Muutto yksin uuteen kaupunkiin

Vierailija

Olen muuttamassa vuoden päästä opiskelun takia luultavasti Helsinkiin ja muutto pelottaa hirmuisesti. Kukaan kavereistanikaan ei ole sinne tulossa, joten pelkään alun olevan hyvin yksinäistä. Olisko kellään kokemusta tai vinkkejä miten selviytyä tästä paremmin :)?

Kommentit (5)

Vierailija

Muutin itsekin Helsinkiin kaukaa ja vielä pieneltä paikkakunnalta. Itse liityin osakuntaan (tiesin jo etukäteen, että ainejärjestömme toiminta on suppeaa). Liityin myös osakunnan kuoroon, josta olen saanut paljon kavereita. Osakunnat tarjoavat myös edullisia asuntoja. Opiskelun alussa on tärkeää olla mahollisimman sosiaalinen ja käydä juhlissa, vaikkei joisikaan niissä. Myös entisiin kavereihin ja ystäviin on hyvä pitää välit kunnossa!

On fiksua ottaa käytännön asioista selvää hyvissä ajoin. Olin kusessa muun muassa joukkoliikenteen ja kämppähaun kanssa:D Myös kela v*ttuili muutamasta asiasta, mutta se on kait ihan normaalia.

Älä pelkää muuttoa! Kun olet asunut kuukauden päivät Helsingissä, niin kaikki alkaa jo sujua ihan mukavasti. Alku on vaan vähän hankalaa mutta siitä selviää elossa:)

Vierailija

Kiitos hyvistä neuvoista! Olen aika sosiaalinen että aika varmasti ihmisiin tutustun mutta jotenki vaa pelottaa ettei niistä loppupeleissä tule mitään vapaa-ajan kavereita mutta ehkä vaan panikoin.

Mullakin taitaa noissa liikenne ja
kämppäasioissa tulla ongelmia mut onhan tässä vielä hyvin aikaa selvittää asioita :)

Vierailija

Meille on kaikille luotu suu, että voidaan kysyä apua, jos tulee ongelmia. (: Avoin mieli ja reipas asenne (kliseistä, joo..) - niillä pääsee jo aika hyvin alkuun! Ja jos sosiaalisuutta löytyy, niin ihan varmasti tutustut sellaisiin ihmisiin, jotka mielellään lähtevät vaikka kaupunkioppaiksi! :)

Vierailija

Itse myös muutin lukion jälkeen muutaman sadan kilometrin päähän kotipaikkakunnastani opiskelemaan. En tuntenut tältä paikkakunnalta yhtään ketään etukäteen. Jos on luonnostaan sosiaalinen ihminen niin se auttaa tosi paljon tutustumaan ihmisiin. Jos koulu järjestää (olitko opiskelun perässä muuttamassa) alussa yhteisiä tapahtumia tms, niin niihin kannattaa ehdottomasti mennä, aluksi vaikka yksin. Ja tietysti harrastuksistakin voi saada uusia kavereita. Töistä ja työharjotteluista voi myös saada kavereita. Ja tietysti on sitten myös tämän netti. :)

Ja jos kaikki ei nyt ihan ensimmäisten viikkojen tai kuukausienkaan jälkeen lähde sujumaan kuin unelma, niin ei kannata lannistua.Ite oon asunu täällä nyt kolme vuotta ja alkaa tuntumaan siltä, että nyt oon alkanut tänne juurtumaan.

Kaikki ei välttämättä siis tapahdu yhdessä yössä, mutta kyllä niitä kavereita saa jos jaksaa jutella ihmisille ja olla rohkea.

Sain yhden nykyisistä parhaista kavereistani autokoulussa, kun uskaltauduin jutteleen tälle tytölle ja myöhemmin kysyin jos se lähtis mun kanssa kaljalle :D Eli ei kannata arastella sitäkään, että kysyis vaikka jotain vierasta ihmistä jonnekkin, harvoin ihmiset kieltäytyy!

Vierailija

Itelläni on ihan sama muutos edessä syksyllä. Hieman jännittää juu, mutta onneks enimmäkseen tuntuu lähinnä vaan mukavalta (:

Ite yritän selviytyä ajatuksesta miettimällä, että pidän suurkaupungeista (asun pikkukylässä, at the moment) ja olen aina halunnut Helsinkiin. Sitä paitsi poikaystävä muuttaa mukana, joten ei pitäis olla hengenhätää : D

Kyllä siitä selviää. Toivottavasti.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat