Aknesta

Vierailija

Olen kohta 17v tyttö, ja muinulla on ongelmia tämän ihoni kanssa. Minulla on lievä-keskivaikea akne, ja syön siihen tällä hetkellä ihotautilääkäriltä saatuja antibiootteja. Asia on kuitenkin niin, että tää mun ihoni vaikuttaa kaikkeen sosiaaliseen kanssakäymiseen. En pysty olemaan normaali ihmisten seurassa kun pitää koko ajan miettiä minkälainen iho mulla on. Aamuisin meikatessa saan useita itku ja raivokohtauksia. Tunnen oloni niin rumaksi.. Tätä on jatkunut jo yläasteelta lähtien. Viime syksynä kävin vähintään kerran kuukaudessa kosmetologilla mutta ei siitäkään juuri apua ollut. Nyt olen taas alkanut käydä mutta en tunne yhtään mitään vaikutusta ihoon. Kun aamuisin meikkaan niin minulla on pakkomielle tunkea meikkivoidetta aivan tajuttomasti, mutta siltikään en saa ihoani peitettyä. Käytössä minulla on joe blascoa sekä dioria. Ihoni ei ole mitenkään erityisen kuiva ja rasvaan sitä huolella. Olen saanut siihen myös paikallisainetta nimeltä dalacin ja clindoxyl. Ihoni alkaa ns. kuoriutua koko ajan.. Se on kamalan epätasainen ja punertava mutta ei siinä ole mitään isoja finnejä. Inhottaa niin olla tuolla koulussa kuin muilla on niin hyvä iho. En pysty edes menemään vaikkapa kaverilleni yöksi kun pitää aina miettiä minkänäköinen tämä iho on. Olen oikeasti aina joka päivä tosi masentunut tämän takia..

Äitini sanoo, että minulla on jokin suurempi ongelma kuin pelkkä iho kun otan näin paljon stressiä siitä. Harmittaa vaan niin hirveästi joka päivä kun tunnen itseni rumaksi. Tämän takia minun sosiaaliset suhteenikin kärsivät.. :/

Olisiko jollain joitain vinkkejä tälläiselle iholle?

Ainiin ja lisättävää vielä että olen käyttänyt lähes kaikkia tuotteita mitä löytyy.. Kosmetologilta ja apteekista. Mm. Sebamed, Aco, Eucerin, Vichy, Dr. Hauscka.. Jne..

Kommentit (5)

Vierailija

Hei hyvä exodus!
Keskivaikea akne todettiin 16vuotiaana. olen itse tällä hetkellä 20-vuotias, ja minun finniongelmani alkoivat jo 9-vuotiaana. Sain kuulla asiasta yläasteelle saakka. Lukiossa ihmiset eivät enään välittäneet/tai heillä oli itselläään finnejä/ tai sitten vain he olivat jo sen verran aikuistuneita etteivät moisesta piitanneet. Itseäni asia vaivasi aamuisin peilin edessä, ja varsinkin jos piti mennä jonnekkin tärkeään juhlaan missä valokuvattaisiin. Mietin että kaikki huomaisivat minussa vain finnini.
Olin kuitenkin väärässä, tapasin pian silloisen poikaystäväni, jolla oli MAAILMAN silein iho, ihan tosissaan :D, en ollut uskoa korviani kun kysyin häneltä epävarmana ihostani, joka siinä vaiheessa oli varsin "punertava, hilseilevä, näppyinen, saattoi olla jopa paiseita.." Tiedät. Poikaystäväni vastasi siihen jotain tämän tyylistä : " Nehän tuovat sulle vaan särmää, ja omaa näköä, musta on ihan söpöä" Muistan nauraneeni ja vähätelleeni, että mitä sä oikeen siinä sössötät. Mutta poika piti pintansa. Kaikki eivät ajatteli finneistä niin kuin mediassa ajatellaan, "niistä täytyy päästä eroon".
No sitten tietysti hankin e-pillerit, kun kerta seurusteltiin, yasminet tais olla nimeltään. Niistä ei niinkään ollut kasvojen ihoon apua, mutta selästä kaikki finnit ja mustapäät lähtivät. Käytin niitä puoli vuotta ja sain terkalta uudet, Cypretylit. Meni jotain neljä kuukautta, ja mun iho :O mä en voinu uskoa miten hyvältä se näytti!
Sen jälkeen mulla ei oo ollut kun ns. tavallisia finnejä, mitä nyt tulee ihan kaikille. Ja tosiaan niinkuin säkin, oot kokeillu kaikki rasvat ja muut, olin itsekkin, kokeilin jotain reseptillä saatuja rasvoja, mutta ne vaan pahensi mun ihon, olin niille allerginen. Noita lääkkeitä mitä sä syöt niin mulle ei edes annettu, koska mulla on diabetes,, ja siinä on joku juttu miks niitä ei saanut.
Onneksi ajan kanssa iho parani ihan noilla e-pillereillä..
muuten olisin varmasti tullut hulluksi. Sullakin on nyt se hilseilyvaihe ja sen jälkeen ihosi alkaa varmasti näyttää paremmalta.
Kunhan muistat nää neuvot (ovat ainakin minua auttaneet)
1) älä raavi, revi tai puristele
2) älä käytä liikaa meikkiä
4) äläkä myöskään pese liikaa (kaksi kertaa päivässä on tarpeeksi)
5) Apteekin perusrasvat ovat hyviä iholle esim apopase :)
6) äläkä ajattele niitä finnejä liikaa :) Sinussa on varmasti jotain kivaakin katseltavaa. Kun uskot siihen itse niin finnit eivät häiritse enään niin paljoa.

Vierailija

Moikka!
Mun kaverilla oli paha akne ja se sai Diane Nova e-pillerit aknen hoitoon. Muutama kuukausi niin ei finnin finniä enää ollut naamassa!!! Varaa aika lääkäriin ja kysy että sopiiko esim. nämä Diane Novat sulle?!

Vierailija

Terve!
Tiedän miltä susta tuntuu exodus. Mä olin aivan samassa tilanteessa 17-vuotiaana ja olen nyt 19 ja edelleen aknen kanssa painin. Ennen olin todella raivoissani ihoni takia mutta iän myötä sitä alkaa välittämään vähemmän muiden ajatuksista mun ulkonäöstäni. Vaikka myönnän että edelleen (ja varsinkin tällä hetkellä kun mun iho on varmaankin pahimmassa kunnossa ikänä) ei oikeen haluaisi katsoa muita silmiin jutellessa ja varsinkin jätkien seurassa. Eilenkin taisin baarissa ihmetellä, kun pari tyyppiä yritti vähän lähestyä, että mitä ihmettä ne mussa näkee, mullahan on järkyttävä finni leuassa =D Luultavasti tuo epävarmuus johtuu ihan itsestäni pelkästään ja jos vaihtaisin asenteen, elämä saattaisi helpottua edes hiukan! Kannatta ainakin yrittää ajatella myönteisemmin ja kuten Dooriskin sanoi, kyllä susta löytyy varmasti silmän iloa muualta päin vartaloa :) Yksi kikka on että teet vahvemman silmämeikin ja yrität siirtää huomion silmiisi ihosi sijaan.

Kävin itsekin joskus kosmetologilla mutta en huomannut mitään suurta vaikutusta joten päätin pitää rahani (eli äidin rahat). Olen käynyt myös muutaman kerran ihotautilääkärillä ja mulle on määrätty samoja paikallisaineita kuin sulle, mutta nekään eivät auttaneet. Mulla on myös tosi kuiva ja herkkä iho niin jotkut voiteet oli jopa liian ärhäköitä ja iho oli ihan punainen joten lopetin ne heti. Olen myös syönyt yhden antibioottikuurin mutta yhtä tyhjän päälle sekin.

Hetki sitten kävin taas lääkärillä ja se määräs mulle juuri tota Jinjan mainitsemaa Diane Novaa ja jotain liuosta taas. Toivon todella että ne auttais mun ihoon, mutta kuukautisia odotellessa ( viimeksi ollut noin 3 kuukautta sitten ja ihan kauhea paniikki päällä ja tiedän,tiedän mun pitäis mennä gynelle ja pakko se onkin aika varata heti kun ryhdistäydyn ja rohkenen =()koska niitä aletaan niitten aikoihin syöpöttelemään.

Mutta loppusanoiksi tälle sepostukselle valitsenkin arvokkaimmat: Olet kaunis minkä näköinen oletkin. Kaikki eivät katso ulkonäköä. (ainakin toivon niin) Usko ja vakuuta itsellesi että olet arvokas ja ainutkertainen nainen joka on vahva ja itsenäinen eikä sinun tarvitse välittää muiden mietteistä. Sinulla on oma mieli ja jos joku sorvaa sinua, voit ajatella että itse et ole noin lapsellinen ja osaat suhtautua asioihin oikalta kantilta. Akne on helvettiä mutta se voi myös kasvattaa ja vahvistaa sinua henkisesti (..tuskin fyysisesti...) Sitä paitsi kaikilla on ongelmia, olkoon ne minkälaisia tahansa, mutta täydellistä ihmistä ei olekaan! Yritä hyväksyä itsesi ja olet jo puoliksi voittaja! Toivottavasti keksit ratkaisun ja saat siloposket, minäkin yritän...

Vierailija

Exodus, ymmärrän sinua paremmin kuin hyvin. Musta tuntuu välillä aivan samalta. Olen jo suunnilleen 13-vuotiaasta asti kärsinyt huonosta ihosta. Se on aina ollut erittäin arka aihe mulle. 17-vuotiaana aloitin roaccutan kuurin, joka kesti vuoden ja se tehosi. Tosin noin puolen vuoden päästä kuurin loppumisesta finnit palasivat. Ennen roaccutania kokeilin kaikenmaailman antibiootteja mutta niillä ei ollut mitään vaikutusta. Roaccutan on ollut tähän asti ainut joka on auttanut (ainakin jonkun aikaa). Olen nyt siis 19 ja finnit ovat palanneet. Ihotautilääkärini määräsi mulle nyt Diane Nova e-pillerit tätä ihoa varten. Hänen mukaansa niillä voisin päästä helpommalla, jotta en joutuisi aloittamaan uudestaan Roaccutan kuuria. Lääkärini on sanonut ettei ole mitenkään tavatonta että Roaccutan kuurin joutuu uusimaan. Monet joutuvat syömään sen kahdesti ennen kuin se tehoaa täysin. Masentavaa, tiedän : (
Mä niin tiedän ton tunteen, kun tuntuu että oma naama haittaa jo sosiaalista kanssa käymistä. Välillä jos on lähdössä esimerkiksi kavereiden kanssa ulos niin kaikki saataa kaatua siihen että oma naama masentaa. Sitten jos puhut jonkun ihmisen kanssa (varsinkin jonkun kiinnostavan pojan) niin ainoa mitä ajatteöet on että "näkeeks se nyt mun finnit". Saan itsekkin itkukohtauksia mm. peilin edessä kun omaa naamaa ei kestä edes katsoa. Sitä ei vaan voi ymmärtää jos ei itse ole aknea kokenut.
Suosittelisin sua menemään ihotautilääkärille. Muusta ei ole ollut ainakaan mulle apua. Ikinä mulla ei mikään järkyttävän paiseinen iho ollut, mutta keskivaikeaksi akneksi mun akne on muistaakseni luokiteltu. Toivottavasti saat helpotusta tilanteeseesi! : ))

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat