Jalan puutumus

Vierailija

Onko muilla ollut tätä, että toinen jalka yllättäen puutuu, eikä kärsi laittaa painoa yhtään jalalle? Tietoa mistä tämä voisi johtua?

Kommentit (7)

Vierailija

Mulla puutuilee raajat tosi helposti eli on tuttua :D Mulle ihan normaalia.

Puutuminen johtuu siitä, ettei veri pääse kiertämään raajaan kunnolla. Olet istunut kummassa asennossa tai joku on muuten puristanut jalkaa niin ettei veri ole päässyt virtaamaan.

Kun puutuminen menee pois, se helvetinmoinen pistely tulee siitä kun se veri taas pääsee kudoksiin! Vihaan sitä tunnetta se melkein sattuu.

Joillakin paikat puutuu helpommin ku toisilla. Syynä on rakenteelliset erot. Esimerkiksi hoikan raajat puutuvat helpommin (luut painaa, penkki painaa, kun ei ole lihaksia tai läskiä pehmentämässä painetta).

Tavallinen puutuminen ei ole vaarallista, jos ymmärrät heilutella jalkojasi taas niin että veri virtaa. Veikkaisin että jos vaikka koko päivän on veri kiertämättä jossain niin tulee vaurioita...

Ja ei kannata pelätä sitä että nukkuessa joku paikka puutuu, siihen kyllä herää :)

Vierailija

Joo :D eikun viimeksi kun tämmöinen tapahtui, lähdin sitten lääkärille eikä hänkään osannut auttaa mikä ihme on. :/
Mutta todella toivon että tuo eilinen puutuminen johtuu vajaan 4 tunnin junassa istumisesta ja järkyttävästä darrasta.

Vierailija

Onko muita oireita? Kipeä polvi tai muuta?.. Serkullani oli kipeä polvi, ja jalat puutu jatkuvasti.. Se tarina ei loppunu hyvin, koska lääkärit olivat pahasti väärässä kun apua tarvittiin..

Vierailija

Joo, jalka oli puutunut vaikka kävelin ja puutuminen jatkui vaikka makasin ja istuin.
Polvet minulla on olleet kipeät parin vuoden ajan ja aina ollut se "pitäisi käydä lääkärissä..." mutta ainapa tuo on jäänyt.

Sussuw_ Mikä serkullasi oli?

Vierailija

Tuollainen puutuminen kannattaisi kyllä käydä tutkituttamassa lääkärillä. Ei oo tavallinen puutuminen sellainen joka ei pois lähde! Voi olla joku tukos jossain (jopa aivoissa!) ja ne on vaarallisia. Tai hermostohäiriö, nekin vaarallisia.

Jos nyt jonkun ei-vaarallisen selityksen keksis niin sitten joku lihas on krampannut jalassa tai nivelessä niin että verenkierto estynyt..

Vierailija

mulla on ollut vasemman jalan sekä sormien puutumista.. mutta pistelyä ei seuraa, se vaan si loppuu yhtäkkiä. eli ei perus puutumista. noh menin ihan muusta syystä lääkärille, joka passitti fysioterapeutille. sieltä löyty kireitä selkälihaksia. niitä kun hiero, niin jalka puutu heti, kuin myös sormet.. sen jälkeen ei oo puutumista ollu, kun hoito tehos. eli fysio tietää parhaiten kuin myöäs normi hieroja nää jutut!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat