Vinkkejä tupakoinnin lopettamiseen!

Seuraa 
Liittynyt11.8.2009

Nyt hyvät ihmiset vinkkejä/omia kertomuksia liittyen tupakoinnin lopettamiseen.

Itse olen katsonut ajankohdan sopivaksi yrittää lopettaa ja motivaatiota löytyy. Silti.. jotenkin se vaan on niin vaikeeta ;)

Nikotiinipurkat/laastarit eivät tälle neitokaiselle sovi.

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Itse olen juurikin lopettelemassa myöskin tupakointia. Vielä poltan kun viihteellä käyn (eli siis harvoin). Itse poltin siis ihan 20tupakkia päivässä, vähitellen vähensin, ensin 15, sit kun tuntu, että se riittääkin, niin vähensin taas 10 jne. aikaahan siihen meni, mutta kyllä sen kestää, jos ihan oikeasti haluaa tupakoinnista eroon. Tuolla tavalla ei myöskään ole niin kovat nikotiinintuskat, kuin jos lopettaa kerralla, eikä pysty käyttämään purkkaa/laastareita (itelle tuli niistä paha olo) Nykyään ei tosiaan enää tee edes mieli tupakkaa... paitsi tosiaan alkoholia ottaessa... ja sen sallin itselleni, kaiken tuon rääkin jälkeen.

Tsemppiä urakkaan!

Vierailija

Poltin 6-8v (riippuu miten laskee sen että milloin aloitin) ja lopetin viime vuonna lokakuussa, pian siis vuosi jo polttamatta :)

Kantsii mennä www.stumppi.fi-sivuille, sieltä sain itse paljon tukea ja varsinkin päiväkirjan pitäminen oli helpottavaa. Pidin julkista päiväkirjaa joten en kirjoittanut muuta kuin tupakointiin liittyviä asioita. Luin myös muiden päiväkirjoja ja vaihdeltiin kommentteja muiden lopettajien kanssa. Tosi hyvä sivusto josta saa paljon tukea!

Mitään tiettyä vinkkiä ei mulla ole antaa. Ekat kolme-viis päivää on tuskaa, kun siitä pääsee loppu on helpompaa. Sen jälkeen seuraava "paha paikka" tulee kolmannen viikon aikoihin, kestää muutaman päivän ja sitten helpottaa taas. Kolmas, ja mulla viimeinen, "paha paikka" on kolmas kuukausi. Taas alkaa muutaman päivän tuska kun nikkis-piru yrittää houkutella. Kolmannen kuukauden jälkeen sitten alkoikin todella tottua siihen ettei polta enää.

Muita juttuja:
- harrasta liikuntaa, itse innostuin kun huomasin miten kunto oikeasti nousee polttamisen jälkeen, mainio tapa purkaa stressi
- jos haluat syödä tuskaasi ;) niin valitse porkkanoita tai muuta terveellistä, muuten paino voi helposti nousta. Itse lihoin melkein 5kg ja poikaystävä 10kg kun lopetimme. Makuaisti paranee kun lopettaa polttamisen joten tulee oikeasti syötyä hiukan enemmän kuin ennen, myös ruokahalu paranee.
- harjaa hampaat/syö purkkaa aina kun iskee röökihimo. Auttaa kun hengitys on raikas ja lisäksi jos harjaa hampaat niin siinä ajassa pahin himo voi mennä ohi.
- käytä hajuvesiä yms. ja nauti siitä että tuoksut hyvälle, etkä sille pahalle röökille :D
- jos hermostut, niin hermostu vaan. Älä pura kavereihin yms mutta hakkaa vaikka tyynyjä. Se menee ohi ajan kanssa ja on vain nikkispiru kun yrittää ärsyttää sua!!
- mieti positiivisia puolia
- muista, ettei elämä lopu siihen vaikka siltä tuntuisi, kun olet samassa vaiheessa kuin minä, et edes tajua mikä siinä röökissä muka viehättää.

Vierailija

Mun faija poltti 20 vuotta ja joka päivä meni lämän punanen maxi. Joskus enemmänki.. Se sit päätti lopettaa ku halus olla esimerkkinä lapsillensa ja säästää rahaa. Niimpä se heitti askinsa roskiin. Faija pysty lopettaa ku seinään! Sil oli tosiaa hirveet niksat, mutta tahdonvoimalla meni eteepäin. Se ei oo lopettamisensa jälkee koskenukkaa tupakkaan. Mä nostan iskälle hattuu!

Ja sä voit ottaa mun isästä oppia.(:

Vierailija

Lopetin 11 kk sitten tupakoinnin. Tilanne oli tämä; En todellakaan tiennyt miksi poltin. Suurin osa polttamistani savukkeista ei maistunut enää hyvältä. Ärsytti kun vietävän paljon kun tupakointi näkyi kunnossa. Vielä enemmän ärsytti se järjetön määrä rahaa mikä siihen meni. (Tosin siinä vaiheessa poltin vain 2-3 askia viikossa, mutta jo 15€/vk ärsyttää kun se menee noin turhaan.
-Ratkaiseva askel oli kun löin silloisen poikaystävän kanssa vetoa; kun juttu kolahtikin siihen että pystynkö oikeasti se tuntui enemmänkin haasteelta. Olimme sopineet että kokeilu alkaa lokakuusta mutta olin niin innoissani että lopetin jo yli viikon aikaisemmin.
-vaikeimpia aikoja olivat a)ensimmäiset bileet (ja aika monet sen jälkeen, silloin täytyy olla erityisen varovainen ja kirjaimellisesti vahtia ja tolkuttaa järkeä itselleen) b)tyttöjen illat sillä parhaat tyttökaverini polttavat tosi reippaasti (joten aina kun menin parvekkeelle otin lasin mukaan, se että on jtn kädessä auttoi kummallisesti)
-polttamattomana olen kolme kertaa tuprutellut vesipiipussa vesipiipputupakkaa (sitä on kuitenkin vaikea verrata tavalliseen röökiin, eikä se itselläni tuottanut mitään ongelmia)
-tarkkaavaisuutta tarvitaan kesän tullessa; terassit ovat vaarallisia! Kesän alussa maistoin (ja köhimisen lomassa olin melkein varma että oksennan), se oli toisaalta helpottavaa mutta kokeiluissakin kannattaa oll varoivainen; parin hatsin jälkeen (vaikka niiden välillä olisi ollut 2 tai 3 viikkoa) eivät reaktioni olleet enää yhtä pahat. Viimeisimmän jälkeen päätin (silloinkin vain yksi hatsi) että hemmetti en ainakaan opeta itseäni taas polttamaan. Tupakoinnin lopettaminen on piitkä prosessi ja joudun edelleen vahtimaan itseäni (ennen kaikkea terassilla).
- Kannattaa miettiä mitä kaikkea kivaa sillä rahalla minkä työntää röökiin saa. Kuvitellaan että poltat 4 askia viikossa = 20€ / vk = 80€/kk = 480€/puolessa vuodessa!!
- Ja kannattaa lopettaa syys/loka/marraskuussa; silloin olet kesällä valpas etkä lankea niin helposti!
-Jos pystyt lyö vetoa jonkun sellaisen kanssa joka ei oikeasti tykkää tupakoinnistasi (poikaystävä, äiti, isä)

Tosi paljon onnea yritykseen!! Muista ei se ole mahdotonta; itse lopetin 4 vuoden tupakoinnin jälkeen :)

Vierailija

miulla on sama "ongelma" tupakanpolton lopettamisen suhteen. Siis kun..tekisi mieli lopettaa, monesti ihan ärsyttää se tupakka, mitä poltan, mutten pysty heittämään sitä pois.

Oon jo pitkään miettinyt ja kelaillut lopettamista, mut se ensiaskel on niiiin vaikea. Tehdä oikeasti se päätös. pelkään, että oon liian heikko,etten pysty siihen ja sitten piiskaisin itteäni hurjasti.. kuulostaa varmaan typerältä, mutta...

Tässä jo sai kyllä hurjan hyviä vinkkejä, miekin omasta puolestani kiitän:)

Vierailija

Luulen, että tupakan polton lopettaminen onnistuu vain yksinkertaisesti lopettamalla tupakanpoltto.

Itse yritin kerran aloittaa polttamisen, mutta luojan kiitos epäonnistuin, eikä kaduta pätkääkään.

Vierailija

Itse olen polttanut vasta reilun vuoden, ja tuona aikana olen löytänyt itselleni ihanan, savuttoman miehen. Tietenkään hän ei tykkää tupakoinnistani, mutta sietää sen. Olen hänen takiaan (ja oman terveyden, tietysti) yrittänyt lopettaa, ja olenkin onnistunut hänen seurassaan olemaan polttamatta. Eikä silloin tee edes mieli tupakkaa! Haluaisin kuitenkin ihan kokonaan eroon tupakasta, mutta ongelmana on vaan se, että asun vielä vanhempieni luona, ja he kaikki polttavat. Lopettaminen tuntuu niin vaikealta, kun kaikki ympärillä polttaa.
Olen kokeillut miedompaan vaihtamista ja muutenkin vähentämistä, mutta ei tunnu onnistuvan. Nikotiinipurkasta tulee vaan huono olo. Äidin kanssa on ollut puhetta, että yhdessä lopetetaan ja se on kerrasta poikki, mutta puheeksi sekin on vaan jäänyt.
Pitänee jatkaa yrittämistä, tavoitteena on olla savuttomana jouluun mennessä, kun tulee poikaystävän kanssa vuosi täyteen. Siinä olis sillekin varmasti mukava joululahja :D

Mellyaww
Seuraa 
Liittynyt11.8.2009

Mukavan paljon vastauksia ja vinkkejä! KIITOS!

Itse olen tosiaan 6 vuotta polttanut ja nyt tässä reilusti vähentänyt muutaman kuukauden sisällä.
Avopuolisoni lopetti polttamisen vuosi sitten kuin seinään (ei voi muuta kuin ihailla) ja itse tässä koittanut "rimpuilla" eroon tupakasta pikku hiljaa. Joiltain se nähtävästi onnistuu helpommin kuin toisilta.

Myös tosiaan äitini joskus lopetti polttamisen kuin seinään ja olikin useita vuosia polttamatta mutta aloitti taas :/

Onhan noita tarinoita. Jotkut hyvinkin innostavia.

Kestämisiä muillekin tämän asian kanssa painiville!

Vierailija

Nostelen tätä ketjua kun tuo lopettaminen on ajankohtainen aihe. Eli olen polttanut 7-8 vuotta. Olin 2 kuukautta polttamatta, mutta joulukuussa sorruin taas. Tarkoitus oli polttaa vain muutama viihteellä, mutta vanha tapa jäi päälle. Tänään poltin 2 viimeistä tupakkaa ja päätin että nyt loppui. Pelottaa jo valmiiksi sillä lihon todella herkästi ja niksoissa tulee syötyä aina kaikkea ylimääräistä. Toivottavasti tämä tästä..

Vierailija

mulla sama ongelma,elikkä nikotiinikorvaustuotteet aiheuttaa järkyttävää närästystä,ja sen takia monet röökilakot kaatunu..
tuosta syystä on tullu kokeiltua myös erinäisiä lääkehoitoja.
ensin kirjottivat reseptin lääkkeeseen,joka teki tupakoidessa aivan järkyttävän pahan olon!tuota en tod suosittele yhtään kelleen..
sen jälkeen tuli kokeiltua champixia,se toimi erittäin hyvin,
-mutta ainoastaan siihen hetkeen asti kunnes oli aika lopettaa kuuri.
tupakanhimo iski ehkä pahimpana mitä ikinä!
kaikkein parhaimmaksi keinoksi olen huomannut juurikin tuon,että ilman yhtään mitään hoitoja vain jättää röökin pois elämästä.alkuun on toki helpompaa,jos vähentää tupakointia 1-4tupakkaan päivässä.
pari ekaa päivää täysin ilman tupakkaa on kaikista pahimmat,mutta sen jälkeen lupaan että helpottaa!
luulen että nämä nykyajan nikotiinikorvaushoitojen kehittelijät ovat mediassa liioitelleet hyvinkin suuresti näitä vieroitusoireita.pitäisi vain itse kenenkin opetella ottamaan elämä vastaan vähän rennommin.
itse poltin 11 vuotta,ja lopettamisyrityksiä ollut niin paljon,ettei varmaan kukaan ole pysynyt laskuissa..
olen sitä mieltä että aivan kuka tahansa pystyy lopettamaan jos sitä itse aidosti haluaa!ellei oma tahdonvoima ja inho tupakointia kohtaan,ole tarpeeksi voimakasta,ei siinä auta silloin purkat sun muutkaan.
itse päätin tuon jättää historiaan siinä vaiheessa kun silmieni alle alkoivat muodostua hyvinkin ikävät,tummat pussit!kumppani alkoi myös houmautella sängyssä kun hengitykseni alkoi jo 5min jälkeen kuulostaa siltä että sydäri lähestyy..x)
jo viikon jälkeen lopettamisesta olo oli kuin uudesti syntynyt!sen kyllä huomasivat kaikki läheisetkin.kehuja tuli paljon,ja riitti energiaa vielä laihduttamaan muutamat ylimääräiset kilot pois..todella suosittelen aivan kaikille tupakoiville!hyvä olo näkyy ulospäinkin!helpointa on ajatella tupakkaa kuin entisenä seurustelusuhteena,joka on huonoksi todettu,ja aika jättää pois elämästä.kerralla vaan poikki,on oma neuvoni kaikille lopettajille!

Vierailija

Oli pakko tulla hehkuttamaan, että ensimmäinen savuton päivä alkaa olla takana. Yllättävän helposti on mennyt. Tosin oon vaan istunut yksin kotona ja tehnyt koulutehtäviä. Huomenna sitten varsinainen tulikoe kun menen kouluun ja siellä ne parhaat kaverit polttavat. Pitäkää peukkuja. :)

Vierailija

heeeii,olin näköjään kirjotellut tänne joskus aikoja sitten..pelottavaa,kuinka kauan oonkaan miettinyt lopettamista. noh,oonpahan tässä testannut itseäni,et voin hyvinkin olla polttamatta jos vaan päätän niin. tahdon voimaa se vaatii pirusti toistella mielessään aina etten tarvii sitä tupakkaa,mut onnistuu :)

2 mg nikotiinipurkat on ollu välillä käytössä, hemmetin paha olo niistä tulee,siinä pureskelun loppuvaiheessa,mut enpähän polta... -okei,niinä päivinä siis en oo polttanu,kun purkkaa oon syönyt. En siis oo kokonaan irti vielä tupakasta (enkä polta ja syö purkkaa samaan aikaan! :D) mutta,onphan siis tullut testailtua,että pystyn kyllä,jos haluan.

onnea ja tsemppiä muillekin lopettaville!! :)

Vierailija

Komppaan beatiä. Nikotiinivalmisteiden perimmäinen tarkoitushan ei ole auttaa lopettamaan tupakointia, vaan korvata tupakointi niillä valmisteilla...

Vaikeammaksi sen vain tekee itselleen, jos miettii asiaa liikaa. Kun inspiraatio iskee, lopeta. Ei sitä kannata pitkittää, odottamalla parempaa päivää tai sitä että on ensin nikotiinipurkkaa jemmassa. Ei se ole maailmanloppu jos sortuu polttamaan vielä, tärkeintä on yrittää ja ajatella sitä vaikka sitten vain kenraaliharjoituksena.

Kuka tahansa pystyy lopettamaan tupakoinnin. 3/4 ihmisistä lopettaa kylmiltään ja ihan itse. Varsinainen fyysinen riippuvuus on ohi muutamassa päivässä, on ihan utopiaa että se olis muka jotenkin iso asia. Mutta se sosiaalinen riippuvuus. Se oli mullekin se vaikein, kun kaverit poltti tai kun oli tylsä/epämukava hetki jolloin normaalisti tuli sytytettyä tupakka. Sitä ei kannata sekoittaa fyysiseen riippuvuuteen, nikotiinin ote on jo aikoja sitten hellittänyt. Henkisessä riippuvuudessa auttaa vaan aika, päättäväisyys ja uusille tavoille opettelu. Muutamassa kuukaudessa se tupakanhaju vain ällötti, ei ollut enää yhtään hohdokasta.

Vierailija

No yhellä tutulla joka oli polttanu 6-7 vuotta todella aktiivisesti ja paljo toimi se ku lopetti suoraan seinään. Ei yhtiäkään savuja ei mitään! Aina kun hiuko tupakka niin perus purkka vaan suuhun ja jotain muuta tekemistä. Helpointa on kumminki lopettaa kun on joku motivaatio siihen sekä tahdon voimaa!

Ja peruspurkalla meinaan ihan normaalia jenkkiä yms.

Ja uskon että jos oikeesti haluaa lopettaa ei sen pitäis olla mahdotonta edes monen vuoden jälkeen.

Vierailija

Mä poltan epäsäännöllisesti, lähinnä seurassa tai joskus jos tekee mieli, eli en ole nikotiinikoukussa, mutta tapakoukussa kenties.. Nyt on lakko meneillään ja harkitsen toistuvasti lopettavani kokonaan polttamisen, mutta aina viihteellä/koulussa tulen toisiin aatoksiin. Mua on auttanu "inhoamaan" tupakkaa mm. kasvava rintasyöpäriski e-pillereiden kanssa, tupakkayskä=keuhkoahtauma, josta ei voi täysin päästä eroon, vaikka se lopetettua helpottuukin (näin olen ymmärtänyt?), ihon kunnon huonontuminen, keskivartalolihavuuden lisääntyminen (nimenomaan meillä naisilla), rahaa menee hukkaan (nyt ku ainaki joidenki askien hinnat nousi taas, 5 e hukkaan/aski).. kannattaa selailla läpi fressis.fi. Onnea kaikille yrityksiin! :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat