Omistusasunto / asuntolaina

Vierailija

Mielenkiinnosta kyselen että onkohan palstalla kuinka monia asuntovelallisia (tai ehkä jo asunnon kokonaan omistavia)? Tai oman asunnon hankkimista harkitsevia.

Mikä houkuttaa, mikä pelottaa? Kuinka suurta lainaa uskaltaisitte yksin ottaa, entä pariskuntana? Onko joku ehkä aloittanut (tai aloittamassa) asuntosäästämistä?

Itseä houkuttelisi tuo ASP (tietoa esim täällä: http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=802&lan=fi ), mies onneksi näyttää sikäli vihreää valoa että keväällä mun valmistumisen voisi tuollaisen tilin käydä aukaisemassa :)

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Me avattiin just vähä aikaa sitte yhteinen ASP-tili :) Muuten ei olla kyllä mietitty sen tarkemmin asunnon ostoa, mutta kannattaa ehottomasti avata se, siitä ei kuitenkaan mitään haittaa oo. Sen verran kyllä ollaan juteltu että ei haluta ainakaan yli 200 000€ lainaa ottaa.

Vierailija

Poikaystäväni on ottanut asuntolainan muutama vuosi sitten. En tiedä että kuinka paljon, mutta eipä sen väliä. Helsingissä saunallinen kaksio hyvältä alueelta.(<-- siitä voi jokainen itse päätellä, epäilen n. 150 000 euroa)
Minä maksan meidän yhtiövastikkeet ja poikaystävä lainansa.
Olemme puhuneet yhteisestä asunnon ostosta ja itse olen hiukan alkanut sitä varten säästämäänkin. Joitain asuntoja olemme katselleet, ylärajana 300 000 euroa pitäneet. Helsingistä ei isoa asuntoa saa 200 000 ostettua.

Vierailija

Meillä on onneksi hieman omaisuutta jo ennestään (30-35t) ja fiksuahan se ois "sijoittaa" sitä niin että itse hyötyy. Mutta kyllä vielä joku sadankin tonnin laina tuntuu aika hirveältä...

ASP:ssa houkuttelee nuo "helpommat" ehdot ja eihän sitä nyt ois pahitteeks säästää lisääkin kun ei asunnonosto nyt aivan heti ole ajankohtaista.

Hassua vaan vannoutuneena vuokra-asujana unelmoida yhtäkkiä omistusasumisesta :D

Vierailija

Ei se valitettavasti ole kiinni siitä kuinka ison lainan uskaltaa ottaa, vaan kuinka ison saa. Itselläni oli säästössä 15000€ euroa, ennenkuin nyt ostimme oman asunnon ja ylärajaksi pariskuntana saimme 150000€ maksavan asunnon. Se oli yllättävän pieni, sillä luulimme saavamme isommankin lainan, molemmat kuitenkin töissä vakituisesti. Mutta onneksi löysimme oman rivitalo asunnon ja 20000€ halvemmalla kun lainan katto :)
Mutta ilmanmuuta kannattaa aloittaa säästäminen. Itseäni harmittaa, etten säästänyt juuri tuonne ASP tilille, kun sain siitä tietää vasta vähän aikaa sitten, mutta tulihan säästettyä kuitenkin edes jonnekin! :D

Vierailija

Adelina,

onhan se sikäli itsestäkin kiinni että ei sitä välttämättä niin isoa lainaa uskalla ottaa kuin saisi. ;)

Mutta tosihan se on ettei sitä lainaa ihan miten paljoa vain saa. Mutta luulisi sen tosiaan auttavan jos rahaa on jo valmiina jonkin verran :)

Vierailija

nrm, totta tuokin. Mutta tosiaan tuli täytenä yllätyksenä, että meillä oli rajana 150000€. Itse kun aikoinani hain yksin lainaa huvikseen kyselläkseni, sain samasta pankista 90000€ lainan. Oletin, että mieheni saisi suunnilleen saman, joten saisimme n. 180000, niin meille sanottin että se 150000€ on ehdoton maksimi, eikä missään nimessä mielellään edes niinkään kallista. Mutta tulojen mukaanhan ne laskeskelee niitä, eikä meillä kyllä ole mitkään kansanedustajan palkat.
Mutta täten olen miettinyt kovasti, että miten jotkut nuoret parit saavat yli 200000€:n lainan! :o
Mutta toivottavasti sinä/te saatte säästettä sinne ASP-tilille, se on fiksu idea ja siitä hyötyy vielä pitkään. :)

Vierailija

Niin ja kun en näköjään kerralla tajua mutta aloitusviestin kysymyksen idea siis oli se että kuinka paljon lainaa olisi "valmis" ottamaan, eri juttu siis sekin että mitä saisi. Te olisitte siis ilmeisesti olleet valmiita tarpeen vaatiessa suurempaankin lainaan jne...

Kai sitä on ihan hyväkin miettiä että minkä suuruista velkaa uskaltaa suunnilteen ottaa. Ja jos oma arvio on ihan metsässä pankin tarjoamaan summaan (esim. haaveillaan 200tuhannesta ja saadaan puolet siitä) niin ehkä ihan hyväkin herätä miettimään sitä omaa maksukykyä :)

Ja tää "huonompi" aikakin vaikuttaa jos tuo nykyinen laina on suht uusi ja aiempi laina oli kysytty aiemmin. Käsittääkseni vielä pari-kolme vuotta sitten isompia lainoja sai paljon helpommin.

Ja säästötuulia toivon itse myös. Löytyisi vaan työpaikka heti alkuvuodesta niin olisi mistä säästää :)

Vierailija

Niin, taisin poiketa siinä mielessä juu aiheesta, että kysymyksesihän oli juuri valmiudesta. Mutta toisaalta, siinäkin olet oikeassa, että mitä pienempi laina niin sen parempi, eli ihan loistava homma, ettei pankki lupaile mitään suuria, niin palaa tosiaan maanpinnalle. Putoaa nopeasti sieltä viiden huoneen omakotitalo haaveesta realistiseen kaksio vaihtoehtoon :D
Nythän ei ole asuntokaupoissa huono aika, paitsi myyjälle. Korot on alhaalla, sekä asuntoja myydään halvalla kahden asunnon loukun pelossa.
Mutta pääasia on että sai edes jonkinlaisen lainan ja oman asunnon, niin ei tarvitse maksaa jollekin toiselle taholle vuokrasta, vaan saa kerättyä jo itselle omaisuutta, tosin koron varjostamana :(

Vierailija

Hassua miten isoista lainoista ihmiset puhuu! :D Itse ostin just kaksion, makso reilu 70.000e. Ei mun mielestä tarvii heti ostaa mitään viiden huoneen omakotitaloa, jos kerran ei tarvetta oo. Mulle riittää hyvin yksin toi kaksio mutta se on sen verran iso että kyllä siellä kelpaa kahdestaankin asua. Sitten myöhemmin kun tulee tarvetta (lapsia) voi vaihtaa isompaan. Tai jos yhtäkkiä saa ylennyksen ja palkka tuplaantuu, sitten tietty voi ostaa vaikka kattohuoneston :D Mutta näin normaalille nuorelle joka saa normipalkkaa pienempikin riittää hyvin.

DolceG
Seuraa 
Liittynyt6.11.2009

Itse otin vähän alle kaksi vuotta sitten nyt jo entisen avomieheni kanssa yhteisen asuntolainan, 80 000 e. Alunperin asuin itse vuokrakaksiossa mutta kun mies muutti sinne myös alkoi tila loppumaan ja päätimme etsiä kolmion. Paikkakunnalla jossa silloin asuimme oli todella suuri kysyntä vuokrakolmioista ja myynnissäkin oli vain muutama. Vuokrataso huomioon ottaen aloimme pohtimaan olisiko järkevämpää ostaa oma kuin asua vuokralla ja päädyimme siis ostamaan rivitalokolmion johon teimme noin 8000 eurolla vielä remonttia. Hetken aikaa ajatus tuntui todella hyvältä, ei ollut vuokranantajaa päättämässä seinien väristä ym. ja yhteinen tulevaisuuskin vaikutti täydelliseltä mutta aika äkkiä koko idea kääntyi päälaelleen...

Maksoimme lainanlyhennystä n.600 e/kk ja siihen päälle vielä korot ja yhtiövastike joka kaikenlisäksi vielä nousi öljylämmityksen vuoksi ja oli 220 e/kk+ kahden ihmisen vesimaksut yhteensä 40 e/kk. Viime kesänä taloyhtiö päätti korjata varastokopit ja väliaidat joista koitui myös ylimääräisiä kustannuksia meille osakkeenomistajille. Lisäksi maksoimme uuden automme lyhennystä n.670 e/kk. Tästä kaikesta voi siis jo päätellä että asunnon omistaminen ei todellakaan ole halpaa lystiä. Jos olisimme tyytyneet vastaavaan vuokra-asuntoon, pitkällä aikavälillä olisimme säästäneet todella paljon kun kaikki remontit sun muut olisivat jääneet vuokranantajan maksettaviksi (esim. putki- ja ikkunaremontit).

Omistusasumisesta en keksi mitään muuta hyvää kuin sen, että saa tosiaan oman mielen mukaan remontoida asunnon sisältä mieleisekseen. Huonoa on esim. se, että asunnosta ei pääsekään yhtäkkiä eroon jos vaikka naapurit alkavat mielipuolisiksi (kokemusta on...), kun taas vuokrakämpästä pääsee aina nopeasti pois irtisanomisajasta riippuen. Viime talvena taloyhtiön kokouksessa ei päästy sopuun edes piha-alueen auraussopimuksesta joten pihaa ei luonnollisestikaan aurattu koko talvena vaan muutamat "ahkerat" hoitivat sen käsin toisten valittaessa kiireitään.

Parisuhteemme alkoi rakoilemaan noin puolen vuoden jälkeen muuttamisesta, osittain tiukan rahatilanteen vuoksi. Mies seurasi päivittäin mihin suuntaan asuntolainojen korot ovat menossa ja stressasi siitä. Koko asunnon osto alkoi kaduttamaan todella paljon ja riitaisan eron jälkeen päädyin myymään oman omistusosuuteni kokonaisuudessaan eksälleni. Halusin kertoa tämän tarinani vain siksi, että toivon että te muut osaisitte välttää tämän saman ja pohtia huolella asunnon ostoa. Tällä hetkellä olen vannoutunut vuokra-asumisen kannattaja niin kauan kun en vielä tiedä mitä elämältäni haluan. Tsemppiä teille kaikille! :)

Vierailija

Kihlatullani ja minulla on oma kaksio kerrostalossa, lainaa on päälle 30 tonnia vielä maksamatta, ja kumpikin olemme alle 25v. Lapsi syntyy alku vuodesta, toinen opiskelija ja toinen työtön, mutta silti ollaan pärjätty rahallisesti, vaikka laina syö puolet kuukausi tuloista. Haaveissa olisi omakoti taloon muutto 2-5v sisällä. Yhtiövastikkeet,lainat,muut laskut ja menot maksamme sillä periaatteella, kummalla on rahaa niin hän maksaa, ja toinen maksaa sitten myöhemmin

Vierailija

Naksutus,

tokikin se riippuu myös siitä että mistä sitä asuntoa etsii. Mistä kaupungista ja mistäpäin sitä kyseistä kaupunkia... Tosin saa nähdä mihkä kaupunkiin me edes päädymme, todella hankala ennustaa satavarmasti muutaman vuoden päähän että minne elämä kuljettaa :)

Ja itse en kahdestaan yksiöön muuttaisi enkä kovin pieneen kaksioonkaan. Mielellään suoraan se 3h+k (tai 4h+k jos tuuria olisi) sitten kun se oma hommataan. Kuitenkin siinä vaiheessa kun asunnon osto on ajankohtaista niin lapsiakin on kyllä tulossa parin vuoden sisään ja ei kyllä ole intoa ihan niin nopealla aikataululla vaihtaa omistusasuntoakin... Se ei kuitenkaan ihan yhtä helposti käsittääkseni käy kuin vuokra-asunnon vaihtaminen :p

Me tarttettais jo nyt kahdestaan se kolmio (mutkun ei vielä ole varaa), työhuoneelle ois nimittäin ihan oikeasti käyttöä...

DolceG,

kurjaa että teille kävi noin :( Muakin mietityttää se (vaikkei vielä ajankohtaista olekaan) että entä jos sattuukin ostamaan just semmosen mihin tulee sit kaikkea ylimääräistä remppaa ja muuta... Pitää vaan koettaa olla tarkkana. Ja ylipäätään kyllä haluaisin omakseni sit asunnon taloyhtiöstä jossa isoimmat rempat on jo takana, olen nimittäin asunut sekä julkisivu- että putkiremonttiasunnossa ja ei ollut herkkua :p

Vierailija
Vierailija
nrm

Mielenkiinnosta kyselen että onkohan palstalla kuinka monia asuntovelallisia (tai ehkä jo asunnon kokonaan omistavia)? Tai oman asunnon hankkimista harkitsevia.

Mikä houkuttaa, mikä pelottaa? Kuinka suurta lainaa uskaltaisitte yksin ottaa, entä pariskuntana? Onko joku ehkä aloittanut (tai aloittamassa) asuntosäästämistä?

Suomessa omistusasunto pääasiassa kannattaa todella hyvin. Nyt tietysti asuntolainojen korkojen ennustetaan nousevan mutta 20-vuoden tähtäimellä, johtuen valtion pitkästä linjasta tukea asuntovelallisia erittäin innokkaasti, kannattaa asuntolaina ottaa jos vain pystyy. 

Korot ei ole nousemassa vielä vähään aikaan, ja vielä saa vähentää asuntolainan korkojakin. Nyt jos avaisi ASP-tilin niin ehtisi vielä hyvin halpojen korkojen aikaan ostamaan sen asunnon.

Ensiasunto

Parasta olisi ottaa lainaa jota yksinkin pystyy maksamaan jos niin sattuu käymään.Meillä
siis sellainen laina tarkoitta vajaata 200 000e.Asumiskulut vastikkeineen 1200e.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat