Vuokralla asuvat!

Vierailija

Kiinnostaisi näin vertailun vuoksi tietää, ketkä teistä asuvat yksityisen henkilön vuokraamassa asunnossa ja ketkä vuokrayrityksen (esim. VVO)? Plussat ja miinukset?

Itse näen parempana asua vuokrayrityksen asunnossa, koska hinnat ovat edullisempia ja toiminta luotettavampaa. Yksityinen voi heittää pihalle milloin tahansa, näitäkin tapauksia tiedän.

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Keksin yksityiseltä ainakin sen plussan, että yksityinen saattaa olla valmis myymään asunnon jossain vaiheessa esimerkiks putkirempan eellä tms. Eli jos tykästyy asuntoon niin sitä voi koittaa ostaa.

Vierailija

Tällä hetkellä vielä alle 2vko asutaan Asokodin kämpässä. Eli 10-15% kämpästä omistaa itse. Mielestäni ei ole ollut kovin kiva vaihtoehto, koska kämpät täällä päin ainakin aika huonokuntoisia ja huonosti hoidettuja, sekä 3kk irtisanomis aika. Mutta vuokra on toki hieman edullisempi.
Tätä ennen asuin yksityisessä vuokrakämpässä, mistä itse en kyllä löytänyt moitteita. Vuokra tosin oli kalliimpi. Ja aika harvoin loppupeleissä yksityisestä heitetään ulos, ehkä joskus jos yksityisen kämpän antajan joku tuttu tai sukulainen tulee asumaan niin saattaa joutua pihalle, mutta ei ne muuten yleensä ala heittelemään väkeä ulos. Yksityisellä on se hyvä puoli, että he hoitavat yleensä kämppää paremmin ja niissä on kauniimmat pintamateriaalit.

Vierailija

Itse asun yksityisen henkilön vuokraamassa asunnossa enkä voisi olla enempää tyytyväinen. Vuokranantajani on erittäin reilu ja mukava ja vuokrani halpa verrattuna muihin alueen asuntoihin, eikä se nouse niin kauan kuin asun asunnossa. Jopa vuokranmaksuongelmat, joita tuli työttömyyden myötä on saatu selvitettyä ongelmitta. Joten omalta osalta sanoisin, että yksityinen henkilö on parempi vuokranantaja, sillä silloin on tekemisissä "oikean" henkilön kanssa eikä pelkän yrityksen ja asioita pystyy sopimaan aivan erilailla. Tosin sekin riippuu ihan ihmisestä tietysti. Mulla on tainnut käydä tuuri.

Vierailija

Asun VVO:n talossa. Olen todella tyytyväinen siihen, miten asiat hoituvat. Asuntoja voi halutessaan maalata ja tapetoida.
Asuin parissa yksityiseltä vuokraamassa asunnossa ennen tätä. Ei puhettakaan, että asuntoa olisi remontoitu.

Vierailija

Asun avokkini kanssa ykistyiseltä vuokratussa kaksiossa Helsingissä 20min keskustasta. Neliöitä on 44: mh, oh, kk, kph, vh ja parveke. Vuokraa maksamme 600e/kk + vesi + sähkö, mikä on Helsingin asunnoksi yllättävän vähän. Asunto oli vähän kohtalaista paremmassa kunnossa muuttaessamme, nyt seinät ja listat maalattuamme melkein hyvässä.

Avomies asui HOASilla kahden hengen vastarempatussa solussa ja maksoi vain vähän vähemmän kuin mitä nyt oman osuutensa omasta kämpästä. HOAS vuokraa myös aika paljon meidän vuokraa kalliimmalla kaksioita perhe- ja kaverikämpiksi, vaikka ne tasan saman kokoisia onkin, jolleivät pienempiäkin. Toki vesi ja netti kuuluu vuokraan, mutta sähkö on niihin asuntoihin kuitenkin sovittava erikseen.

HOAS on paha nappaamaan vuokravakuudesta, jollei loppusiivousta ole tehty "ajoissa" tai jotain on "vialla" kämpässä. Valituksia olen kuullut paljon. Lisäksi muissa käymissäni HOASin kämpissä ei ole ollut läheskään yhtä siistiä tai mukavaa kuin poikaystäväni entisessä kämpässä.

Vuokranatajamme on luotettava, otti itse yhteyttä meihin ilmoituksen perusteella. Toiminta oli sujuvaa ja mutkatonta, tulemme helposti toimeen ja hän on hyvin reilu kaiken suhteen. Olemme saaneet maalata kämpässä aika vapaasti ja hän on myös valmis tekemään siellä pienimuotoista remppaa. Tuitu sen sanoikin - meillä on vuokranantajana ihminen ja vuokrasopimus ei ole massakopioitu ehtojen lista.

Mitä yksityisen pihalle heittämiseen tulee, niin meidän puolesta irtisanomisaika on 1kk, vuokranantajalta 3kk (se lukee ihan painettuna vuokrasopimuksen kääntöpuolelle). Ymmärtääkseni se on ihan lainvoimanen seikka, eikä ketään voi heittää ulos asunnosta milloin vaan, ei yritys eikä yksityinen vuokranantaja.

Muista vuokrayrityksistä kuin HOASista minulla ei ole omakohtaisia tai läheisten kokemuksia.

Vierailija

HOASista olisi kiva kuulla kommentteja entisiltä/nykyisiltä/tulevilta HOASin asukkailta tai kuten edellinen kirjoittaja, niiltä joilla tuttu on asukkaana tuolla ollut.

Itse laitoin solukämpästä hakemuksen kun opiskelupaikka varmistui. Hakemuksen hyväksymisestä tuli postia, mutta sen jälkeen ei ole kuulunut yhtään mitään. Koulussa pitäisi alkaa käydä muutaman viikon päästä ja täältä nykyisestä kotipaikasta käsin tulisi olemaan aika rankkaa päivittäinen matkustelu. Olen aloittava amk opiskelija pääkaupunkiseudun ulkopuolelta, erityisvaatimuksia ei asunnon suhteen ollut.

Kuinkahan kauan asuntotarjousta joutuu odottelemaan ja kuinka lyhyellä varoitusajalla asunnon voi saada(voinko saada paikan jo syyskuun alkuun)?

Vierailija

Avokki sai odotella entistä kämppäänsä neljä, viisi kuukautta (viime vuoden loppukesä/syksyä). Laitoimme perheasuntohakemuksen 27.6 kun sain tietää päässeeni opiskelemaan, eikä elokuun alkuun kuulunut mitään - silloin oli jo tämä nykyinen kämppä tiedossa ja sopimus allekirjoitettu, mutta sain HOASilta solukämppätarjouksen neljän hengen asunnosta Kontulasta. Poistin samalla molemmat meidän hakemukset (perhe- ja solu), eli ei voi tietää milloin perheasuntotarjous olisi tullut.

Puolitoista kuukautta sain siis tuota solutarjousta odotella, ja se oli ainoa joka HOASilla oli minulle sopivana. Olemme myös katselleet Vuokraturvan sekä muiden yritysten kämppiä, mutta ne ovat kaikki olleet liian kalliita (vuokrat varteenotettavista asunnoista parhaimmillaan 630e/kk, mutta silloinkin esim. sijainti hieman huononpuoleinen). Paljon parempi (tai ehkä jopa se paras mahdollinen) kämppä löytyi siis yksityiseltä.

Vierailija

Uskomatonta mutta totta, kaksi minuuttia edellisen viestin lähettämisen jälkeen sain puhelun HOASilta perhekämpän suhteen. Nyt sitä olisi sitten tarjottu.
Ei kyllä harmita ollenkaan, että meni "sivu suun" :D

Näköjään mun perheasuntohakemuksen peruminen ei sitten mennytkään läpi asti.

Vierailija

Molempia kokeiltu, kumpikaan ei mahdoton mutta enempi tykkään yksityisestä.

- Helpompi löytää kohtuuhintainen asunto keskustasta/läheltä (vuokrafirman jne kämpät joko kauempana tai piiiitkät jonot keskustaan yleensä)

- Helpompi löytää nätti ja kiva asunto... Siis jotain muutakin kuin ne muovimatot ja valkoiseksi maalatut seinät :p

Vierailija

Just muutettiin poikaystävän kanssa yksityisen vuokra kämppään.Kaksio, neliöitä 64 ja vuokra 615€/kk

ihanan tilava. koulu ihan vieressä, en vois olla tyytyväisempi.

Vierailija

Olen asunut sekä yksityisellä, että vuokrafirman kämpässä. Yksityisen plussat on juurikin nuo, että kämppä on kivempi sisältä. Mut siihen ne mielestäni jää. Miinuksia on lisäkulut, eli sähkö, vesi ja netti, maksavat sikana vuokran päälle viel. Yleensä joutuu myös solmimaan määräaikaisen sopparin alussa, mikä ei oo kiva, varsinkin jos vuokra on korkea.
Toasista mulla on kans eniten vain hyviä kokemuksia. Kämpät on halpoja, asunnot on ollu uusia (en siis ole asunut missään vanhimmissa kämyisimmissä koloissa), halvat lisäkulut... Joillakin kavereilla on ollut Toasistakin valittamista, mutta itse olen aina saanut tahtoni läpi ja asiani kuuluville, jotta asiat on saatu hoidettua.

Vierailija

voin kertoa ainaki tän hetkisestä tilanteestani sen, että asun yksityisen vuokraamassa rivitaloyksiössä. kämppä on aivan paskassa kunnossa ja epäilen että täällä on hometta. vuokranantaja ei oo saanu kolmen vuoden aikana tehtyä mitään tän kämpän kunnon parantamiseks, vaikka pitäny on tehä esimerkiski vessaremontti.

vuoraeukko on hirveä nipo ja varmaan tulossa vanhuudenhöperöksi tai jotain. koko ajan saa pelätä että saa kenkää jos yhden virheen tekee. meinasin saada häädön jo siitä että mulle täysin vieraat alaikäset ryyppäsi ja mekasti meidän pihan vieressä. naapuri oli soittanu poliisit paikalle ja mä sain syyt, että juotan täällä alaikäsiä ja annan niiden metelöidä tässä meidän pihalla. vaikka ne oli ollu tuolla tiellä huutamassa, ei pihassa! :D

että mieluummin asuisin jollain vav:llä vaikkapa.
muutto on kyllä heti ajankohtanen sitte ku vaan pystyn johonki muuttamaan, tällä hetkellä taloudellinen tilanne todella heikko. tällä kämpällä on mahtava sijainti mun koulua ja ystäviä ajatellen, ja lisäksi halpa vuokra.

Vierailija

Mulla kans kokemusta kummastakin.
Entisen miehen kans asuttiin yksityisellä rivitalo kaksiossa vuokralla. Asunto oli tosi hyvässä kunnossa, just ennen meidän muuttoa rempattu :) Eikä mitään moittimista, vuokranantaja oli tosi mukava ja rento mies. Jos ongelmia tuli nii ne saatiin kyllä tosi hyvin sovittua. Asuttiin vähä pienemmällä paikkakunnalla ja eron jälkeen muutin toiselle puolelle kylää kunnan vuokra asuntoon. Ja sit päätin muuttaa toiselle paikkakunnalle ja nyt vuokranantaja on VVO. Hyvä puoli oli se että muutettaessa olisi itse saanut maalailla, mutta mun asunnossa entinen asukas oli maalannut ja en alkanu sitten itse. Vaihtelua ku ei oo kaikki seinät ihan valkosia. Mä rakastan näitä mun seiniä! :D Ja vuokraan kuuluu lämmitys ja netti.
Yksityisellä kaikista pitää maksaa erikseen.

Vierailija

Mä oon poikaystävän kanssa muuttamassa nyt joulukuussa yksityisen vuokranantajan asuntoon. Se asunto on tosi hyvässä kunnossa, 10-vuotis remontti ollu ihan lähiaikoina. Vuokranantaja on jopa lupautunut vaihtamaan makuuhuoneeseen tapetit, vaikkei ne mun mielestä mitenkään huonossa kunnossa ole. Mutta vuokranantaja on kyllä tosi mukava nuorehko mies. Vuokraan kuuluu meillä vaan lämmitys, sähkö, vesi ja netti pitää ite maksaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat