Yliopisto opiskelua

Vierailija

Kertokaa kaikkea yliopisto-opiskelusta. Millaista opiskelu on ensimmäisenä vuotena ? Kuinka paljon on koulua ? Millaiset lomat ? Ja aivan kaikkea, ootteko käyny myös töissä yms yms :)

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Opiskelu ekana vuotena voi olla hirvittävän hektistä, jos muuttaa muutaman tuhannen asukkaan kaupungista Helsinkiin jossa on käynyt vain kerran aiemmin(pääsykokeissa). Opiskelu on niin erilaista jos vertaa vaikka lukiotunteihin. Musta ainaki tuntui etten osannu aluksi edes lukea oikealla tavalla.

Mulla on vähän luentoja, nykyään taitaa olla vain kahtena päivänä viikossa, mutta luettavaa ja kirjoittamista on sitä enemmän. Lomat ovat meillä tautisen pitkiä. Ekana vuonna oli hiihtoloman ja syysloman tyyliin lomat, ja kesäloma alkoi vappuna. Joululomakin kesti 5 viikkoa. Nyt kolmantena vuonna ei ihan noin hulppeita lomia oo ollu.
Töihin en oo hakenut koska mun pää hajoais jos kaiken lukemisen päälle vielä joutuis töissä käymään:)

Vierailija

Mulle kaikkein isoin shokki on ollu se, miten paljon pitää itsenäisesti työskennellä. luentoja kun on aika vähän, mutta sitten pitäis vaan kotona jatkaa opiskeluja. Ja mulla on kanssa lomat todella pitkiä! Tavallaan ihan kivaahan se on:) Mutta en itekkään käy opiskelujen ohella töissä, luulen näinkin pärjääväni..

Vierailija

Ensin kerrotaan että bilettäkää koko vuosi. Paljon fuksisaisia ym ym. osakuntatoimintaa ainejärjestötoimintaa ja muuta toimintaa. jätin nämä ja lähdin mukaan poliittisen opiskelijaliiton toimintaan ja siellä on ollut kivaa.

koulua on mitä nyt 1-6 tuntia (tauot miinustettuina) päivässä mutta niistä vaan parilla on PAKKO käydä. Eli muissa voi käydä ihan omatunnon mukaan. Minulle yliopisto-opiskelu on kivaa ja ihanan vapaata.

Ei lomia. Voi ottaa omaa lomaa millon vaan (paitsi pakollisilla luennoilla on pakko käydä).

Vierailija

Täytyy kyllä sanoa, että aikamoiseksi bilettämiseksi on mun fuksivuosi menny :D Mutta sen kyllä tiesinkin etukäteen. Ja tiedän, että juuri tämän ansiosta oon saanut monia uusia tuttavuuksia. Heti alussa pitää vaan rohkeasti lähteä mukaan esim. ainejärjestön tapahtumiin.
Vielä pitää hiota tuota kirjatentteihin lukemista, mulla kun tuntuu olevan pakkomielle päntätä kaikki kirjat ulkoa. Ja yllättävän paljon tuota itsenäistä opiskeltavaa kertyy. Lomathan on sitten aika ruhtinaalliset, joululoma alkaa jo 15.12 :) Harmi vaan, että sekin menee tammikuun tentteihin lukiessa.

Minä käyn töissä n. 2 kertaa viikossa ja teen lähinnä iltavuoroja, joten se ei hirveästi opiskelulta vie aikaa.

Vierailija

Mustakin bileet on just ollu tosi hyviä paikkoja tutustua toisiin ihmisiin, kanattaa ehottomasti osallistua! Tänään oli viimenen tentti, enää kaks kertaa viikossa ranskaa 9.12 asti, jolloin alkaa joululoma:D Ei siis enää kovinkaan raskasta:D

Vierailija
nougatte

Mustakin bileet on just ollu tosi hyviä paikkoja tutustua toisiin ihmisiin, kanattaa ehottomasti osallistua! Tänään oli viimenen tentti, enää kaks kertaa viikossa ranskaa 9.12 asti, jolloin alkaa joululoma:D Ei siis enää kovinkaan raskasta:D

Kirotun epäreilua:D Mulla on kaks viimestä tenttiä samana päivänä 17.12 jolloin myös alkaa joululoma. Vielä kun jaksais kaivaa motivaation niihin molempiin. Samaten tällä viikolla alkaa kanditutkielmasähläykset, joten ennen joulua tulee vielä mehevät ja työläät opiskeluviikot.

Vierailija

Opiskelin turun yliopistossa humanistisessa puolitoista vuotta eikä se sopinu mulle ollenkaan. Missasin pariisinmatkan takia ensimmäisen viikon, jolloin tuutorit tutustuttivat uudet oppilaat talon tavoille. En tiedä vaikuttiko se sitten niin paljon, mutta mä en oikein ikinä saanu selvää kaiken maailman tutkintorakenteista ja hopseista ja kaikesta sellaisesta tärkeästä. Eniten inhosin sitä, että jos kysyi neuvoa opolta tai keneltä vaan, vastaus oli aina "kato sieltä nettisivuilta". En ikinä löytäny vastauksia ja sitten jäin vain pimentoon ja elin muiden oppilaiden neuvoilla. Mulla oli paljon kavereita ja ne oli kyllä aika pitkälti yhtä pihalla kuin mäkin, mutta niillä oli onneksi enemmän motivaatiota opiskella kyseistä alaa kuin mulla, joten ne selvitteli asioita sitkeemmin... ;)

Lomat on yliopistossa tietääkseni hulppeammat kuin missään muualla, kurssit loppuu pääasiassa kaikki toukokuun alkuun mennessä ja syksyllä aloitetaan vasta syyskuun alussa, eli kesäloma on hulppeat neljä kuukautta. keväällä ja syksyllä perioidien välissä on tenttiviikko, jolloin tunteja ei siis ole, tentit vaan. joululoma on noin kuukauden pituinen.

Vierailija

Meillä ei Jyväskylän Yliopistossa ole kyllä tenttiviikkoja, vaan tentit ovat aina kurssien päätteeksi, yleensä perjantaisin. Tosin en kyllä ole varma, josko sittenkin joissain tiedekunnissa olisi nuo tenttiviikotkin.

Morgan: ehkä se hieman epäreilulta kuulosti:D mutta nyt sinäkin olet varmasti jo joululomalla:)

Vierailija

Riippuuhan tuo varmasti todella paljon myös siitä että missä tiedekunnassa opiskelee :D Kertokaas kaikki ketkä siellä yliopistolla huhkitte että missä tiedekunnassa olette?
Itse ensi keväänä varmaan haku yliopistoon ja hyvällä tuurilla ehkä sisään :D. Mietin vaan, että onko se ensimmäinen vuosi oikeasti sellaista bilettämistä? :D

Vierailija

Ei se eka vuosi välttämättä mitään biletystä ole. Oon ollu kaks kertaa fuksina (vaihdoin siis alaa ekan vuoden jälkeen), eikä kumpikaan vuosi mitään hillitöntä juhlintaa ollut. Suoraan lukiosta tulleena, vanhempien nurkista juuri vapautuneena sitä olisi ehkä kaivannutkin ;), mutta me käytiin ekalla viikolla vaan tuutoreitten kanssa syömässä, sitten baarissa ja siinä se oli. Oli meillä toki fuksiaiset sitten vielä lisäks. Olin jotenkin tosi pettynyt, koska olin kuullut, että yliopistossa on vaan hillittömästi juhlia :D Meitä tosin aloitti tuossa koulutusohjelmassa vaan 20 tyyppiä, joten en tiedä, vaikuttiko se asiaan.

Toisena fuksivuonna sitten bileitä ja ohjelmaa riitti - ei mitenkään älyttömästi, mutta ainakaan ei tullut edellisvuoden kaltaista pettymystä. Vaihdoin tosin yliopistoakin pikkukaupungista Helsinkiin, jossa opiskelijatoimintaa on todella paljon.

Aika paljon juhlinnan määrä, kuten yliopistossa kaikki muukin, riippuu ihan itsestä. Kannattaa muistaa, että mikään fiksujen yhteisö yliopisto ei välttämättä ole ja joillakin aloilla kuuluisa akateeminen vapauskin on vähän niin ja näin. Musta tuntuu lisäksi, että aika moni ala on oikeesti yliopistossa ihan erilaista kuin se on ollut esim. lukiossa ja yläasteella.

Vierailija

Mä opiskelen siis ekaa vuotta taloustieteiden tiedekunnassa, ja meidän ainejärjestö on meiän yliopiston aktiivisin, joten bileitä on kyllä ollu aika reippaasti:D Mutta bileiden määrä vaihtelee oikeasti todella paljon tiedekunnasta riippuen!

Mulle itellenikin oli tosi yllättävää, että yliopistossa kaikki ei edes ole mitenkään erityisen fiksuja, vaan ihmisiä on kyllä ihan laidasta laitaan! Mun lukiossa oli paljon fiksumpaa porukkaa, kun kattoo yleisilmettä:D

Vierailija
pieceofme

Riippuuhan tuo varmasti todella paljon myös siitä että missä tiedekunnassa opiskelee :D Kertokaas kaikki ketkä siellä yliopistolla huhkitte että missä tiedekunnassa olette?
Itse ensi keväänä varmaan haku yliopistoon ja hyvällä tuurilla ehkä sisään :D. Mietin vaan, että onko se ensimmäinen vuosi oikeasti sellaista bilettämistä? :D

Mä opiskelen hallintotieteiden tiedekunnassa ja meillä on onneks tosi aktiivinen ainejärjestö, johon fuksit on avosylin otettu vastaan. Oon tosi kiitollinen siitä, koska muuten olis ainakin mulle ollu tosi vaikea tutustua ihmisiin. Oon semmonen ujoilija enkä oikeen osaa alottaa keskustelua tuntemattomien kanssa tuosta vaan, mut pitää pakottaa siihen :,) Tiedän kyllä sen, ettei kaikissa tiedekunnissa ole yhtä aktiivista biletystä ku meillä, joka kuukausi on sauna- ja peli-iltoja ja kaikenlaisia baarikierroksia ja joskus excursioita. Myös alkoholittomia tapahtumia!

Vierailija

Opiskelen kolmatta vuotta teologiaa. Meidän tiedekunnan ainejärjestö on mallia "piiri pieni pyörii", ja bileitä on vähän ja nekin surkeita. Meillä on tosin paljon alkoholitontakin toimintaa, joka varmaan johtuu meidän tiedekunnan "erityisyydestä". Fukseille järjestetään kyllä paljon kaikkea, mutta ainejärjestön toimintaan on meillä ainakin mahoton päästä mukaan, kun on niin pienet piirit. Onneks osakunnilta löytyy loputtoman paljon hyviä bileitä ja seuraa:)

Vierailija
Morgan

Opiskelen kolmatta vuotta teologiaa. Meidän tiedekunnan ainejärjestö on mallia "piiri pieni pyörii", ja bileitä on vähän ja nekin surkeita. Meillä on tosin paljon alkoholitontakin toimintaa, joka varmaan johtuu meidän tiedekunnan "erityisyydestä". Fukseille järjestetään kyllä paljon kaikkea, mutta ainejärjestön toimintaan on meillä ainakin mahoton päästä mukaan, kun on niin pienet piirit. Onneks osakunnilta löytyy loputtoman paljon hyviä bileitä ja seuraa:)

Pakko kyllä sanoa, että itse en ole osakuntiin, ainakaan oman kanta-alueeni sellaiseen kauheasti lämmennyt. Minusta sen toiminta on juuri tuollaista piiri pieni pyörii -tyyppistä ja muutenkin paikka on oudon sisäänpäinlämpiävä. Kaikki tuntuivat tuntevan toisensa jo aiemmin jne. ja toiminta oli muutenkin todella suppeaa. Sitähän se toiminta toki on, mitä jäsenet järjestävät, joten kai sitä voisi katsoa peiliin :)

Osakuntatoimintaa on kyllä yleensä kiitelty enkä ole siitä kauheasti mitään huonoa kuullut. Omat kokemukset eivät nyt niin positiivisia ole... Vähän kiinnostaisi vaihtaa johonkin toiseen, mutta en tiedä, "kehtaanko" enää, kun en tunne oikein samastuvani ensimmäisen vuoden opiskelijoihin :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat