Mielipiteitä eri ehkäisykeinoista?

Vierailija

Huoh, tuntuu että ehkäisyvaihtoehtojen viidakossa, ei tiedä mitä kokeilisi, joten kaipaisin sekä hyviä että huonoja kertomuksia erilaisista ehkäsyistä mistä teillä on kokemusta??

Ite oon vakavasti miettiny kuparikierukan ottamista, mutta moni sanoo sen lisäävän menkkakipuja, jotka nyt mulla on aika kovat muutenkii, mutta hormonien tankkaus omaan kehoon ei vaan jotenkin innosta, koska on niin harva, jolle ne eivät sivuvaikutuksia aiheuta.
Joten kyllä kai ne kierukasta aiheutuvat kivut kestää mielummin kuin hormonivalmisteiden sivuvaikutukset..

Ja olen juuri pudottanut painoa reilu 10 kg niin ei kiinnosta jos pillereiden aloittaminen tuo ne takaisin (moni sanoo painon nousseen ja mielialan menneen jyrkästi alamäkeen)

Kumin käyttö ei vaan vakituisessa parisuhteessa oo mitenkään miellyttävä homma.

Eli kertokaahan nyt omia kokemuksianne kierukasta, pillereistä (mini- tai yhdistelmä-) ym. ehkäsystä

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

Itse olen käyttänyt pillereitä nyt nelisen vuotta, enkä kyllä kovinkaan näkyviä haittoja ole löytänyt... Ainut mitä epäilen on että pillerit aiheuttaisivat jonkinverran haluttomuutta ja joskus huonovointisuutta. Mutta muita oireita itselläni ei ole niistä koskaan ollut. Ei painonnousua tai mielialaan vaikuttavia tekijöitä. Tosin, menkatkaan eivät ole koskaan vaikuttaneet mielialaani. Pillereiden sivuoireethan ovat kovin yksilöllisiä ja pillerimerkki kohtaisia.
Olen nyt kuitenkin itsekin harkinnut pidemman aikaa kierukan ottamista, sillä joskus olen unohtanut ottaa pillerin ja joskus tosiaan sen jälkeen en tullut jotenkin ällön huono olo. Lisäksi kierukka tulee paljon halvemmaksi kun pillerit. Ainut huono siinä on, ettei kuulemma saa käyttää mielellään tamponeita menkkojen aikana, mikä on suuri miinus ja hidastanut hankintaani, sillä käytän aina tamoponeita.
Kondomi ei tulisi vakituisessa suhteessa kysymykseenkään, se tuntuu kuin panisi kumiankkaa :D eikä siitä miehellekään ole kovin suurta iloa. Lisäksi se vasta kallis ehkäisy onkin.
Muita järkeenkäypiä ehkäisykeinoja ei minun mielestäni oikein ole, en usko laastareihin tai vaahtoihin, enkä ottaisikaan muuta kun joko pillerit tai kierukan.

Vierailija

Kannattaa jutella ehkäsyneuvonnassa asiasta.. itse olen näitä "pilleri-ihmisiä", enkä ole kokenut niillä olevan ihan järisyttäviä sivuvaikutuksia. Pillerit saattavat helpottaa kuukautiskipuja ja kierto tulee aina täsmälliseen aikaan :D tosin mieliala saattaa vähän heittelehtiä, tämän olen ainakin itse todennut... mutta ehdottomasti parempi keino parisuhteessa, itsekkään en välitä "kumiankoista" :D
Kierukasta ei ole kokemuksia ja se kuulostaa jokseenkin hurjalta. Itse olen myös tamponi-ihmisiä enkä ole (ainakaan vielä) kokenut kamalia ongelmia pillereiden käytössä, ja kyllä ne jotenkin aina muistaa ottaa vaikka olenkin hajamielinen :).

Vierailija

Kuparikierukalla ja hormonikierukalla on paljon eroja. Kuparikierukka saattaa aiheuttaa kovempia kipuja ja runsaampaa vuotoa. Mulla on ollut kuparikierukka ja vuodot oli runsaat, mutta tampoonia käytin kuitenkin ihan huoletta. Langat oli jätetty niin lyhyeksi, että mitään ongelmaa ei koskaan tampoonien käytöstä tullut. Mutta kolmessa vuodessa alkoi tulemaan tuntemuksia kierukasta (paikallista kipua) ja halusin sen pois. Muuten hyvä, hormoniton ja huoleton ehkäisy. Ja kipuihin voi aina napata buranaa.

Laastari ja ehkäisyrengas on sama asia kuin tavalliset yhdistelmäehkäisypillerit, mutta mahdollisimman matalahormoniset (vähentää sivuvaikutuksia) ja imeytyy tasaisesti (ei päivittäisiä "hormonipiikkejä"). Ehkäisyteholtaan kuitenkin sama kuin yhdistelmäehkäisypillerit. Mulla ei koskaan tullut mitään sivuvaikutuksia laastarista. Muutenkin tykkäsin. Aluksi tuli vähän ihoärsytystä, mutta se oli minusta pieni ongelma verrattuna siihen helppouteen kun piti vain kerran viikossa vaihtaa. Oikein kiinnitettynä kesti mitä vaan lutraamista. Renkaasta en tykännyt, oli outoa kuljetella jotain ylimääräistä kapinetta pimperossa :D Varsinkin, kun sitä olis sit pitänyt muistaa ottaa pois seksin ajaksi ja katsoo kellosta aikaa milloin piti viimeistään laittaa takaisin. En tykännyt siitäkään jos sen jätti paikoilleen. Mun mielestä siis luultavasti sama vaiva kuin monilla miehillä kortsusta + se takaisin asettaminen.

Hormonikierukka, minipillerit ja ehkäisykapseli sisältää pelkkää keltarauhashormonia ja siksi vaikutuksetkin on vähän erilaisia, mutta näistä mulla ei ole kokemusta. Arveluttaa se vuotojen epäsäännöllisyys, mitä siis yleisimmillään aiheuttaa. En oo vielä valmis kokeilemaan, koska laastareiden käytön lopettamisesta ei ole vielä tarpeeksi kauan (n. 3kk).

Vierailija

Mulla on ollu minipillerit ja ne on aiheuttanu vuotojen epäsäännöllisyyttä siten, että mulla on ollu noin joka kolmas kuukausi menkat. Vuoto on ollu vähäistä eikä vatsaan enää koske yhtään. Itte kannatan kyllä hormonien pumppaamista enemmän kuin sitä, että syö vuodesta toiseen (turhaankin) särkylääkkeitä, kun niihinkin kasvaa toleranssi pidemmän päälle. Tai sitten mun kivut paheni vuosi vuodelta, mikä on kyllä myös mahdollista:D Mulla minipillerit on toimineet kuin unelma. Mutta tiedän myös niitä, joille minipillerit on aiheuttanut kaikenlaista ikävää.

Vierailija

Mä käytän rengasta ja oon ollu tosi tyytyväinen! En missään vaiheessa oo ees huomannu sen olemassaoloa, koska se ei tunnu ollenkaan. Seksinkin aikana pidetään se paikoillaan, koska kumpikaan ei tunne sitä. Ainut milloin sen tuntee, on kun sormilla kokeilee, mutta sekään ei oo poikaystävää eikä mua yhtään haitannu. Sivuvaikutuksia mulla ei oo ollu ollenkaan, paitsi että rinnat kasvoivat A70 -> B75. Mutta ei siis lihomista tai mielialanvaihteluita. Erittäin helppo, tarttee vaan muista kerran kuussa pitää se viikon tauko:)

Vierailija

Olen käyttänyt puoli vuotta ehkäisypillereitä. Aion kyllä lopettaa, kunhan loppuu kohta tämä sarja.. Ei nimittäin ole mun juttu, ei ollenkaan!
Paino on noussut..haluttomuus on iskeny aika pahasti ja myös huomaan olevani tosi äreä koko ajan. :D ja sen on muutkin kuulema huomanneet!

Vierailija

Mulla on vaan kumista kokemusta ja kuten sanoit, niin ei se kovin kiva vaihtoehto ole vakituisessa suhteessa.

Pillerit aloitan pian ja odotankin jännityksellä, mitä tuleman pitää. Alan syömään Suomessa ilmeisesti aika uutta, matalahormonista merkkiä. Ei pitäisi ilmeisesti aiheuttaa ainakaan pahoja mielialanvaihteluja eikä turvotusta (päinvastoin laskee sitä). Mutta enpä mene vielä mitään sanomaan, ennenkuin olen päässyt niitä popsimaan. :)

Vierailija

nougatte, hyvä tietää että ei tunnu yhdynnän aikana! :)Renkaan käyttö on mietityttäny mua jonkun verran, mutta hyvä että sai kuulla joltain käyttäjältä tietoa :D

Eli oon juuri alottanut renkaan käytön, ja oon kyllä ite tyytyväinen - ei tartte joka päivä muistaa ottaa pilleriä. Eka päivä oli kyllä vähän hassu olo, kun en ollu varma onko se nyt oikein siellä. Ainoa mikä mua on mietityttäny on just toi että tuntuuko yhdynnän aikana... Mutta tuli tossa yks päivä mieleen, että voiko käydä niin, että rengas lähtee yhdynnän aikana pois? o.o

DolceG
Seuraa 
Liittynyt6.11.2009

Itse olen käyttänyt viimeiset 7 vuotta ehkäisypillereitä (Mercilon) eikä huonoja puolia juurikaan ole. Tuo toisten mainitsema lihominen on mielestäni lähinnä psykologista, ja usein seurustelun aikana liikunta vähenee suhteessa ruuan määrään jolloin painonnousu on helppo laittaa pillereiden piikkiin. Kaikkien näiden vuosien aikana en ole itse ainakaan lihonut kiloakaan pillereiden takia. Parasta on se, että voin syödä pillereitä kolme-neljä laattaa putkeen jolloin pystyn itse vaikuttaa koska menkat tulee ja tarvittaessa siirtämään niitä. Mieluummin siis syön pillereitä kuin kärsin menkkakivuista ja ärsyttävästä vuodosta joka kuukausi. Muutama vuosi sitten aloin kärsiä silloisessa suhteessa haluttomuudesta ja kuivuudesta, jonka luulin johtuvan pillereistä. Suhteen päätyttyä tajusin, että vika olikin vain siinä että en vain yksinkertaisesti halunnut enää poikaystävääni.

Aikoinaan söin myös yhden laatan Meliane-merkkisiä pillereitä, niiden sanottiin olevan vastaavia kuin Mercilonit. Mielialani heitteli laidasta laitaan äärimmäisestä raivoista epätoivoon, jolloin totesin että merkeissä on kyllä eroja. Olen harkinnut myös ehkäisykapselia, mutta loppujen lopuksi pillerit on ainakin minulle paras ratkaisu juuri tuon kuukautisten siirron takia.

Vierailija

Minäkin aikoinaan olin hukkua tähän ehkäisyviidakkoon mutta onneksi lopulta se oma juttu löytyi.

Nyt menee kolmatta vuotta Cerazette-minipillereitä. Olen käyttänyt kumia (mikä vakituisessa suhteessa ei minulla toimi), laastareita, rengasta, puikkoja, e-pillereitä, vaahtojuttuja ja kaikkea muuta siltä väliltä. E-pillereistä minipillereihin siirtyminen johtui sairauksista ja tästä olen itseasiassa hyvin kiitollinen - onni onnettomuudessa. E-pillereistä sain hyvin, hyvin ikäviä raivokohtauksia ja todella kivuliaat menkat. Minipillereissä mielialavaihtelut eivät ole olleet huomattavia ja menkat ovat jääneet kokonaan pois jo aloituksesta lähtien. Minipillereitä käyttäessä ei ole taukoja kuten e-pillereissä ja vannon ehdottomasti niiden nimeen. Ihokaan ei kuki. Eihän ne tietysti kaikilla toimi mutta minulla toimi. Paino ei ole pillereiden aloittamisesta noussut kertaakaan.

Ehkäisyneuvolan täti suositteli ihon alle laitettavaa kapselia joka on aivan sama asia kuin minipillerit mutta vain kapselina, näin poissuljetaan pillereiden unohtaminen. Se ei oikein vain napannut kun kuitenkin yhden pillerin ottaminen päivässä ei ole mikään suurta vaivaa vaativa teko. Kapselin kesto on kolme vuotta, ellei sitä poisteta ja kun on lapsi haaveena niin pillereiden lopettaminen on helpompaa kuin kapselin poistaminen.

Go minipillerit!

Vierailija

Itse söin n. 3 vuotta e-pillereitä (Femoden), ja ne aiheutti ensimmäisinä kuukausina mielialavaihteluja (lähinnä olin itkuinen, mitä en yleensä ole) ja tiputtelua.. Painoa ei tullut lisää, mielialavaihtelut tasaantui ja tiputtelu loppui ajan kanssa. Tiivistettynä olin kaikin puolin tyytyväinen että ainut syy niiden lopettamiseen olikin pitkä aikaisen suhteen päättyminen..

Nyt mulla on ollut 13 päivää kädessä kapseli, ja vielä on vaikea sanoa oonko tyytväinen vai en. Tiputtelua on jälleen, ja omasta mielestäni se on aikas runsasta. Lisäksi uutena juttuna pillereihin nähden on se että välillä on hieman huimausta ja päänsärkyä mutta mielialavaihteluilta on onneksi säästytty. Paino on pysynyt samana, mutta ei kai ne kilot näin nopeasti tuliskaan(?). Vähän nyt silti jännittää että sopiiko tää mulle ja varsinkin kun tää olisi kuitenkin mun kaltaselle hömelölle aivan loistava, kun ei tule sitä unohtamisen mahdollisuutta ollenkaan!!
Ja tosta kapselin laittamisesta vielä. Ekaksi vaan se kapseliresepti lääkäriltä, ja samalla sitten varaatte sen itse toimenpideajankin. Mulla on Implanon kapseli (1) ja se maksoi n.185e, ja kädessähän sitä voi pitää sen 3 vuotta. Sitten siis itse se toimenpidehän on helppo ja kivuton. Käsi paikallispuudutetaan ja sitten se kapselin pistetään paikoilleen ja thats it! Samalla kerralla mulle varattiin aika kontrolliin 3kk päähän.
Ja kapselin poistamisesta en osaa muuta sanoa kuin sen mitä mulle kerrottiin, että helppo homma ; käsi puudutetaan,tehdään pikku viilto käteen ja kapseli pois. Tarvittaessa tikit, mutta yleensä laastarilla pärjätään. Ja raskaaksi voi tulla heti kun kapseli on poistettu, ja sen voi tosiaan poistaa ihan milloin vaan :)

Vierailija

Mä oon käyttäny rengasta nyt reilun vuoden, ja oon kyllä tosi tyytyväinen. Pysyy hyvin paikoillaan, eikä oo olut laisinkaan sivuvaikutuksia, jos ei rintojen kasvua oteta huomioon (A-reilu B). Muuten ei ole tullut lisää painoa, ei mielialanvaihteluita, ja muistaakin tarvii vaan 2 kertaa vuodessa. Eihän rengas kuitenkaan kaikilla näin hyvin toimi, mutta minä olen ehdottoman tytyväinen sen kanssa, joten suosittelen:)

Vierailija

Itse olen harkinnut pillereita, mutta sivuvaikutuksena on kerrottu kuukautisten lyheneminen, mutta tästä ei ei kestä enää yhtään lyhentyä (3-4 päivää). Mitään en en valitettavasti suosti sisääni laitattaa. Materiaali allergioita löytyy (esim kupari). Joten joudun luottamaan poikakaverin kortsuun..

Vierailija

Käytin itse e-pillereitä parisen vuotta, mutta äitini aivoinfarktin jouduin lopettamaan ne. Ylimääräiset hormonit voisivat siis aiheuttaa minulle ja sisaruksilleni saman. Nyt olemme vuoden verran käyttäneet poikaystäväni kanssa ihan vain kumia. Ongelmaa sen käytössä ei ole meillä kummallakaan.

Joku tuossa aiemmin väitti, että kondomin käyttö tulee kalliimmaksi kuin pillereiden syöminen. Tämä ei mielestäni pidä paikkaansa. Kuinka monen poikaystävä/mies osallistuu ehkäisyn (lue: e-pillereiden) kustannuksiin? Pillerit toki voivat helpottaa monia muitakin kuin ehkäisyongelmia naisella, mutta miksi ehkäisy sysätään yksin naisen harteille? Kondomeja voivat ostaa sekä miehet että naiset.

Ottakaa siis selvää ensin, sopiiko hormonaalinen ehkäisy teille. Tästähän ei sataprosenttista varmuutta ole, mutta vuosien, jopa vuosikymmenien (pillereitä aloitetaan syömään yhä nuorempina ja lapsia aletaan haluta entistä vanhempana) pillereiden käytön jälkeen hormonit ovat sen verran sekaisin, että lapsia voi olla vaikea enää saada. Täytyyhän kuukautiskierron normalisoitua ensin, ennen kuin lapsia voi saada.

Ei se kumin käyttö niin vaikeaa oo. Ongelma on korvien välissä, jos siitä aletaan tania vällyissä. Suomessa ja varsinkin maailmalla on vaikka ja minkälaista vaihtoehtoa kondomeille. On ohutta, on suurta, on eri värejä yms. kunhan ottaa selvää valikoimasta. Eikä se tunnu kumiankalta.

Vierailija

Minulla on kuparikierukka. On ollut lähes vuoden.

Kierukan otin juuri, kun vierastin ajatusta hormonejen ottamisesta. Vaikken tällä minusta tuntuu etten halua tehdä yhtään lapsia on minusta silti ihan kiva, että jos joskus haluankin käyn vain poistamassa kierukan ja voin raskautua heti sen jälkeen. Koska en ole aikaisessa tehdä lapsia en ymmärrä miksi ehkäisyä pitäisi ajatella päivittäin. Kierukka on viisi vuotta ja joskus kun muistaa tarkistaa langat ja käy kerran vuodessa gynellä tarkastuksessa, pitäisi ehkäisyn olla koko ajan kunnossa.

Minulla itselläni ovat menkat muuttuneet vähemmän kivuttomiksi, kun hommasin kuparikierukan. Ne ovat oikeastaan lähes kivuttomat. Mutta menkat ovat muuttuneet runsaammiksi, pitempi kestoisimmiksi ja mikä pahinta minulla on menkkojen jälkeen melkein viikko vielä satunnaista tiputtelu vuotoa.

Muutamat ekat menkat kierukan ottamisen jälkeen olivat kyllä ihan kamottavat. Sattui ihan hirvittävästi ja tuntui, että verta tuli ihan valtavasti. Puolessa vuodessa tilanne rauhoittui. Onneksi.

Sinua testaisin kuparikierukkaan jos olet riittävän varakas jolloin sinulla on varaa 100€ testiin. Kannattaa myös yrittää sinnitellä se puoli vuotta kierukan kanssa ja jos sitten on ihan hirveää niin silloin kannattaa poistaa se.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat