Abortti

Vierailija

Nii, kysyisin teidän mielipidettä abortista? Hyväksyttekö abortin vai ette? Ite hyväksyn sen jos esim. on raiskattu tai ei vaa yksinkertasest pysty elättää sit lasta tai jos on niin nuori. Mut toisaalt olen myös aborttii vastaa koska se on murha :o mut toisaalt se ei oo murha koska se on viel niin pieni. En osaa sanoo, mut kai se on jokasen oma valinta.

Kattelen googlest kuvii löysin aika järkyttävän kuvan, siin vaihees nous kyyneleet silmii. ;o

Kertokaa oma mielipide.

Sivut

Kommentit (51)

Vierailija

Mielestäni kukaan, joka ei ole valintaa joutunut tekemään, ei ole pätevä ottamaan kantaa. Itse en ainakan halua sanoa juuta enkä jaata, tiedän kantani vasta sitten, jos itse joudun valitsemaan.

Tiedän vain sen, että se, mitä ajattelee ennen aborttia on aivan erilainen kuin se, miltä tuntuu sen jälkeen.

Vierailija
Karmakauppias

Mielestäni kukaan, joka ei ole valintaa joutunut tekemään, ei ole pätevä ottamaan kantaa. Itse en ainakan halua sanoa juuta enkä jaata, tiedän kantani vasta sitten, jos itse joudun valitsemaan.

Tiedän vain sen, että se, mitä ajattelee ennen aborttia on aivan erilainen kuin se, miltä tuntuu sen jälkeen.

Täsmälleen. Tämä on kuuma aihe yleensä ja jakaa porukan aika rajusti kahtia. Mutta jokainen tekee ratkaisut itse ja kestää seuraukset niinikää yksin. Ei siinä auta kenenkään jeesustella. "Murhaaja" on tosiaan aika rankka leima ratkaisusta, jonka tekeminen ei suurimmalle osalle ole se oikea ratkaisu, mutta syystä tai toisesta pakollinen. Oma kantani on, etten suosittele aborttia kenellekään missään tapauksessa, mutta kaikki sympatiani sille, joka tuollaisen päätöksen joutuu tekemään. Meillä suomessa sentään voi valita, mitä omalla kropallaan haluaa tai ei halua tehdä ja turvallisissa olosuhteissa. Toista se on maissa, joissa abortti on lailla kielletty. Koska abortteja tehdään tavalla tai toisella, kiellettyä tai ei.

Vierailija

Hyväksyn. En ehkäisykeinona vaan oikean vahingon seurauksena tehtävänä päätöksenä.

Jos pillerit tunnollisesta käytöstä huolimatta pettävät, ymmärrän ja hyväksyn päätöksen abortista, vaikka elämäntilanne, ikä tai muut seikat eivät ongelmaa lapsensaamiselle aiheuttaisivatkaan. Jos ihminen ei yksinkertaisesti halua kantaa sisällään, synnyttää(tai käydä läpi sektiota) ja kasvattaa lasta, sitä ei minun mielestäni voi häneltä vaatia. Jos hän ei tunne olevansa valmis koko rumbaan, on mielestäni väärin kutsua sen perusteella murhaajaksi.

Tietenkään tälläistä päätöstä ei pitäisi ihan kevyesti tehdä.

Vierailija

Jos hän ei tunne olevansa valmis koko rumbaan, on mielestäni väärin kutsua sen perusteella murhaajaksi.

Kannattaako leikkiä raskaaksi tulemisella jos ei ole valmis kantamaan vastuuta?

Vierailija
liindaa

Jos hän ei tunne olevansa valmis koko rumbaan, on mielestäni väärin kutsua sen perusteella murhaajaksi.

mielestäni seksin harrastaminen ei ole "leikkimistä raskaaksi tulemisella" jos käyttää vastuullisesti ehkäisyvälineitä. ei nykypäivänä enää ole seksin ainoa tarkoitus lisääntyä!?

Vierailija
liindaa

Mielestäni abortti on vastuun kantamista, kun vahinko on sattunut.

Ja kuten vivina sanoi, seksiä harrastetaan nykypäivänä, vaikka lasta ei haluttaisikaan. Sanotaan että on valmis seksiin, kun on valmis kantamaan vastuun mahdollisista seurauksista. Mielestäni tämä ei nykypäivänä tarkoita, että henkilö on valmis seksiin kun hän haluaa tai on valmis kasvattamaan lapsen.

Eikö nainen, joka haluaa tässä elämänvaiheessa opiskella ja luoda uraa, saisi harrastaa yhdyntää miehensä kanssa, koska ei vielä halua tai ole valmis saamaan lasta? Pitäisikö hänen elää selibaatissa, kunnes tuntisi olevansa valmis lapseen?

Vierailija

Mulla oli vähän aikaa sitten sellainen tilanne, että menkat oli myöhässä (mitä ei ollut koskaan ennen tapahtunut) vaikka oli pillerit käytössä, ja pelotti oikeasti että olisin raskaana. Tämän ikäisenä (17v) ei poikaystävän kanssa nähty mitään muuta vaihtoehtoa kuin abortti. Ei edes mietitty, että mitä jos pidettäisiin lapsi (yhdessäkin oltiin oltu vasta muutama kk). Mutta ONNEKSI, ne menkat sitten alkoivatkin sieltä (enpä ole ikinä ollut ennen niin onnellinen niiden alkamisesta! ;D) eikä tarvinnut aborttia tehdä.

En hyväksy aborttia oman tyhmyyden seurauksena (ehkäisy "unohdettu" tai ajateltu että "en mä nyt kuitenkaan raskaaksi tule" tms.) enkä todellakaan ehkäisykeinona (kenellä on edes varaa siihen, eikös abortti kuitenkin maksakin jotain?).

Abortin kokonaan kieltäminen olisi täysin järjetöntä, mitä jos 14v raiskauksen uhri tulee raskaaksi? Käytän tuota esimerkkiä aina kun jonkun abortinvastaisen ihmisen kanssa puhuu, ja monesti menevät aika hiljaisiksi.

Vierailija

Ennen ajattelin, että voisin tehdä abortin jos tilanne niin vaatii.
Sitten kun aihe tuli ajankohtaiseksi luullessani olleeni raskaana, mietin tuota abortti asiaa todenteolla enemmän ja tulin lopputulokseen etten ikinä siihen kykenisi..
Ja mieleeni tuli tietenkin silloin laulu jossa lauletaan "hengitän sinun kauttasi, mutta pieni sydän pumppaa omaa vertani. Älä sano, etten ole ihminen, olen kaikki mitä olisin myöhemmin, kaikki mitä sinäkin aiemmin, älä sano etten ole ihminen"

miettisin varmasti vuosi toisensa jälkeen "nyt se olisi vuoden, nyt kaksi jne.."
Ja se kuinka se toimenpide tapahtuu.. :(

En kuitenkaan tuomitse niitä, jotka valitsevat toisin.. Kukin tekee kuinka parhaaksi näkee.

Vierailija

itse olen kanssa kerran joutunut tätä miettimään, kun menkat olivat myöhässä epätavallisen paljon. On mielestäni väärin tuomita henkilö, joka on joutunut näin painavan asian kanssa kamppailemaan ja päätynyt aborttiin. nykyään on paljon ongelmalapsia, monissa maissa, joissa abortti kielletty, köyhät naiset (usein raiskatut) jättävät lapsensa esimerkiksi pahvilaatikkoon heitteille. Itse ainakaan en miettinyt tuolloin, että en ole tähän valmis, vaan lähinnä sitä, että lapsi ei tulisi saamaan hyvää elämää juuri nyt ja kasvatus olisi päin honkia näin nuorena..

Olen juuri muuttamassa Espanjaan, joka muuten houkuttelee todella paljon, mutta siellähän abortti on laissa kielletty (paitsi Andalucia). Jotenkin ahdistaa, että siellä pakotetaan näin synnyttämään, jos inhimillinen vahinko käy. En ymmärrä tällaista, mielestäni millään valtiolla, järjestöllä tai vastaavalla ei ole oikeutta kajota toisen yksityisyyteen näin rankasti. Naiset ikään kuin jätetään tähän tilanteeseen, eihän se laki mitenkään velvoita miehiä mihkään.

Vierailija
Karo

Naiset ikään kuin jätetään tähän tilanteeseen, eihän se laki mitenkään velvoita miehiä mihkään.

[OT]Niinpä niin :/ Eihän mikään laki velvoita miehiä mihinkään, kun on kysymys raskaudesta, lapsen saamisesta ja kasvattamisesta. Edes elatusmaksuja ei tarvitse maksaa, jos junailee asiansa "oikein".[/OT] Niin että naisten syyllistäminen abortista on minusta kohtuutonta ottaen huomioon, että raskaus ei koskaan lähde yllättäen itsekseen alkuun. Josta nainen kuitenkin kantaa sen vastuunsa, mihin missäkin tapauksessa sitten päätyykin.

Vierailija

Mä hyväksyn kyllä abortin. Jokaisella on oikeus päättää tekeekö lapsen vai ei, jos vahinko käy ehkäisystä huolimatta. Jos muuten vaan ei käytä ehkäisyä ja tulee raskaaksi niin on kyllä tyhmää tehä abortti, mutta lapsen kannalta seki varmaan parempi ku elää huono elämä semmosten vanhempien kans jotka ei oo sitä koskaan halunnu.

Vierailija

Abortti on oikeus. Ja toki on oikeus myös olla sitä valitsematta mutta toisia ei tulisi tuomita, harvallepa se abortti on helppo päätös muutenkaan.

"En hyväksy aborttia oman tyhmyyden seurauksena (ehkäisy "unohdettu" tai ajateltu että "en mä nyt kuitenkaan raskaaksi tule" tms.)"

Mä en taas näe että lapsi olisi mikään hyvä "rangaistus" vastuuttomalle idiootille. Jossei osaa/kiinnosta edes ehkäisystä huolehtia niin kuinkas sitten ei-toivotusta lapsesta jaksaisi...

Adoptio ei myöskään ole se iisein juttu. Ja pystyisikö vastuuton ihminen elämään raskausaikaansakaan vastuullisesti, etenkin jossei se lapsi edes itselle jää? Tai vaikka se teoriassa olisi mahdollista niin ei siihenkään voi ketään pakottaa.

Mielestäni lapsella on ehdoton oikeus syntyä HALUTTUNA. Olipa raskaus sitten yllätys tai suunniteltu niin pääasia on se että lapsi saa tulla maailmaan haluttuna ja odotettuna, ei missään nimessä rangaistukseksi.

Vierailija

Ei sillä, ettenkö minä vois pitää lapsesta huolta ja rakastaa ja kasvattaa ja olla äiti jo tässä iässä (lapsen syntyessä olisin 20+), mutta eniten pelkään jääväni yksinhuoltajaksi!!

Haluan lapsen mahdollisimman pian! Jos tässä joku kaunis päivä huomaisin olevani "vahingossa" raskaana, haluaisin ehdottomasti pitää lapsen mutta millä takaisin sen, että lapsen isä on sitten se lopullinen kumppanini?

Mä en kestäis sitä että jäisin yh:ks. Se on pahinta.. en tiedä mitään kauheempaa.

Vierailija

Itselläni on voimakkaat mielipiteet abortista ja siihen liittyvistä eettisistä seikoista.

Ymmärrän abortin vain kahdessa tilanteessa: nainen on raiskattu ja sen myötä tullut raskaaksi ja toinen on, että on suuri riski, että lapsi syntyy vakavasti kehitysvammaisena tai synnytys olisi äidille hengenvaarallinen.
Kyllä, molemmissa tapauksissa lapsi on syytön, mutta niin on kyllä äitikin.

Avaan hieman lisää tätä mielipidettäni.

Jos teinityttö tulee raskaaksi, mielestäni hänelle ei pidä suoda aborttia. Tytönkin on pidettävä huoli, että ehkäisy toimii. Teineille paasataan jo ala-asteelta ehkäisystä, joten nyt ei voi vedota asiaan "emmä tienny, ei mulle kerrottu". Mieluummin adoptio, kuin abortti. Siinä lapsi sentää saa mahdollisuuden elämään.
Sama mielipide pätee myös vanhemmilla naisilla, tai naisilla, joilla on monta lasta ennestään. Kaikki tietävät ehkäisystä, joten jos ei lasta halua, eikö ehkäisystä pitäisi ottaa kaikki irti?

Sikiöstäkin voi kehittyä lapsi, ihminen, joku päivä, jos sille annettaan mahdollisuus. Abortti on murha ja se mielipide on ja pysyy.

Vierailija

Ehkäisykin voi pettää! Niin kuin tuolla Avalance aikaisemmin jo puhui. Enkä nyt tarkoita sitä, että kortsu puhkeaa, sen todennäköisesti huomaa ajoissa, mutta ei ole mahdotonta tulla raskaaksi vaikka söisi esim pillereitä. Miten tämä on silloin äidin syy?

Noin muute Avalance jo tiivisti omatkin ajatukseni tekstiinsä. Ja samaa mieltä myös siitä, ettei koko asiaa varmasti ymmärrä, jos ei itse ole käynnyt läpi.

En ole sitä mieltä, että abortti on murha, muttei myöskään pikku juttu tai varsinkaan ehkäisykeino!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat