Miten saan mieheni pudottamaan painoaan?

Vierailija

Olen todella huolissani mieheni ylipainosta. Alkuun hän sai laihdutettua, mutta nyt paino junnaa kokoajan tuossa samassa eikä putoa. Lisäksi olen huomannut että häntä janottaa kokoajan joten olisikohan sokeritauti jo tulossa.

Olen tosi nätisti koittanut puhua hänelle asiasta, mutta kohta kyllä tekisi mieli ottaa kovemmat otteet käyttöön. Hän vain naureskelee eikä enää edes yritä.
Olisi kuitenkin hienoa elää pitkä elämä yhdessä eikä kuolla esim.lihavuuden aiheuttamiin lukuisiin sairauksiin liian nuorena. Mitä voin enää tehdä?

Kommentit (7)

Vierailija

Lainaa hänelle kirjastosta laihdutuskirjoja, paasaa ylipainon vaaroista, tulosta vaikka nettisivuilta tekstiä. Järkipuhe auttaa useimmissa tapauksissa! Kannusta miestä terveellisempään ruokavalioon syömällä itsekin terveellisesti; salaatteja, kasviksia, vähemmän rasvaista lihaa ja nopeita hiilareita (vaalean leivän sijasta ruisleipää, valkoisen pastan sijaan täysjyväpastaa jne.). Käykää yhdessä uimassa, patikoimassa metsässä, kävelylenkillä - viettäkää yhteistä aikaa terveellisellä tavalla! :)

Vierailija

Asutteko yhdessä? Vaikka ette asuisikaan, niin kokkaa hänelle terveellisiä ruokia! Tepsii. Kaikilta mun exiltä ja nykyiseltäkin menee kurkusta alas mun kokkaukset, terveellisetkin (jota ne pääosin ovat). Tai koita saada mies tekemään vaihtokauppoja. Esim. kaakao on paljon terveellisempää kuin limpparit ja smoothie terveellisempää kuin jätskit, mutta yhtä hyvää:). Voit myös kannustaa sokerilimpparien vaihdon veteen, se sammuttaa janon parhaiten. Kunnon kotiruoka esim. lohifilee, salaatti ja juurespaistos on monin verroin parempaa kuin rasvainen hamppari. Voit itse leipoa vähärasvaisempaa, -sokirisempaa ja kuitupitoisempaa pullaa. Totuttele miehesi terveellisempiin vaihtoehtoihin pikkuhiljaa. Aloittakaa yhteinen liikuntaharrastus, sellainen, jossa täytyy olla viikottain läsnä. Esim. paritanssi, jokin kamppailulaji taikka kiipeily.

Esim. kaupassa käydessä voit lukea elintarvikkeiden ravintosisältöä ja tuumia ääneen: "Tässä on liian vähän kuitua... Hmm.. Tuossa on enemmän, tätä otetaan" ja sitten selittää miksi kuitupitoisia tuotteita kannattaa syödä. Kerro myös liikunnan terveysvaikutuksista ja tärkeydestä ja kerro epäterveellisten elintapojen vaikutuksista. Älä kuitenkaan ole hysteerinen, silloin viesti ei mene perille. Vai oletko jo käyttänyt kaikki nämä keinot?

Vierailija

Sen sijaan että painostat vain miestäsi laihduttamaan, aloittakaa yhdessä uusi liikuntaharrastus ja paremmat ruokailutavat. Laihduttaminen on todella vaikeaa jos toinen koko ajan mässäilee ja herkuttelee vieressä ja valittaa läskeistä. Pysyvä painon pudotus vaatii aina pitkäaikaista elämäntapojen muutosta. Pikadieeteillä paino tulee aina takaisin.

Itse aloitin kesällä mieheni kanssa säännöllisen lenkkeilyn kaksi kertaa vikossa (tarkoitus oli käydä 3 kertaa, mutta se kolmas aina jäi). Alussa oli todella vaikea löytää motivaatiota ja jouduin usein raahaamaan miehen ulos, mutta jälkeenpäin tuli aina kiitosta, että olin saanut hänetkin liikkeelle. Pikkuhiljaa kun kuntokin alkoi kohentua, kynnys madaltui huomattavasti.
Nyt syksyllä sitten aloitimme yhdessä jumppa ja paritanssi kurssit kansalaisopistolla. Kun kurssimaksut on maksettu (vaikka halvat olikin), niin tunneilta ei raaski lintsata vaan sinne tulee aina lähdettyä.
Meillä ei tosin paino-ongelmia ole vaan aloitimme liikunnan ihan oman hyvin voinnin ja jaksamisen kannalta.

Asutteko miehesi kanssa yhdessä? Jos näin on, voit ottaa ohjat omiin käsiisi ja karsia kaapeista kaikki ylimääräiset herkut ja välipalat. Kun niitä ei ole tarjolla, ei niitä tule syötyäkään. (Tosin satunnainen hemmottelu on mielestäni sallittava. :D) Jos vain aikaa riittää, kannattaa valmistaa kaikki ruuat itse. Näin tiedät tasatarkkaan, mitä laitatte suuhunne ja saatte myös hauskaa yhteistä ajanvietettä.

Jatkuva janon tunne on nimenomaan yksi huomattavimmista diabeteksien oireista. Jos olet sitä miehelläsi huomannut niin voi hyvinkin olla että tauti on jo puhjennut. Suosittelisin passittamaan hänet pikimmiten testeihin. Hoitamattomana diabetes voi olla todella vaarallinen, eikä sitä ole kiva huomata vasta kun ensimmäinen shokki kohtaus tulee.

Vierailija

Kiitos kaikki kommenteistanne. Olen itse aina syönyt hänenkin läsnäollessa terveellisesti. Minulla ei ole ylipaino-ongelmaa, pikemminkin päinvastoin.

Olen kertonut hänelle suoraan mitä kaikkea ylipaino voi aiheuttaa - ei välttämättä nyt, mutta vuosien päästä. Emme asu yhdessä, näemme n.2-3 kertaa viikossa ja silloin käymme lenkillä/pyöräilemässä. Se tuntuu kuitenkin hyödyttömältä, kun silloin kun emme näe, hän ei tee mitään liikunnallista vaan mässäilee.

Hänen kummitätinsä ikävä kyllä tekee hänelle kokkaukset, joten minä en voi vaikuttaa ruoan laittoon yhtään. Olen saanut hänet vaihtamaan kevyt maidon rasvattomaan vaihtoehtoon ja limsan veteen. Jos minä saisin päättää jokapäivä mitä teen hänelle päivälliseksi, tekisin kevyitä ja terveellisiä ruokia. Hänen kotiväkensä suosii ruoanlaitossa kermaa, punaista maitoa, voita.

Tein miehelleni kuntotestit, joita löysin yhdestä kirjasta. Hänen tuloksensa oli heikoimmat mahdolliset ja hän vain nauroi, kun kerroin hänelle tulokset. Kun minäkin pyydän häntä tekemään jonkun homman, vaikka ruuvaamaan seinähyllyn seinään, hän on aivan hiestä märkä.

Vierailija

Ei minusta toista saisi painostaa pudottamaan painoa. Minunkin poikaystävä on minusta liian lihava mutten sano asiasta hänelle. Se ei ole minun asiani.
Päätös laihduttamiseen pitää tulla ihmiseltä itseltään.
Kun aikaisemmin minulla oli ongelmia syömisen suhteen (en syönyt) inhosin kamalasti kun ihmiset sanoivat, että syö tätä ja tee tätä. Minun kehoni on minun omani, minä teen sillä mitä haluan.
Ja niin pitäisi kaikkien tehdä.
Ymmärrän kyllä, että olet sinulle tärkeästä ihmisestä huolissaan jos hänen terveytensä vaikuttaa sinusta huonolta hänen painonsa vuoksi, mutta hänen laihduttaminen ei ole sinun asiasi.
Voit olla hänen tukenaan jos hän itse päättää pudottaa painoaan mutta tuputtamalla tuskin saa mitään pysyvää aikaiseksi.

Laihduttaminen on elämäntapamuutos. Muutos terveellisempään. Se ei tapahdu kiloissa.

Minusta tärkeintä olisi saada tietoon haluaako poikaystäväsi laihduttaa ja sitten vasta miten jos vastaus on myönteinen.

Kannattaa varmaan alkaa ihan ensin miettimään yhtä hyviä korvaavia vaihtoehtoja epäterveellisille ruoille. Mistä hedelmistä poikaystäväsi tykkää? Eikö niistä tulekin parempi olo?

Ehkä paras lause jonka itse kuulin ihmiseltä joka yritti laihduttaa oli: "Aina pullaa ottaessani mietin ansaitsenko minä olla lihava?"
Elämä on valintoja.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat