Pitäisikö pettämisestä kertoa?

Vierailija

Elikkä minulla on pieni "ongelma" ja en tiedä oikein mitä tehdä.
Olen seurustellut poikaystäväni kanssa 1,5 vuotta ja ollut kihloissa hänen kanssaan vuoden. Rakastan häntä ja hän minua, mutta tässä taannoin on käynyt pieniä hairahduksia. Nimittäin olen suudellut erään miespuolisen kaverini kanssa about 4 kertaa. Eli siis, joka kerralla olemme nuolleskelleet jonkin verran, mutta se on jäänyt siihen. En edes tiedä miksi olen niin tehnyt, vaarmaan epävarmuuttani? Viimeksi olen suudellut häntä monta kuukautta sitten ja päätin, että tähän tämä jää. Ei enää tämmöistä ja päätös on pitänyt vaikka tämä mies on minulle ehdotellutkin. En enää halua tehdä, niin ja se tuntuu väärälle, aina on tuntunut. Mutta sitten siihen itse ongelmaan... Pitäisikö tästä kertoa poikaystävälleni? Ajattelin itse olla hiljaa asiasta, mutta silti tahtoisin kuulla muiden mielipiteitä. Tavallaan asia vaivaa ja tavallaan ei, koska en osaa päättää mitä teen, koska aika varmasti, jos kerron kullalleni, niin hän lähtee tai jos ei, niin hän tulee rankaisemaan minua koko suhteen ajan.

Sivut

Kommentit (46)

Vierailija

Onko sinulla ja tällä mieskaverilla tunteet pelissä vai onko se vain ilonpitoa? koska siinä vaiheessa jos on tunteet pelissä voisin sanoa et lopeta nykyinen suhteesi siihen. ja mieti asiaa myös poikaystäväsi kannalta, mitä sanoisit/tekisit jos kuulisit että hän olisi tehnyt samoin jonkun naispuolisen kaverinsa kanssa? Ja jos päätät kertoa ja hän antaa sen anteeksi ja jatkatte niin minkäänlaista rankaisemista ei saa tulla. Kostopuuhiin ryhtyminen ei ole avuksi kenellekkään vaan aiheuttaa oravanpyörän suhteeseen. harkitse siis tarkkaan mitä teet.

Vierailija

^ Kyllä minulla oli pieniä hetkellisiä tunteita tätä miestä kohtaan, koska olemme tunteneet yläaste ajoista asti ja me harrastimme tuollaista jo silloin.
Mutta varmoja tunteita ei ole ollut ja todellakaan ei ole enää yhtään mitään, kuin kaveripohjaisia tunteita.
Rakastan vain kultaani ja tahdon olla hänen kanssaan.
Voisin pystyä unohtamaan tuon ja jatkaa kuin mitään ei olisi koskaan tapahtunutkaan. Tai kertoa vuosien ja vuosien päästä.

Vierailija

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että kertomisessa ei ole mitään järkeä. Sanot että viimeisestä syrjäsuutelemisesta on kulunut kuukausia, ja että olet onnistunut pysymään päätöksessäsi olla enää tekemättä niin. Kertomalla vaarantaisit suhteenne ja pahottaisit kihlattusi mielen - miksi turhaan loukata häntä? Kunhan pysyttelet jatkossakin erossa toisista miehistä :) Unohda ja jatka. Äläkä kerro vuosienkaan päästä.

(Olen kyllä hyvin jyrkästi pettämistä vastaan - myös suutelua - mutta jos MiamiGlow itse tietää ettei tule jatkossa tekemään sitä, en näe mitään syytä pahoittaa miehen mieltä vanhoilla asioilla.)

Vierailija

Samaan olen sortunut minäkin, tosin vain kerran. Mutta huono fiilis siitä jäi, ja morkkis.. Kännisuuteloita! :( En todellakaan ole kertonut miehelleni tästä pienestä hairahduksesta, enkä ole ihan vähässä kummassa kertomassa. Olen kylläkin "perustellut" (kuulostaa pahalta) tätä hairahdustani siten, että olimme vasta mieheni kanssa alkaneet seurustella, ja olin tätä ennen ollut sinkkuna lähes kaksi vuotta! Joten ehkäpä pikkusievässä ollessani aivoni eivät vaan oikeen meinanneet hälyytellä ajoissa.. Aivoni siis elivät vielä sinkkuajoissa (?!) :D

Vierailija

En kertoisi. Tietenkään ei ole ok pussailla muita kun on suhteessa, mutta ei se nyt sama asia ole kuin toisen kanssa sänkyyn hyppääminen. Varsinkin kun ne pusut tuntuvat olevan osaltasi takana päin. Pistetään asia näin; jos seurustelisin kaltaisesi miehen kanssa, en haluaisi tietää. Todennäköisyys että valvoisin monta unetonta yötä muutaman pusun takia olisi aika iso, enkö kuitenkaan tekisi mitään radikaalia esim. suhteen lopettamista. Lisäksi olisi aika ärsyttävää etten pystyisi luottamaan samalla tavalla. Itse olet lopettanut touhut ajat sitten (ja pysyvästi) joten puoliskosi joutuisi kärsimään asiasta pitkään ihan turhaan.

Vierailija

kannattaa joko jättää poikaystävä tai tuo pettäminen. suosittelen että päädyt siihen , että jatkat juttua oman miehes kanssa etkä sen pusukaverin :) ja mitä tohon kertomiseen tulee, niin jos pystyt jatkamaan teidän suhdetta kertomatta nii anna palaa.. mutta mieti asiaa toisinpäin.. miltä susta tuntuis jos sun poikaystävä pettäis sua eikä potisi siitä huonoa omaatuntua, eli ei kertois sulle, niin olisko susta kivaa kuulla siiltä sitten joltakin muulta?

Vierailija

Kiitos teidän mielipiteistänne! :)
Sain jotenki selvyyttä tähän asiaan ja helpotti kuulla miten moni on sitä mieltä ettei ole järkeä kertoa tästä ja niin kuin darkling sanoi,
pahoittaisin kihlattuni mielen.
Ja todellakin ne ovat takana päin ja pysyy siellä!
Ne suutelutkin varmaan tulivat juuri siitä, kun se on ollut tavallaan vanha "tapa" ja sitten tajusin sen, että ei v*ttu tässä enää olla samalla tasolla, kuin joskus.

Tuttana sanoi juuri noista fiiliksistä ja minulla oli aluksi aivan samanlaisia tuntemuksia niiden tekojen jälkeen, mutta enää ne ei oikeastaan vaivaa ollenkaan :D
-puhvi-
19.08.2009 09.32 En kertoisi. Tietenkään ei ole ok pussailla muita kun on suhteessa, mutta ei se nyt sama asia ole kuin toisen kanssa sänkyyn hyppääminen.
^ Puhut aivan totta ja olen samaa mieltä. En todellakaan pystyisi edes menemään kenenkään muun kanssa sänkyyn. En edes pysty ajattelemaan sitä.
Ei siitä pettämisestä olisi kiva kuulla, jos asia olisi toisinpäin, mutta uskon vakaasti, että kultani ei siitä tule kuulemaan keneltäkään ja vaikka tuo mieskaverini kertoisi hänelle, niin kultani ei uskoisi. He eivät ole väleissä ja inhoavat toisiaan ja kultani tietää, että tämä mies on yrittäny joskus minua sinä aikana, kun olen ollut kultani kanssa suhteessa.

Vierailija

Mun mielestä pitää kertoa. Tottakai toinen suuttuu aluksi, mutta sitte ku sen pystyy unohtamaan niin luottamus voi kasvaa, kun tietää että toinen kertoo jos on tullut töpättyä. Toisaalta taas luottamus suhteeseen voi laskea ainaki joksikin aikaa. Itse tein joskus sen virheen etten kertonu ku vasta pitkän ajan päästä ja se kertomatta jättäminen oli pahempi juttu ku ite pussailu. Ja vähä aikaa sitte mun tietoon tuli että poikaystävä oli pussaillu jonku tytön kans, niin kyllä suutuin ja pahasti, just sen takia ettei se ollu kertonu. Tottakai tulee mieleen että mitä muuta se on jättäny kertomatta. Oon miettiny paljo asioita mutta ei oo käyny mielessäkään että sen takia jättäisin, enkä rankaise mitenkään. Aluksi olin kyllä vähä vaitonainen ja surullinen, mutta ku puhuttiin asiat selviksi, niin ei tässä enää mitään jahkailtavaa oo.

Vierailija

Itse kertoisin, ja olen kertonutkin hieman vastaavanlaisesta mokailustani poikaystävälleni. En yksinkertaisesti pystynyt elämään asian kanssa, joten kerroin pian tapahtuneen jälkeen ja tottakai siinä tuli todella paha olo puolin ja toisin. Satutin poikaystävääni todella pahasti, mutta suhteemme kuitenkin kesti sen ja nyt kun mietin, niin en myöskään haluaisi, että poikaystäväni jättäisi vastaavanlaisen asian kertomatta minulle. Eniten minua satuttaisi kertomatta jättäminen ja asioiden salailu.

Toki tämä on vain minun mielipiteeni, mutta minulle luottamus on kaikista tärkeintä - jopa sen uhalla, että suhde voi mennä poikki. Haluan, että suhteessa pelataan avoimin kortein eikä pimitetä varsinkaan tuollaista tietoa, mikä vaikuttaa tavalla tai toisella suhteen tulevaisuuteen. Jos ei voi luottaa kumppaniinsa, niin onko suhde kovin vakaalla ja hyvällä pohjalla?

Vierailija

Itse olen suhteemme alkuaikoina (ollaan kohta neljä vuotta seurusteltu) ihastunut erääseen ystävääni joka rakastui minuun ja vaikka koko juttu ei edennyt kuin halaustasolle (kohtelin kyllä poikaystävääni todella huonnosti), olen kokenut todella huonoa omaatuntoa koko hommasta. Poikaystäväni tajusi kyllä jo silloin että jotain oli meneillä ja kerroin hänelle kyllä että halailu oli ainoa mitä tehtiin. Nyt muutaman vuoden myöhemmin jostain tuli mieleeni että kerroinko silloin aikoinaan kaiken mitä tapahtui, että myös tunteet oli pelissä. Kerroin hänelle kaiken (olin ilmeisesti ennenkin kertonut saman) ja minun oloani helpotti ihan hirveästi se, että suhteessamme ei ole mitään salattavaa.

Jos suhteenne perustuu yhtään luottamukselle ja uskollisuudelle, suosittelen kertomaan asiasta suoraan. Asia selvästi painaa mieltäsi, kun siitä täällä kyselet. Saisit itsellesi mielenrauhan kun tiedät että miehesi tietää. Lisäksi miehellesi kertominen on mielestäni sitä, että kannat vastuun teoistasi. Teit tyhmästi ja miehelläsi on mielestäni oikeus loukkaantua. Se, että salaat asian mieheltäsi jättämisen pelossa, ei ole mielestäni reilua miestäsi kohtaan.

Uskon myös että jos pystyt vakuuttamaan miehesi siitä, että ne ajat ovat ohitse eikä se toistu ja että olet pahoillasi (oletan että olet..), miehesi kykenee antamaan sinulle anteeksi. Mies on mielestäni todella epäkypsä, jos kokee tarvetta rankaista sinua jotenkin.

Tiedän että kertominen tuntuu pelottavalta ajatukselta, mutta haluatko elää loppuelämäsi piinaavien ajatuksien kanssa ?

Vierailija

Minä en kyllä sinun sijassasi kertoisi - suutelu oli ilmeisesti loppujen lopuksi ihan merkityksetön, ohimenevä teko. Siitä kumppanille kertominen vain nostaa sen ihan uuteen, paljon merkityksellisempään asemaan. Minusta tunteilla on enemmän merkitystä kuin teoilla, varsinkin kun tosiaan on vain suutelusta kyse eikä sen intiimimmästä kontaktista. Kunhan parannat tapasi, tai vaan reilusti jätät nykyisen kumppanisi, ei ole mitään syytä loukata kumppania.

Muutenkin olen sitä mieltä että kertominen on vain pettäjän oman olon kohennusta. Sitä halutaan synninpäästö kun on tullut tehtyä jotain tyhmää. Jos suhde perustuu luottamukselle ja uskollisuudelle, silloin mitään tunnustettavaahan ei pitäisi alun alkaenkaan syntyä?

Vierailija

No mun mielestä pettäjän olo ei siinä todellakaan parane ku kertoo, aluksi se huononee aika paljoki. Tosin sitte joskus myöhemmin on hyvä olla ku ei oo mitään salattavaa. Kertomatta jättäminen on mun mielestä sitä että haluaa ite päästä helpolla, eikä kärsiä seurauksia. Ja kyllä petetyllä pitää olla oikeus päättää haluaako jatkaa suhteessa senkin jälkeen.

Vierailija

Erittäin paljon on tullut asiaa kaikilta, mutta kallistun siihen suuntaan, että jätän kertomatta, koska minulle on aineki helppo unohtaa koko tapahtunut.
Enään ei tule mieleenikään tehdä mitään kenenkään muun kanssa.
Ja jos miehenikin olisi pussaillut jonkun kanssa, niin olisin onnellinen tietämättömänä, kunhan se vain olisi jäänyt sitten siihen.

Ja aina rehellisyys ei ole parhain vaihtoehto. Olisi täysin eri juttu, jos
olisi seksiä harrastanut, silloin pitäisi kertoa ehdottomasti.

Vierailija

Mun mielestä suuteleminenkin on seksiä ja pettämistä.

Ja jos suutelee toista miestä, vielä suhteessa ollessaan on jollain tasolla ihastunut.

Jokainen ihminen ihastuu ihan takuulla elämänsä aikana jatkuvasti uusiin ja vanhoihinkin tuttuihin. Jos on vanhanaikaisessa ns. tasa-arvoisessa suhteessa tämä täytyy vain ymmärtää ja olla pettämättä. Myöskään humalatila ei ole mielestäni peruste, ärsyttää kun ihmiset laittaa niin paljon sen piikkiin et oli vaan niiiin kännissä.. pitäs silti osata käyttäytyä.

Ei ole millään tavalla perusteltavissa suutelemisen olevan vain pieni hairahdus varsinkin jos se tapahtuu useamman kerran. Mun mielestä siis sumutat miestäsi ja olet pettänyt häntä. Oma on asiasi tietenkin mitä sille teet vai jätätkö tekemättä.

Vierailija
Kathry

Mun mielestä suuteleminenkin on seksiä ja pettämistä.

Ja jos suutelee toista miestä, vielä suhteessa ollessaan on jollain tasolla ihastunut.

Jokainen ihminen ihastuu ihan takuulla elämänsä aikana jatkuvasti uusiin ja vanhoihinkin tuttuihin. Jos on vanhanaikaisessa ns. tasa-arvoisessa suhteessa tämä täytyy vain ymmärtää ja olla pettämättä. Myöskään humalatila ei ole mielestäni peruste, ärsyttää kun ihmiset laittaa niin paljon sen piikkiin et oli vaan niiiin kännissä.. pitäs silti osata käyttäytyä.

Ei ole millään tavalla perusteltavissa suutelemisen olevan vain pieni hairahdus varsinkin jos se tapahtuu useamman kerran. Mun mielestä siis sumutat miestäsi ja olet pettänyt häntä. Oma on asiasi tietenkin mitä sille teet vai jätätkö tekemättä.

Yhdyn ihan samaan, rehellisyys on suhteen perusta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat