta oikein lämpimästi haluan vielä mainostaa suht uutta apteekista saatavaa A.I. Cremeä, joka on aivan mahtava! Todella kevyt koostumus, ei tahmaa ollenkaan ja korjaa kaiken palovammoista ihottumaan. Itsekään en tykkää yhtään paksuista kortisonivoiteista, niitä olen käyttänyt usein taipeiden ihottumaan, mistä voiteet yleensä nopeasti lähtevät pois.

Vierailija

Tuo creme kuulostaa kyllä aikamoisen hyvältä! 8))

Joskus lääkäri suositteli tuota dexem- tuotesarjaa, mutta se ei minkäänmoiseen ihottumaan tai kuivuuteen auttanut. Älkää siis kokeilko!

Vierailija

Itselläni on myös atooppinen iho ja muutama talvi taaksepäin tilanne karkasi todella käsistä. Sitten joku sukulaiseni luki että öljyt auttavat atooppiseen ihottumaan eli syön aamuisin tällä hetkellä kaksi kalaöljy tablettia ja kaksi tyrnimarjaöljy (kuulostaapa oudolta) tablettia. Ne ovat auttanee todella paljon! Edes talvella ihoni ei oireile. Suosittelen!

Huomaan heti jos jätän vaikka kahtena aamuna ottamatta ni johan kutittaa ja näppylää pukkaa!

Vierailija

itselläni on ollut aina todella vaikea atooppinen ihottuma.. sain sen kuitenkin vuosi sitten kahdessa viikossa paranemaan locoidilla. sen jälkeen olen laittanut noin joka toinen päivä a.i cremeä, ja ihottumasta ei ole enää tietoakaan. :) naamaa kosteutan ceridal öljyllä. :)

Vierailija

Itselläni atoopiseen ihoon on kotihoitona auttanut 2 viikon kortisonikuurit. Toisin kuin luullaan niin rasvaa pitää levittää ongelmaihoalueelle reilulti, ei mitään pikku sipaisua.
Myös riittävä uni, päivittäinen rasvaaminen ja runsas veden juonti on edistänyt ihon kunnossa pysymistä.

Tietysti jos atoopinen ihosi ei ole niin lievä kuin minulla niin tietysti ihotautilääkärin konsultaatio on tarpeen. (Ei sis tavallisen terveyskeskuslääkärin vastaanotolle.)
Kannattaa myös käydä allergia testeissä. Kärsin atoopisen ihottuman lisäksi joistakin allergoista, jotka pahensivat iho-oireitani. Saatuani nämä allergisen reaktion minussa laukaisevat aineet selville, pystyin alkamaan vältellä allergisoivia aineita ja näin ollen atoopinen ihoni kiitti ja päätti olla olematta niin esillä ;)

Davina
Seuraa 
Liittynyt10.11.2009

Poikaystävällä puolukka auttoi lievittämään oireita ja myöhemmin luin tästä myös lehdestä. Lehtijutun mies söi ruokalusikkalisen puolukoita joka päivä, poikaystävä taas juo puolukkamehua. :) Puolukassa on jotain happoa (en nyt musita tarkkaan, joku a:lla alkava kuitenkin), joka ilmeisesti sitten auttaa.

Vierailija

Kosteusvoide, joka auttaa atooppiseen ihottumaan on todennäköisesti Prima Spremitura, jota löytyy apteekeista. Sisältää ainakin neitsytoliiviöljyä. Kannattaa etsiä netistä.

Vierailija

Itse kärsinyt kans koko elämäni atooppisesta ihosta. Silloin kun iho oli kuivimmillaan, niin kaikista paras rasva oli Body shopin hamppurasva. Haisee vähän kummalliselta, mutta kosteuttaa hyvin ja ei kutita. :)

Vierailija

Täällä kanssa kärsitty atooppisesta ihosta reilut 20 vuotta... N viimeinen vuosi mennyt nyt kyllä todella hyvin, iho todella hyvässä kunnossa, rasvaus vaan suihkun jälkeen + joskus harvoin kun tuntuu kuivalta.

Aikaisemmin ollut aivan hirveä, yksikin talvi selkä hilseili kukivuuttaan niin plajon että lakanat oli vaihdettava melkein joka toinen yö, vaatteet joka päivä, pyyhkeet yhden käytön jälkeen yms. Mutta silloin olikin infektio päällä. Allergia lääkkeillä jotenkin sai aina kutinan hilintään, rasvoja ja lääkkeitä syöty varmaan 50 eri lajia, ilmeisesti nyt vaan kun ikää tulee lisää, niin alkaa helpottaa.

Jaksamista kaikille jotka taistelevat tämän asian kanssa, tiedän hyvin että se voi vaikeuttaa joka päiväistä elämää toden teolla!

Vierailija

Itse olen kärsinyt atooppisesta ihottumasta n. vuoden, pääasiassa kasvoissa ja leuassa. Pahimmillaan koko kasvot ovat olleet turvoksissa ja punaiset ja tulehtuneet. Tulehdusta hillitsi kahden viikon tetralysal- Kuuri mutta kuivuus ja kutina jäi silti.

Melkein kaikki mahdolliset kosteusvoiteet on kokeiltu, tehokkaimpia ovat olleet Sebamedin Anti-dry lotion ja Basan 3- voiteet. Lopulta hankkiuduin ihotautilääkärille joka määräsi Protopic- voidetta ( http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=8517&d=18460&i=ASTELLAS+PHARMA_P... )ja ihottuma on nyt täysin poissa : ) voide on melko tuhtia tavaraa, mutta sitä ei tarvitse laittaa paljon. Alussa n. viikon ajan voide polttelee ja kirvelee mutta se loppuu kyllä.

Voide on melko kallista, 10g ~15-20e, mutta siitä saa tarvittaessa Kela- korvausta.

Tsemppiä kaikille, parantukaahan ?

Vierailija

Itselläni ei ole atooppista ihottumaan mutta varsinkin talvisin helvetin pintakuiva iho. Itselläni auttaa se, kun sekoitan hunajan sekaan öljyä ja levitän sitä saunan ajaksi iholle. Sekoitus pestään pelkällä vedellä pois. Tavallisen suihkun jälkeen kannattaa voidella itsensä vauvaöljyllä, joka myös estää ihon kuivumista.

Vierailija

Olen kärsinyt atooppisesta ihottumasta koko ikäni. Onneksi nykyään ihottumaa tulee vain talvisin paitsi naama tosin on kuiva ympäri vuoden enkä voi käyttää meikkivoiteita, puuteria tai mitään muuta kuin silmämeikkejä. Sukkahousuja/Legginsejä ei kannata käyttää. Kannattaa suosia puuvilla vaatteita.

Vierailija

moi! mää kävin lääkärille näyttämässä käsitaipeitani (lisäksi kuiva iho on toisessa olkapäässä ja silmäluomessa :DDD tuntuu jotenki niin läpältä välillä..) mutta hän kehotti sisäiseen hoitoon, elikkäs lusikallinen kylmäpuristettua rypsiöljyä(Virgino) päivittäin (aattelin et kun nyt on aika pahana, otan ensiksi ruokalusikallisen ja sit vähennän teelusikkaan) Öljyn voi myös sekottaa ruokaan, puuroon ym. Itse käytän sellasenaan ja juon vettä päälle ettei maistu niin paljon. Mutta oikeasti toimii! käytin jonku 4 päivää ja ilman mitään voiteita iholla ni rupes näkymään jo paranemisen merkkejä! Ja on ollu siis avohaavojakin, että ei ole mikään pikkuihottuma :) Kannattaa ainakin testata!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat