Työhaastattelu

Vierailija

Oon menossa työhaastatteluun ja olis kiva kuulla, mitä vinkkejä antaisitte tilanteeseen :) Mun haastattelu on jo huomenna, mutta saattaisi tulla hyödyllinen ketju monia muitakin varten. Eli miten kannattaa valmistautua haastatteluun?

Kommentit (4)

Vierailija

Omasta kokemuksestani voin sanoa, että pitäkää huoli että olette ajoissa paikalla, jopa aavistuksen ehkä etuajassa! Itselle kävi viimekeväänä sillä tavalla, että tuli kamala kiire haastatteluun, ulkona porottaa aurinko ja lämmintä oli ainakin +20 astetta! Ei ollut hirveän fresh olo enää, kun juokset kolme kilometriä hiki hatussa, että ehtisit haastatteluun! :D Nolotti. Mutta paikan sain!

Vierailija

* Siisti ulkonäkö, elintarvikealalla lyhyet siistit kynnet, -> näytä siltä, että olisit jo työntekijä. Eli toimistohommia varten pukeudut toimistoasuun, mäkkärin työhaastatteluun ei ehkä kannata mennä puku päällä jne.
* Ota selvää kuka sinua haastattelee ja tärkeimmät nippelitiedot työpaikasta
* Kännykkä äänettömälle
* Kaikki todistukset ja paperit mukaan, kopio hakemuksestasi
* Kalenteri ja kynä
* Mieti etukäteen parhaita puoliasi ja heikkoja kohtiasi
* Harjaa hampaat ja raikasta hengitys. Jos kädet hikoaa, talkkaa tai pyyhi niitä huolella ennen kuin joudut kättelemään

Vierailija

Haastattelijatkin ovat vain ihmisiä, jolloin ystävällinen henkilökohtaisuus voi olla hyvinkin eduksi, sopivissa rajoissa.
Tälläinen suhtautuminen voi vähentää turhaa jännittyneisyyttä itse haastattelutilanteessa.

Vierailija

Kännykän sulkeminen tai ainakin äänettömälle laittaminen on hyvä vinkki. Itselläni on usein puhelin äänettömällä, mutta jostain syystä unohdin sen normaalitilaan haastatteluaamuna ja tietysti se soi kesken haastattelun. Olin tosin tekemässä jotain testiä ja haastattelija oli kauempana, mutta hän kuitenkin huomasi puhelimeni soivan ja muuttui hyväntuulisesta aika kylmäkiskoiseksi minua kohtaan...enkä tietenkään saanut tuota paikkaa. Onneksi kesken haastattelun tullut puhelu oli mieluisammasta paikasta, josta ilmoitettiin tulleeni valituksi hakemaani työhön, joten kannatti vastata.

On myös hyvä näyttää kiinnostuksensa firmaa ja työpaikkaa kohtaan ja keksiä etukäteen muutama hyvä kysymys. Usein haastattelun lopuksi haastattelija saattaa kysyä, että onko jotain kysyttävää, jolloin on hyvä tilaisuus näyttää kiinnostuksensa työpaikkaa kohtaan. Tietysti, jos ei keksi mitään tai kaikki tarpeellinen on tullut selväksi haastattelun aikana, ei tarvitse vääntää mitään keinotekoisia kysymyksiä. Itse hain kääntäjän paikkaa eräästä toimistosta ja kyselin lopuksi, että oliko firmassa jo muita kääntäjiä ja miten käännöstyöt oli organisoitu. Saatoin ehkä jäädä paremmin haastattelijan mieleen kysymysten ansiosta, koska sain paikan.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat